Utazni jó, utazni érdemes - ezt már régóta tudjuk, ráadásul Európában rengeteg szép és felfedezésre váró város van, amit legalább egyszer az életben látni kell. A fapados repülők, a közösségi autózás és az időben lefoglalt, olcsó szállások korában már tényleg nem kell horribilis összegeket fizetnünk azért, hogy eltöltsünk néhány napot Berlinben, Londonban, Dublinban, Barcelonában, Párizsban vagy akár Krakkóban.

Most összeszedtünk minden fontos információt arról, hogy ha Európába utazik, milyen közlekedési eszközökkel teheti ezt meg, mennyibe kerül a tömegközlekedés és mennyiért tud odautazni. 

Repülővel Európában

Természetesen a legnépszerűbb utazási mód továbbra is a repülő, de ha ezt a légi közlekedési eszközt választjuk, több dologra is kell figyelni. Egyrészt fontos, hogy időben, az utazás időpontja előtt pár hónappal már le kell foglalni a jegyünket, így sok pénzt takaríthatunk meg, másrészt figyelni kell az időszakos akciókra a repülőtársaságok honlapján.

A legtöbbet természetesen az EasyJet, RyanAir és WizzAir járatain spórolhatunk, így érdemes átböngészni mindhárom cég ajánlatát. Ha rövid távra utazunk és ügyesen kombinálunk a kiutazás napjával és a retúrjegy dátumával, nagyon jól is járhatunk.

Kézitáskával ingyen

Ha csak pár napra megyünk, nem kell magunkkal vinni nagy bőröndöt, elég egy megfelelő súlyú és méretű kézitáska. Erről itt tájékozódhat.  

VONATTAL EURÓPÁBAN

Ha nem sikerült lecsapni egy olcsó fapados repülőjegyre, még mindig ott a lehetőség, hogy kicsit hosszabb, akár 12-14 órás utazással jussunk el kedvenc európai nagyvárosunkba. Ráadásul ha környezetvédelem szempontjából nézzük, ez a legzöldebb megoldás. A teljes európai kínálatért érdemes felkeresi a MÁV Nemzetközi utazás oldalát vagy érdeklődni a főváros József Attila utcai és vidéki jegyirodákban, illetve a pályaudvarok nemzetközi jegypénztáraiban is.

Okmányokkal az EU-ban

Azt valószínűleg mindenki tudja, hogy uniós állampolgárként nem kell felmutatni a személyi igazolványunkat vagy útlevelünket, amikor a belső határok nélküli schengeni térség egyik országából a másikba utazunk. Azonban továbbra is fontos magunkkal vinni az útlevelet, illetve személyi igazolványt azért, hogy ha szükséges, igazolni tudja személyazonosságát (pl. rendőr igazoltatásnál, vagy repülőre szállás előtt). 

Ha vonattal kelünk útra, több lehetőségünk is van. Európa fő vasútvonalain a legfontosabb belföldi és nemzetközi összeköttetéseket nagyrészt az EuroCity- és InterCity-vonatok jelentik, melyekben kényelmes, légkondícionált 1. és 2. osztályú kocsik, és sok esetben étkezőkocsik is közlekednek. 

Ha csak egy napra vagy egy hosszú hétvégére szeretne utazni, a kiránduló jegyek jó megoldást jelenthetnek. Ezek sokszor olyan verzióban is kaphatók, amellyel a helyi tömegközlekedést is igénybe lehet venni. Néhány példa: 

  • Bécs: retúr, városi közlekedéssel 43 euró, azaz 13 ezer forint
  • Prága: retúr, városi közlekedéssel 59 euró (18 ezer Ft)
  • Graz és Linz: retúr 39 eurótól (12 ezer forinttól)
  • Arad és Nagyvárad: retúr 21 eurótól (6500 forinttól)

Ha korlátlanul szeretnénk egy országban vonatozni, vagy több országot felkeresni Európában, akkor érdemes tájékozódni az Interrail bérletekről. Az Interrail Global bérlet Európa 30 országában érvényes, és különböző időtartamokra váltható. Az 5 napos felnőtt bérlet 264 euró (81 ezer Ft), míg az egy hónapos már 626 euró (192 ezer Ft). Ezzel a bérlettel kedvezményesen vagy akár ingyen is lehet utazni bizonyos autóbuszvonalakon és hajókon is.

Ingyen utazni Európában?

Az Európai Parlament tárgyalja azt a javaslatot, hogy 2017-ben kísérleti projektként elinduljon az Európai Unió ingyenes Interrail programja, amelynek lényege, hogy 18 éves korában minden uniós állampolgár kapna egy, 22 napos időszak alatt korlátlan utazásra jogosító bérletet, amellye bejárhatják az Európai Unió országait. Egyelőre arról ötletelnek az Európai Unió végrehajtó testületében, hogy miként próbálják ki, hogy működik-e a gyakorlatban ez az elképzelés.

