Öt hete kezdődött el az Eurovíziós Dalfesztivál előválogatója, a Dal 2017, amelynek döntőjébe nyolc előadó került: Kanizsa Gina, a Kállay Saunders Band, a Leander Kills, Pápai Joci, Radics Gigi, a Soulwave, Tóth Gabi & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi és Zävodi + Berkes Olivér. Aki minden nézőt és minden zsűrit lenyűgözött, és ezért 2017 májusában Kijevben is dalolászhat majd az Eurovíziós Dalfesztiválon, az nem más mint
Most, hogy kiörvendezte/kiszomorkodta magát, tekintsük át bővebben a műsor folyását.
Nézzük!
Harsányi Levente közepesen jópofa viccelődése és Tatár Csilla újdonsült magabiztossága mellett már a műsor elején kiderült, hogy a zsűri mi alapján szavaz majd. Zséda azt ígérte, hogy nála mindenki tiszta lappal fog indulni, és aki leköti a figyelmét, annak adományozza a tíz pontot. Molnár Ferenc Caramel magára és a belső hangjára figyelt, Frenreisz Károly és Both Miklós pedig az előadókra.
Tóth Gabi & Freddie Shuman feat. Lotfi Begi - Hosszú idők
Elsőként Tóth Gabi lépett a színpadra, aki mélyenszántó gondolatokkal vezette fel a dalt, többek között azt mondta, hogy szeretné, ha az énekétől minden szív feltöltődne. Ez minden bizonnyal így történt, bár a füstfellegek és a fel-feltörő tűzcsóvák között ugráló, szamurájhajú fiatalemberek olykor elterelték a nézői figyelmet. Az énekesnő végül megfelelően határozott tekintettel énekelt, de mezítlábas tapodás közepette indokolatlanul sokszor mutatta meg a tenyere közepét.
Miután Tatár Csilla megnyugtatta, hogy energikus és profi volt, az énekesnő elcsukló hangon könnyezett bele a meghatottságba. Both Miklós azt állította, hogy Tóth Gabi egy varázsló, aki megtölt minden zenét, de azért jobb lenne, ha az eddiginél kicsit jobban elmélyedne a népzenében.
Soulwave - Kalandor
A műsort a Soulwave folytatta, akiktől kicsit olyan érzésünk volt, mintha a mozgáskultúrába és a mimikába több energiát fektettek volna, mint a hangképzés-órákba valaha is. A gimizenekar-hangulatot ennek ellenére (vagy éppen ezért) kiválóan hozták. Caramel aggódott, hogy elveszik a dal a többi között, Zséda szerint pedig a fiatalemberek kifejezetten szerencsétlenek, amiért az összes többi előadó híresebb náluk.
Radics Gigi - See It Through
A fiatal énekesnő sodronyos ruhában, harmadikként állt a színpadra. Tartotta magát az eddigi teljesítményéhez, megmutatta, hogy pazarul tud rekeszteni, cifrázni és átélni.
Zséda az eddig kedvelt nóta szót lecserélte történetre, és közölte az énekesnővel, hogy némi maszkulin vonásokkal még simán feldobhatná az előadását. Nem fejtette ki, hogy itt pontosan mire gondolt, egy bajuszra vagy keménykalapra, de nem számít, mert így is mindenkit teljesen letaglózott a dal.
Kállay Saunders Band - Seventeen
Kállay Saunders András látványos szemüveglevételétől Frenreisz Károly is lenyűgöződött, olyannyira, hogy szerinte az énekes simán példaképe lehet bárkinek, aki ezt igényli. Caramel szerint nem csak lehet, hanem az is.
Ez pedig hihetetlen kúlsággal párosul.
- tette hozzá hirtelen.
Leander Kills - Élet
A rockzenét játszó zenekar előadását az átszellemülés és az álmos tekintetek jellemezték elsősorban, ugyanakkor érezhetően mindent megtettek azért, hogy hatással legyenek a közönségre. Ha nem is volt mindig tiszta a hang, a megénekelt atmoszféra mégis megfelelt az elvárásoknak.
Tatár Csilla remek szóviccel élt, hogyaszondja "a Leander Kills életet vitt az előadásba", Zséda szerint pedig "ha metál, akkor ez brutál volt".
Zävodi + Berkes Olivér - #háttérzaj
Külső szemlélőként úgy festett, hogy Zävodi és Berkes Olivér mindvégig azon aggodalmaskodott, hogy a szám felénél felgyújtott zongora ne tegyen kárt senkiben. A zsűri Zävodi Marci dalszerző és zongorista korával volt leginkább elfoglalva (még csak 17 éves), vagyis arra utaltak, hogy jó lenne, ha nem szállna el rögtön, arra ráér később is. Berkes Olivér eltúlzott magasságú frekvencián kiáltozott olykor, ennek ellenére ez volt az egyik legszokatlanabb és legérdekfeszítőbb dal a mezőnyben. (Spoiler: be is jutottak a legjobb négybe, ahonnan már a nézők szavazata döntött).
Pápai Joci - Origo
Pápai Jociról kiderült, hogy még egy reflektoron is képes eldobolni az eldobolandót, és egyetlen számba bele tudja sűríteni a zenei paletta majdnem összes műfaját úgy, hogy közben nem igényel a háta mögé irgalmatlan vizuált. Zséda szerint a Dáridót vagy a Deltát is mögé vetíthették volna, akkor is ámulna a daltól, amely szerinte megérdemelné, hogy palackpostán a jövőbe küldje, ha úgy hozza a szükség. Frenreisz Károly Pápai Joci kannáját méltatta.
Kanizsa Gina - Fall Like Rain
Ha egyáltalán meg tudja jegyezni azt a dallamot, amelyet Kanizsa Gina énekelt a szájával, ígérjük, hogy díjat osztunk érte, csak jelentkezzen szerkesztőségünkben! A szám iszonyat nehézségéből fakadóan néha az énekesnő is megküzdött a hangok tisztaságával, ami annyira sikerült, hogy Zséda A-kategóriás előadásnak, Frenreisz Károly pedig nemes egyszerűséggel műnek nevezte a dalt. Both Miklós hosszú monológban jutott arra a következtetésre, hogy az énekesnő egy almamag, akiből almafát kell nevelni, nem pedig egy bonbon, ami azonnal elolvad a szájban.
Pápai Joci jutott első helyen tovább, második helyen Berkes Olivérék, harmadik helyen holtversenyben Radics Gigi és Kanizsa Gina. Aztán, ahogy már említettük, a 140 ezer nézői szavazat alapján Pápai Joci nyerte meg a versenyt, így mehet Kijevbe az Eurovízióra, amelynek első elődöntője május 9-én, a második május 11-én, a döntő pedig május 13-án lesz.
A fiatalember nehezen dolgozta fel a győzelem tényét, mégis el tudta énekelni a dalt még egyszer, a szerződésben foglaltaknak megfelelően.