Enyedi Ildikó új filmje Füst Milán A feleségem története című,1942-ben írt regényét dolgozza fel. A történetben egy holland hajóskapitány szemszögéből ismerhetjük meg egy férfi feleségéhez fűződő szerelmének árnyalatait. A filmről az azt bemutató sajtótájékoztató után Enyedi Ildikóval beszélgettünk.

Miért éppen Füst Milán regényéből készít filmet?

Úgy érzem, A felségem története kicsit túllóg az irodalom határain, olyan fontos dolgokat érint, ami egy kamaszt megfog, mint ahogy engem is, amikor először olvastam a regényt. Ilyen tekintetben megmaradtam kamasznak, mivel a mű kérdései a mai napig érintenek. Füst Milán egy Ezeregyéjszaka-szerű labirintusvilágot épített fel, ezt szeretnénk visszaadni mi is, nem egy komor drámát készítünk belőle. Azt a sokszínű világot szeretnénk megjeleníteni a filmben, amit az ő regényéből is kiolvashatunk.

Megnehezíti a munkáját, hogy nem magyar nyelven forgatják a filmet, és egy nemzetközi stábbal, külföldi főszereplőkkel (Léa Seydoux, Gijs Naber) dolgozik?

Nem. Jó szakemberekkel dolgozom, ez egy nemzetközi szakma. A magyar stáb munkatársai már elég sokat dolgoztak nagy nemzetközi bérmunkákban, otthon vannak a nemzetközi környezetben.

Könnyű volt meghoznia a döntést, hogy ne magyar, hanem angolul beszélő filmet készítsen Füst Milán történetéből?

Magától értetődő volt. Azt szerettem volna, ha ilyen szempontól realisták vagyunk. Milyen nyelven tud egy holland hajóskapitány egy francia nővel beszélgetni? Abban az időben a nemzetközi hajósnyelv az angol volt, a diplomáciái meg a francia. Olyan nyelven beszélnek a szereplők, amilyenben az adott helyzetben a valóságban is beszéltek volna. A holland kapitány Hamburgban némileg törve, de németül is beszél.

A sajtótájékoztatón azt mondta, a filmet nem casting, hanem beszélgetések előzték meg. Hogyan képzeljünk el egy ilyen beszélgetést, mi az, ami megfogja önt egy színészben?

Nagyon érdekes, kinek hogy áll a film. Vannak nagyon-nagyon tehetséges színészek, akik egyszerűen nem szólalnak meg a vásznon. Kell a tehetség, a személyiség mélysége, karizma, amiben a film szereplői mind bővelkednek. Szerencsésnek érzem magam.

Ma is zajlik a forgatás, itt a Vasúttörténeti Múzeumban. Milyen jelenetre készülnek éppen?

A távolabbi vagonban egy elég nagy drámai jelenetet veszünk fel, ami a 3 főszereplő között bontakozik ki, ez viszi el a napunk nagy részét. Utána egy kisebb, könnyedebb jelenetet készítünk a kisebbik vagonban.

Mi ennek a filmnek a legnagyobb nehézsége?

Nagyon reménykedem benne, hogy azok a színek, azok a tűpontos nüanszok, amit Füst Milán több száz oldalon megjelenít, a mi, az övétől nagyon különböző eszközeinkkel is megőrizhetőek valahogyan, például a fényviszonyokkal. Miután a regény egyes szám első személyben íródott, tele önreflexiókkal, nagy szerepe van az operatőrnek, díszletvtervezőnek, jelmeztervezőnek, hogy ne csak a korhűségre törekedjenek, megszólaljanak azok a titkos kételyek, amik a narrációban jelen vannak a regényben. Ez a fő leckénk.

Tinédzserkorában olvasta először a regényt. Mai szemmel olvasva is ugyanúgy értelmezi, mint gyerekként?

Még inkább csodálom, milyen mélységekbe lát bele az író. Eddig minden filmem forgatókönyvét én írtam, de a mostani egy nagyon érdekes kirándulás, mivel elképesztő társírót, Füst Milánt kaptam magam mellé, ami nagy felelősség, egy szolgálat, és ezt így is szeretném felfogni. Nem inspirálódni akarok Füst Milánból, szolgálni szeretném őt. Folyamatosan beleütközünk abba, hogy bizonyos jelenetek milyen fura tükröződést, visszhangot kaphatnak a me too-mozgalom után, de úgy döntöttem, nem fogom tompítani, sem kilúgozni a történetet, és belemegyek az összes politikailag inkorrekt csatába. Lássuk, mi történik!

Nem fél, hogy a szándékától eltérően értelmezik majd a filmet?

Van egy ilyen veszély, igen, de remélem, hogy lesz annyira erős a film, hogy mindezt felülírja. Ez a mi célunk.

Nyomasztja, vagy inspirálja a Testről és lélekről sikere az új filmje készítésében?

Abszolút könnyíti. Az ember boldog, ha dolgozhat. Szerintem mi, filmkészítők mind úgy vagyunk, hogy amikor sietnénk és tele vagyunk akarattal, sokszor éveket kell várni, néha meg amikor csak 15 percre lenne szükségünk, már nem adatik meg ez az idő, már nem fér bele több túlóra. Ilyen szempontból a filmkészítőkön nagyon egészségtelen a terhelés. A Testről és lélekről után lényegében szinte azonnal el tudtam kezdeni A feleségem története előkészületeit, minden a megfelelő tempóban halad. Ez a legnagyobb boldogság.

A Testről és lélekről Oscar-jelölésig jutott. Vannak ilyen ambíciói ezzel a filmjével?

Nem, nem. Csak szépen meg szeretném csinálni ezt a filmet is.