Buszozni az EU-ban

Ha busszal utazunk, készüljünk a kényelmetlenségekre és a 14 órás buszútra, de az biztos, hogy akár a vonatnál is olcsóbban megúszhatjuk az utazást. 

A nemzetközi buszjáratokat jelenleg több cég is kínál, a két legfontosabb a VOLÁN külföldi célállomásokra induló járatai és az EUROLINES vonalai

Utazni telekocsival 

A felsorolt példák közül alighanem a telekocsi rendszer a legolcsóbb utazási mód, ha hosszabb távot szeretnénk utazni Európában. A Magyarországon már évek óta elterjedt telekocsi-rendszer lényege, hogy a sofőr útitársat, az utas pedig sofőrt keres, és együtt utaznak az út egy részén vagy a teljes úton. Ezzel egyrészt csökken az egy főre jutó költség, másrészt hamarabb el lehet jutni a célállomásra, és nem utolsó sorban a kisebb széndioxid-kibocsátás miatt kisebb lesz a környezetszennyezés is.

A legismertebb hazai telekocsi oldalak: 

Mennyibe kerül a tömegközlekedés Európa nagyvárosaiban? 

Ha európai nagyvárosba utazunk, érdemes előre felkészülni a helyi közlekedés költségeiből. Az, hogy milyen áron vehetjük igénybe a tömegközlekedést, Európa városaiban nagyon változó. Nyilvánvaló, hogy a nyugati országokban drágább, a környező országokban viszont olcsóbban tudunk utazni.

Az alábbi grafikonon megnézheti, hogy mennyibe kerül egy egyszeri utazásra jogosító vonaljegy Európa fontosabb nagyvárosaiban. 

Ezek az árak csak az egyszeri utazásra jogosító, szimpla vonaljegyekre vonatkoznak. Attól függően, hogy kint tartózkodásunk alatt mennyit közlekedünk az adott városban, sok esetben jobban megéri napi, vagy több napi korlátlan utazást biztosító jegyet/bérletet választani.  Vannak olyan városok mint például London vagy Amszterdam, ahol külön plasztikkártyát kell kiváltani ahhoz, hogy utazni tudjunk. Az angol fővárosban ez az Oyster kártya, amelynek ára 25 és 31 font (8 és 10 ezer forint) között mozog, a hollandoknál pedig az O-V chipkártyát kell használni, ezt az utazás előtt tetszőleges összeggel fel lehet tölteni az állomásokon levő automatákból, és Amszterdamban valamennyi tömegközlekedési eszközön használható. Dublinban ugyanez az úgynevezett Leap Card, amit szintén minden közlekedési eszközön lehet használni, és kedvezményesebb utazást biztosít, mint például egy sima, buszon vett menetjegy. A Leap Visitor Card pedig akkor nagyon gazdaságos, ha több napig is az ír fővárosban vagyunk, ugyanis például a 72 óráig érvényes kártya 19,5 euro (nagyjából 6000 forint). 

Mindez szép és jó, de mennyibe kerül?

Végül nézzük meg néhány konkrét példán keresztül, hogy nagyjából mennyibe kerül a kiutazás a következő városokba.  

Koppenhága:

Egy majdnem egy napos buszúttal 27.000 Ft-ból már kijuthatunk a dán fővárosba, de ide azért érdemesebb repülővel menni. A repülőjegy jelenleg 19 ezer forintnál kezdődik

London:

Reggel 6 órás indulással akár 14.900 forintért is lehet utazni Londonba, de ezek a jegyek általában hamar elfogynak. 

Amszterdam:

A holland fővárosba már 19.900 forintért el lehet jutni az Eurolines járataival, de itt is érdemes megnézni a telekocsi oldalakat, mert úgy sokkal kedvezőbb áron kijuthatunk Amszterdamba.

Bécs: 
A magyarok jól ismert és kedvelt úticélja, vonattal a legegyszerűbb és leggyorsabb menni, csak két és fél óra az út, a retúrjegy ára 46 euro, vagyis 14 ezer forint. A jeggyel a bécsi tömegközlekedést ingyen lehet használni. 

Varsó:

A legolcsóbb európai városok közé tartozó Varsóba már 19 eurótól, tehát alig 6 ezer forinttól lehet utazni vonattal, de megfelelő fapados repjegyeket is megszerezhetünk, a legolcsóbb jelenleg 11900 Ft. 

Hozzászólna vagy kérdezne?

Ha önnek is vannak hasznos, gyakorlati tanácsai olyanok számára, akik külföldre szeretnének utazni, vagy esetleg megosztaná ezzel kapcsolatos jó/rossz tapasztalatait, írjon a Velvet mailcímére! Jelezheti felénk azt is, milyen országról, milyen témáról szeretne olvasni az Európa-blogban! 

Források:
A Mastercard honlapja
Tudatos Vásárló
Wizzair
MÁV-Start