A '80-as és '90-es évek sötét korszakot jelentettek a filmes musicaleknek, de aztán az ezredforduló környékén újra elkezdtek daloló szereplőket alkalmazó filmeket csinálni, 2002-ben pedig megkapta a Chicago a legjobb film Oscar-díját, ami hivatalosan is azt jelentette, hogy a musicalek újra divatban vannak. Azóta évente készül egy-kettő nagy sikerrel Hollywoodban, csak egyvalami hiányzik: az új musicalslágerek a rádiókból. A jeget most Hugh Jackman főszereplésével A legnagyobb showman című film már-már megtörni látszik, mert a This Is Me egyre feljebb kerül a világ slágerlistáin és hallgatottsági rangsorain. Ön hallotta már?

Valószínűleg a Xanadu volt az utolsó olyan, élőszereplős musical, ami rendes, igazi gigaslágert csinált egy új számból. A Xanadu 1980-ban került a mozikba nyugaton, és bár maga a film elég nagy bukás volt és kritikusok rettentően lehúzták, a Magic című szám és az alábbi címadó dal is hatalmas slágerek lettek. Két évvel korábban egyébként a Xanadu sztárja, Olivia Newton-John a Grease betétdalait tette máig emlékezetes slágerekké.

És azóta már majdnem 40 év eltelt, és ebből az első 20 alatt felnőtteknek szóló musicalek vagy szinte nem is voltak, vagy voltak ugyan, de nem gyártottak új gigaslágert. Ennek oka részben, hogy újabban az úgynevezett wurlitzer musicalek a sikeresek, azok, amik már meglévő zenéket használnak fel. A leghíresebb ilyen a Mamma mia!, de az elmúlt 40 évben elkészült két magyar filmmusical is, a Csinibaba és a Made in Hungária.

Szóval egy rendes, igazi musical attól musical, hogy a sztori nem magáról a zenéről vagy a zenélésről szól, a szereplők mégis énekelni kezdenek, hogy érzelmeiket kifejezzék. Ezért ehhez a válogatáshoz nem számítottuk az olyan filmeket, mint a Purple Rain Prince-től vagy a Glitter Mariah Carey-től.  Ne számítsuk most a Disney- és más, gyerekeknek szánt filmek slágereit, élen a Let It Góval sem, és ha hagyjuk ki az olyan filmslágereket is, amik csak aláfestésnek szolgálnak egyébként nem zenés filmhez! Koncentráljunk csak a klasszikus, élőszereplős musicalekre, és rögtön nincs túl sok említeni való új dal az utóbbi 40 évből. Azért megpróbáljuk itt felsorolni a legnagyobbakat, nem lesz túl nehéz, már ez az öt is csak nagy jóindulattal jött össze, és olyan igazi, mindenki-tudja-kívülről típusú sláger nincs is közte.

1. Absolute Beginners

Az 1986-os, Absolute Beginners című film, csakúgy, mint a Xanadu, megbukott a mozikban, mégis sláger lett belőle a címadó dal, ami a filmben szereplő David Bowie szerzeménye. Azt, hogy sláger-e valami vagy sem, azt egyéb objektív mérce hiányában a leginkább a slágerlistákon elért helyezések alapján szokás megmondani: az Absolute Beginners a 2. lett a briteknél és jól szerepelt mindenhol nyugat-Európában, az USA-ban viszont csak az 53. helyig jutott, ami persze tiszteletre méltó, de azért nem mondhatni, hogy az Absolute Beginnersnek helye lenne a legnagyobb musicalslágerek között.

2. You Must love me

A '90-es évek gyakorlatilag egyetlen, említésre méltó, klasszikus stílusú és érdemleges kritikai és kasszasikert elért filmmusicalje az Evita volt, de ugye ennek a zenéje akkor már bőven 20 éves volt. Egyetlen új dal íródott a filmhez, ez volt a You Must Love Me, amiből Madonna a legjobb tudása szerint próbált meg slágert csinálni, de ugye, hogy ön sem emlékszik már rá? Pedig ha a csúcsra nem is ért, pár népszerűségi listára felkerült akkoriban, plusz megnyerte a legjobb betétdalnak járó Oscart.

3. Come What May

Az utóbbi 20 év legnagyobb musicalslágere minden bizonnyal a Lady Marmalade... lenne, ha ez nem egy régi szám feldolgozása lenne, és a híressé vált verzió legalább elhangzana a filmben. A 2001-es Moulin Rouge!-ról van szó természetesen, ami a sok feldolgozás mellett eredeti dalokat is tartalmazott. Ezek közül a Come What May-ből próbáltak slágert csinálni nagyon mérsékelt sikerrel, pedig Ewan McGregor meglepően jól énekel.

4. Listen

A Dreamgirls nagy sikert ért el 2006-ban, ami az Evitához hasonlóan szintén régi, korábban már slágerré vált zenéket tartalmazott, de a Listen című szám újdonság volt, és Beyoncé előadásában kapott némi figyelmet, bár a hivatalos amerikai slágerlistán csak a 61. helyig jutott, szóval gigaslágernek a legnagyobb jóindulattal sem lehet elkönyvelni.

5. City of Stars

A 2017-es Oscar-gálán a legjobb filmnek járó díjat csak majdnem vitte el a Kaliforniai álom, de még így is hat díjat nyert, köztük a legjobb dalnak járó kitüntetést is. A film hatalmas közönségsiker is volt, de annyira azért ez sem lett népszerű, hogy a benne elhangzó dalok a nagyközönség agyában slágerként rögzüljenek. A Kaliforniai álom húzóslágere elvileg a City of Stars volt, ez nyerte az Oscart is, hát ha ön tudja dúdolni ezt a dalt a videóval, akkor a kisebbséghez tartozik.

Hát ezt a listát folytatja most a This Is Me, ami Európában népszerűbb, mint Amerikában. Az USA slágerlistáján az 58. helynél feljebb egyelőre nem tudott menni, ami roppant szerény teljesítmény, a briteknél viszont a legjobb három közé került. Van belőle egy verzió Keshától is, ha valakinek az jobban tetszik, bár a Youtube-videók számlálói egyértelműen azt mutatják, hogy a közönség a filmben elhangzó verziót preferálja.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
40 éve ritkaság, ami Hugh Jackmanéknek most talán sikerül

Egy filmmusical felnőtteknek, amiben új zene van és sláger lesz az egyik dal? 5 példát tudunk mondani az elmúlt 40 évből, de most itt a This Is Me.

11 · Mar 03, 2018 09:48am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments