1. Autóantenna végek
Abban bizonyára a legtöbben egyetértenek, hogy az autók rádióantennájának végére rakható díszeknek nincs különösebb funkcionális értéke. Azok, akik vásároltak belőle, egyszerűen szórakoztató kiegészítőként használták – akárcsak a műszerfalra illeszthető autódíszeket. Az első ilyen díszt Jason Wall hozta létre 1994-ben.
A férfi 2004-re már multimilliomos volt.
2. „Kőkutya”
A Pet Rock 2012-ben ért el komoly népszerűséget, noha Gary Dahl már 1970-ben megalkotta a hatalmas üzleti lehetőséggel bíró ötletet. Dahl egy bárban ült barátaival, ahol a panaszkodásaikat hallgatta arról, hogy mennyi gond van a kisállataikkal. Dahl 1975-ben ezen felbuzdulva találta ki, hogy egy kis kő is tökéletes háziállat lehet, mivel az ellátása egyszerűbb, mint egy házi kedvencnek. A feltaláló egy 32 oldalas kézikönyvet is irt a kő neveléséhez és tartásához, hogyan lehet vele játszani, és mindenféléket tanítani neki. Mivel a Pet Rock bekerülési költsége nulla, ezért Dahl vállalkozása igencsak profitábilis volt:
az évek során 15 millió dollárt hozott az ötlet.
3. HIV-pozitív társkereső
Ki akarna randizni egy HIV pozitív emberrel? A HIV-pozitív oldal alapítói szerint igenis vannak ilyen emberek, és nem is tévedtek! A 2000-es évek elején indított társkereső berobbant és hamar több tízezer tagot számlált.
2006-ban már több mint 110 000 dollár bevételt hozott.
A tanulság: ha sok hasonló szolgáltatás van a piacon, érdemes egy célcsoportot kiválasztani és nekik előrukkolni valami speciális szolgáltatással.
4. Facebook
2004. február 4-én kezdte meg a működését a Facebook. Akkor még nem gondolta volna senki, hogy ez lesz a világ legnagyobb közösségi oldala. Nagy merészség kellett, hogy az iWiW, a Myspace és az MSN korszakában valaki egy új közösségi oldalt hozzon létre. Zuckerberg megcsinálta, és nem is akárhogy! A Facebook értéke ma valahol 1000 milliárd dollár körül van.
5. Kívánságcsontok
Hazánkban nem terjedt el ez a szokás, de más országokban erősen él az a népszerű hagyomány, hogy amikor az emberek V-alakú csirke vagy pulykacsontra bukkannak, akkor megfogják és kívánnak valamit, majd eltörik a csontot. Akinek a kezében marad a nagyobb rész, annak a kívánsága teljesül. 1999-ben egy férfi, Ken Aroni úgy döntött, hogy üzletet csinál a hagyományból: a műanyag csontok tömeggyártásába kezdett, és csomagonként 3 dollárért értékesítette őket. Az embereknek tetszett a dolog, az ötletgazda pedig 2006-ra milliomossá vált.
6. PayPal
A PayPal-t eleinte orbitális őrültségnek tartották, hiszen a felhasználóknak meg kellet adniuk a bankszámlaszámukat egy olyan távoli vállalatnak, amely akkor még nem állt kapcsolatban egyetlen bankkal sem. Noha az emberek alapvetően bizalmatlanok, de valamiért mégis elkezdtek bízni a cégben: a PayPal akkorára nőtt, hogy az eBay végül 1,5 milliárd dollárért vásárolta meg és ma is az egyik legnépszerűbb internetes fizetési lehetőség.
+1 Twitter
A Twitter sikerét ma sem igazán értik a szakemberek, ugyanis a Facebook szinte mindent tud, amit riválisa, amelyen legfeljebb 140 karakterben írhatjuk le amit akarunk, és még csak formázni sem lehet a szöveget. Az üzeneteket pedig elolvashatják egymás falán az emberek és kommentelhetnek. Na bumm... Őrült ötlet, fapados logika, mégis hatalmas sikert értek el az alapítók: Elon Musk lassan két éve vásárolta fel a Twittert, méghozzá 44 milliárd dollárért. Az azóta X-nek keresztelt közösségi oldal ma már csak harmadát éri ennek az összegnek.
(Borítókép: Mark Zuckerberg. Fotó: Bloomberg/Getty)