Az ünnepek közeledtével több nagyvállalat, magánemberek és hírességek is mélyebben a pénztárcájukba nyúlnak, ha adakozni kell. A karácsony szelleme mindenkit átjár, mi pedig összeszedtük, hogy hol, milyen jótékonykodási lehetőségek érhetőek el. Az egyik nagyvállalat jótékonysági nagykövete, Ördög Nóra pedig azt is elmesélte, ő milyen adakozási formákra esküszik.
1. Tesco
Az angliai székhelyű vállalat idén is csatlakozott az Ökumenikus Segélyszervezet szeretet.éhség. nevű adventi adománygyűjtő kampányához. Az áruházlánc vásárlói december 24-ig 250, 500, illetve 1000 forintos adománykuponok vásárlásával támogathatják a Segélyszervezet munkáját.
A Tescónál hisszük, hogy minden apró figyelmesség számít, ezért a közösségek, valamint a nehéz körülmények között élő embertársaink támogatása elsődleges számunkra. A járvány idején a nélkülözőknek még nagyobb szükségük van a segítségre, így természetesen idén is örömmel csatlakoztunk az Ökumenikus Segélyszervezet adománygyűjtő kampányához. Bízom benne, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan most is minél több kollégánk és vásárlónk vesz rész a jótékonysági kezdeményezésben, hogy együtt tegyük egy kicsit könnyebbé a rászoruló családok karácsonyát
– mondta Hevesi Nóra, a Tesco Global-Zrt. kommunikációs vezetője.
2. LIDL
Az Év Boltja címet idén két kategóriában is elnyert áruházlánc egy játékkal csábítja jótékonykodni vásárlóit. A Rendetlen receptek című feladványban a játékosoknak három recept hiányos hozzávaló-listáját kell kiegészíteniük. A résztvevők a Lidl oldalán összesen öt recept közül választhatnak, hogy melyeket szeretnék rendbe tenni. Az áruház 10 darab 10 ezer forintos utalványt sorsol ki a kihívást hibátlanul megoldó vásárlók között.
A játék során minden egyes december 1-15. között rendbe tett recept után a vállalat 50 forintot adományoz nehéz sorsú, rászoruló családoknak, melyet tartós élelmiszercsomagok formájában juttat el hozzájuk a Baptista Szeretetszolgálat közreműködésével.
Bízunk benne, hogy idén is sok hátrányos helyzetű kisgyermek és család karácsonyát varázsolhatjuk szebbé
– írják oldalukon.
3. Aldi/Auchan
A német, illetve a francia kereskedelmi vállalat a Tescóval közösen november 19. és 21. között vett részt a Magyar Élelmiszerbank Egyesület Karácsonyi Adománygyűjtésén. Az akció során 160 település összesen 315 áruházában 6500 önkéntes gyűjtötte a vásárlók által felajánlott tartós élelmiszereket rászoruló családok részére.
4. Spar
A Spar december 15-én szerdán tartotta Adni Öröm! nevű karácsonyi gyűjtőakciójának megnyitóját, amelyen a vállalat jótékonysági nagykövete, Ördög Nóra is részt vett. A műsorvezető maga is meglepődött, hogy az áruházlánc a Máltai Szeretetszolgálattal közösen immáron 25. esztendeje támogatja a legszegényebbeket. A jótékonykodás magánemberként sem áll messze a kétgyermekes anyától, aki a Velvetnek őszintén beszélt családjának saját adományozási szokásairól.
Hogy érzed magad most, az akció megnyitója után?
Nagyon sokszor álltam már itt a Batthyány téri üzletnél karácsony előtt, a vállalat jótékonysági nagyköveteként. Évről évre mindig eljön ez a nap, és ilyenkor bennem is megszületik kicsit a karácsony az adományozással. Ehhez sokat tettek hozzá Kozma Imre atya, a Máltai Szeretetszolgálat alapító elnökének gondolatai is. Árasztja magából a megnyugvást és meghittséget.
Mit gondolsz, a többi embert is elérte az üzenet?
Szerintem a célunkat, hogy felhívjuk a programra az emberek figyelmét, elértük. Rengetegen voltak, a legjobb azt volt látni, hogy az újságírókon és televíziós stábokon túl sok influenszer is eljött. Ez azt láttatja, hogy ők is érzik a felelősségét annak, hogy a fiatalabb generáció tagjait is informálni kell az adományozási lehetőségekről. Nagyon jó, hogy egyre fiatalabb korban kezdenek jótékonykodni az emberek.
Mint influenszer, a saját csatornádon is foglalkozol jótékonykodással?
A családommal több akcióban is benne vagyunk, a saját csatornánkon a Baptista Szeretetszolgálattal közös cipősdoboz proejktünkről szoktunk tartalmat megosztani. A saját balatonakarattyai kisboltunkkal hivatalos gyűjtőpont vagyunk. Itt várjuk a jótékonykodni vágyók dobozait, amibe bármilyen ajándékot, élelmiszercsomagot, használt vagy új tárgyakat, játékokat beletehetnek.
Miben más a Máltai Szeretetszolgálat akciója?
