Várják az ünnepeket, mégis aggodalommal telve készülnek rájuk a magyarok. Az idei évben az anyagiak jelentik a legfőbb stresszforrást: bár szegényesebb menüsorral, drágább, ugyanakkor kevesebb ajándékkal számolnak.

Reprezentatív kutatásban vizsgálta a Cofidis Hitel Monitor, hogyan készülnek az idei karácsonyra a magyarok. Mint az az eredményekből kiderült, a legnagyobb változás az ajándékozás terén mutatkozik, a múlt évhez képest 13 százalékkal esett vissza az ajándékozási kedv. Még nagyobb az eltérés 2019-hez képest, amikor a magyarok 78 százaléka vásárolt ajándékot. Az idei érték mindössze 58 százalék, a válaszadók egyharmada pedig egyáltalán nem is tervez karácsonyi meglepetést vásárolni.

Szeretnénk kevesebből megúszni

Bár a magyarok 35 százaléka szeretné kevesebből megúszni az ünnepeket – összesen 100 ezer forintos kiadással terveznek –, ez aligha fog sikerülni a kedveskedni vágyóknak, ugyanis míg tavaly átlagosan 35 ezer 800 forintot költöttünk ajándékra, idén az infláció következtében megnövekedett árak miatt 47 ezer 500 forinttal számolnak azok, akik meglepnék szeretteiket.

Hogy a megszokott karácsonyi menüt tartsák, a legtöbben inkább lejjebb adnak a minőségi alapanyagokból, 46 százalék az olcsóbb, saját márkás, leárazott változatokat tervezi megvásárolni. Ennek oka, hogy az élelmiszerárak 40 százalékkal emelkedtek az utóbbi időben: július óta a megkérdezettek átlagosan 30 ezer forinttal többet, 142 ezer forintot költenek konyhapénzre és a következő hónapokban további drágulásra, akár 200 ezres kiadásra számítanak.

via GIPHY

A karácsonyi költekezést a karácsonyfa-állítási szokások megreformálásával is igyekeznek visszafogni idén a magyarok. Bár a lakosság kétharmada idén is állít fát, mindössze 30 százalék vásárol már csak igazit, több mint 50 százalék műfenyőt, míg 10 százalék földlabdás verziót díszít. Azok közül, akik ragaszkodnak az igazi, vágott fenyőhöz, a legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak rá. Ünnepi dekorációra idén a magyarok 73 százaléka egyáltalán nem költ. 

A kutatás rámutat, hogy a nehezebb anyagi körülmények ellenére nem nőtt azok aránya, akik hitelt terveznek felvenni az ünnepi költések fedezésére. A felnőtt lakosság 18 százaléka inkább egyáltalán nem költ a karácsonyra.  

Az idei sláger

Míg a legnépszerűbb ajándékok és ünnepi fogások terén nincs sok változás az elmúlt évekhez képest, addig bizonyos szokásainkat kénytelenek vagyunk feláldozni a takarékosság oltárán. 

A legszembetűnőbb változás, hogy idén inkább szűk körben ünnepelnek az emberek, 2021-hez képest 14 százalékkal kevesebben töltik együtt a karácsonyt szeretteikkel, mert míg egyfelől kínosnak éreznék, ha ajándék nélkül érkeznének, másfelől a megvendégeléssel járó költségeket csökkentenék. Számszerűsítve, idén mindössze a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, hogy nem látogatja meg a rokonait, ismerőseit.

Akiknél az ajándékozás nem marad el, ők már ebben a hónapban nyakukba vették a bevásárlóközpontokat, a felmérés szerint ugyanis november hónap az ajándékvásárlás legfőbb szezonja. A magyarok 50 százaléka ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. 

via GIPHY

A slágertermékek között a top3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv. 

Az ajándékokat a legtöbben online rendelik, a felnőtt lakosság körében 55 százalék részesíti előnyben a vásárlás ezen kényelmes, és sorban állás nélküli formáját.

Az ünnepi menü hozzávalóit tekintve a népszerűségi listát még mindig a hal vezeti, amely minden második családnál terítékre kerül. Bár az idei aszályos nyár miatt kevesebb van belőle, és emiatt legalább 30-40 százalékos drágulást vetítenek előre a halgazdaságok, erről a fogásról a legtöbben képtelenek lemondani. A karácsonyi kedvencek listáján a második hely a sertéshúsnak jutott, melyet igazi téli kedvencek, a dió és a mák követ. 

Hiányos a családok kasszája

A magyarok 20 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, a válaszadók négyötödének azonban hiányos a családi kasszája. Ez a hiány havi szinten a többségnek mintegy 200 ezer forintot jelent – ennyire lenne szükségük pluszban a kényelmes élethez. Különösen látványos a változás a fiatalok körében: míg márciusban a 18-29 évesek 45 százaléka látta úgy, hogy kényelmesen megél, októberre ez az arány 15 százalékra csökkent.

(Borítókép: Egy férfi a karácsonyi ajándékokkal. Illusztráció: Getty Images)