Lakos Nóra első nagyfilmjének, a Habnak meglepő kitérővel indult az útja. A rendező eredetileg egy gyerekfilmet szeretett volna készíteni, amelynek a forgatókönyvírásához ugyan kaptak támogatást, a gyártásához viszont nem. Aznap, amikor ez kiderült, Angelus Iván producer felhívta Lakost, hogy megkérdezze, nincs-e kedve egy romkomot készíteni.

Pontosan mit mondott Angelus a telefonban?

Azt, hogy az akkor éppen Malajziában élő Fekete Fruzsina írt egy forgatókönyvet, amit átküldene, hogy elolvassam. Megtetszett a sztori, Skype-on keresztül dolgoztunk a forgatókönyvön, amit eredetileg Fruzsina személyes élményei ihlettek, de aztán én is hozzágyúrtam a sajátjaimat. Még másfél évig folyt a munka a forgatókönyvvel, mire végleges lett.

A filmet belengi a '60-as  évek hangulata, erősen emlékeztet az Amélie csodálatos életére. Mi volt a szándékod ennek a miliőnek a megteremtésével?

Dóra, a főszereplő, hogy megmentse a cukrászdáját egy álcsaládot fabrikál magának, és velük indul egy családi vállalkozóknak szóló pályázaton. Mivel az álcsalád egy valóságtól elrugaszkodott felállás, úgy éreztem, nem lehet reális a történetmesélés sem, így elemeltük a történetet is, egyfajta mesevilágba helyeztük. Látványában, díszletében és kellékeiben elegáns, időtlen, játékos világot hoztunk létre.

A Hab nagyrészt az Öreg Tölgy Kastély-Fogatóban játszódik, de ha jól tudom, az eredeti elképzelés szerint egy kempingben forgattatok volna. 

A forgatókönyvíró egy faházas kempinget képzelt el, abba is belementem volna, végül is a Dirty Dancing is részben egy ilyen helyen játszódik. Ezt az ötletet azért kellett elvetni végül, mert bár hónapokig kerestünk ilyen helyszínt, kiderült, hogy a nyaralások és egyéb foglalások miatt egy egész hónapra semmi nem volt szabad, vagy nem volt alkalmas a forgatásra. Végül az Öreg Tölgy Kastélyt is feldobta a helyszínkereső, amibe rögtön beleszerettem, mivel egy nagyon elegáns világot idéz, ahol sokféle különböző tér van, kerttel, tóval, istállóval, rengeteg szobával, bálteremmel, Így alkalmas arra, hogy változatos látványt nyújtson egy helyszínen belül.

Volt még  ehhez hasonló újratervezés a film készítésekor?

Nem volt könnyű megtalálni a férfi főszereplőt, Vica párját, akinek egyszerre kellett jóképűnek, férfiasnak és egyben játékosnak is lennie. A hosszas castingfolyamat végén úgy döntöttem nézzük meg Mátray Lacit is a férfi főszerepre, akit eredetileg a film egy másik karakterének megformálására már felkértem. Hamar kiderült, van közöttük kémia és jól működnek együtt a vásznon.

Kerekes Vica arról beszélt  nekünk, csak olyan szerepeket vállal el, amiből okulni lehet. Számodra mi a Hab fő mondanivalója ?

Ha a tökéletes párkapcsolatot keresed, elvesztél. Az biztos, hogy nem találsz ilyet, mert nem létezik, senki nem tökéletes, te sem vagy az. Ha elfogadod a másik hibáit és leszámolsz azzal az idealizált romantikus álomvilággal, amiről sok szerelmes sláger és romkom szól, sokkal több esélyed lesz, hogy boldog legyél.

A filmet évekkel korábban kezdtétek el forgatni, körülbelül tavaly ősszel lett k ész. Miért vártatok ennyit a premierrel, mi ért nem küldtétek el a moziknak még tavaly év elején?

Terveztük, de aztán volt egy forgalmazóváltás, utána pedig jött a koronavírus. Picit tartok tőle, hogyan alakulnak a mozibajárási szokások most szeptemberben, de ahogy én látom, most teljesen másképp reagálnak az emberek, mint az első hullám idején. Reméljük, hogy a helyzet nem súlyosbodik. Szerintem nem veszélyesebb elmenni a moziba, mint a Sparba vagy az Ikeába, és bízom benne, hogy ezt sokan így látják.

A szín észek munkájába k önnyű belelátni, a rendezők feladatai a nagyk öz öns ég előtt azonban kev ésbé  ismertek. Szerinted mi a munkád legfontosabb, legizgalmasabb r észe?

A rendezői munka nagyon komplex feladat, a forgatókönyv véglegesítésétől a helyszín és a színészek kiválasztásán át, a színészek instruálása, a vágás, a zene, a hangutómunka irányítása mind a rendező feladata. Persze, vannak vezető stábtagok, akik a saját részlegeiket irányítják, de az utolsó szó, és egyben a felelősség is a rendezőé. A legfontosabb, hogy a sok részleget egy közös cél felé irányítsam, és végül a színészi játék, a teremtett világ, a történet, a látvány, a zene mind harmonizáljon.

Mi volt a legnehezebb feladatod?

A film nagy részében sok szereplő jelenik meg egyszerre a színen. Nem könnyű egy jelenetben nyolc-tíz embert több percen át úgy szerepeltetni, hogy a jelenet feszültsége megmaradjon, és mindenkinek legyen valós feladata. Az egyik ilyen jelenet, amikor a filmben a házaspárok férfi tagjai arról beszélnek, hogyan kérték meg a feleségük kezét. Ezt két napon keresztül vettük, pedig két kamerával dolgoztunk. Később ennek a pár perces jelenetnek a vágásával két hetet töltöttünk, mire megtaláltuk a ritmusát és végre tényleg működni kezdett. Hiába nem szerettem elsőre ezt a jelenetet, végül az egyik kedvencem lett.

Az utóbbi években egyre jobban ráharaptak az itthoni nézők a hazai filmekre. Neked melyik a kedvenc magyar filmed az utóbbi öt évből?

Nagyon tetszett az Ernelláék Farkaséknál, ami Hajdú Szabolcs filmje, de a Liza, a rókatündért is szerettem. Horváth Lili új filmjét is várom, ami most debütált Velencében.

A Hab szerinted milyen közönséget fog a mozikba szólítani?

Elsősorban nőket, akiknek már volt szerelmi csalódása, vagy nehezen tudtak elengedni egy rosszul működő kapcsolatot. Szerintem ilyen helyzetben kvázi mindenki volt már, de a friss házasok vagy a régóta házasságban élők is magukra ismerhetnek egy-egy szereplő történetében. A fiúknak pedig azért kell megnézniük a Habot, mert Vica lenyűgözően gyönyörű (nevet – a szerk.).