A Máltai Szeretetszolgálat önkéntesei hasznos élelmiszereket várnak, amit a rászorulóknak adhatnak. A vásárlók maguk is megvehetik, amit gondolnak, és azt a kijáratnál leadhatják, valamint adománykártyát is vásárolhatnak, ha nincs idejük végigjárni a polcokat.
Szerinted mi egy sikeres jótékonysági program titka?
Hogyha minél egyszerűbb és átláthatóbb. Karácsony előtt nincsenek egyszerű helyzetben a jótékonysági akciók szervezői, mert bár abból a szempontból könnyebb a dolguk, hogy az emberek ilyenkor érzékenyebbek a témában, a dömping során több akció is egy időben indul. Épp ezért a szervezőknek kreatívnak kell lenniük, hogy a saját üzenetüket hatékonyan eljuttassák az emberekhez. Ennek pedig az a titka, ha tisztán, átláthatóan kommunikálnak.
Sokszor mondják, hogy nem csak az ünnepek idején kell jónak lenni, és a rászorulókkal törődni. Te mit gondolsz erről?
Aki máskor nem is, de karácsonykor foglalkozik jótékonykodással, legalább egyszer az évben megteszi. Ezzel szerintem nincs semmi gond, hiszen ez egy folyamat. Lehet, hogy valaki számára karácsonykor érkezik meg az érzés, de megérkezik. És ez a lényeg.
Nálatok a családban ez szinte egész évben jelen van. Számodra milyen jótékonykodási formák váltak be?
A saját Facebook-oldalamon szinte mindennap megosztok valamilyen jótékonysági felhívást, hiszen én leginkább az arcommal tudok segíteni, és ezt meg is teszem, amikor csak tudom. Ha pénzgyűjtési lehetőség van, akkor pedig én is fogom a kártyámat és befizetek egy bizonyos összeget. A mai rohanó életben ez a legegyszerűbb, és sokszor a leghasznosabb formája az adakozásnak. Ezen kívül ruhákat és játékokat szoktunk szelektálni. Legutóbb egy anyaotthonnak adományoztunk ruhadarabokat, és óvodának gyerekjátékokat.
Mely célcsoportra vagy a legérzékenyebb, ha adományozásról van szó?
Anyaként a legérzékenyebb a gyerekekkel, főleg a beteg gyerekekkel kapcsolatos dolgokra vagyok. A boltunkban végeztünk is nyáron egy jótékonysági magánakciót. Az üzletet akkor egy építési háló vette körül, amiből később trendi táskákat készítettünk. Ezeket adjuk el, a bevétellel pedig a veszprémi kórház gyerekosztályát támogatjuk. Bár még nem fogyott el az összes, jó úton haladunk.
A saját gyermekeidet hogyan vezeted rá a jótékonykodás fontosságára?
Mivel az adakozás nálunk egész évben szerves része az életünknek, a gyermekeimet is arra tanítom, hogy építsék be azt a saját rendszerükbe. Ha például szeretnének egy új játékot, tudják, hogy ahhoz, hogy annak helyet csináljanak, át kell válogatniuk a már meglévőket, és ki kell választaniuk azt, amit már nem használnak vagy kinőttek. A kiválasztott játékot pedig odaadjuk a rászorulóknak. A döntést teljesen egyedül, maguk hozzák meg, nekem csak arra kell rávezetnem őket, hogy üljünk neki, és szelektáljuk a játékokat. Ezután teljesen belemerülnek, és alaposan átgondolják, nekik mire nincs már szükségük.
Összességében milyen érzéssel tölt el maga az adakozás, hogy ennyit tudsz segíteni másokon?
Az ember alapvetően szeret abban az érzésben fürdőzni, hogy ő lehet a jó, aki adhat. Én is jobb embernek érzem magam ettől, hiszen adni nagyon jó érzés. Az akció megnyitóján azt mondták, örülnek, hogy a járvány ellenére meg tudják tartani a programot. Én azt mondom, hogy pont amiatt kell még inkább megtartani. Ha pedig valaki ebben a helyzetben tud adni, az egy bizonyosság is arról, hogy vele szerencsére minden rendben van, hiszen képes adakozni azoknak, akik rászorulnak. Az akciónak pedig az is a célja, hogy a családok építsék be az adakozást a saját ünnepi hagyományaik közé. Ha délben díszítik a fát, szenteste pedig leülnek egy tál finom halászlé mellé, az előtte napi bevásárlás során együtt adakozzanak a Sparban.
Az idei adománygyűjtés során a vásárlók az „Adni Öröm!” és a Máltai adománykártyák megvásárlása mellett a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban személyesen is átadhatják adományaikat a szeretetszolgálat önkénteseinek.
A legjótékonyabb magyarok
Az adományozás népszerűsítése érdekében idén először átfogó összeállítást készített a hazai jótékonysági helyzetről és a nagyobb adakozókról a Napi.hu.
A kiadvány ismert üzletemberek vallomásaival, elemző szakcikkekkel és a civil szféra megszólaltatásával igyekszik felhívni a figyelmet az adakozás fontosságára, és ösztönözni a polgárokat a jótékonykodásra.