Több mint ezer páciens részvételével készítettek reprezentatív kutatást nemrég, amelynek eredményei kimutatták, hogy átlagosan az emberek 77 százaléka szokott füllenteni az orvosának. Az arány generációnként változó, a legtöbbet a Z-generáció tagjai hazudnak, esetükben az érték 96 százalék. Őket követték a milleniálok, majd az X-generáció, végül a baby boomerek.
Miről hazudunk?
Szintén korosztályos sajátosságokat mutat, hogy ki miről hazudik az orvosának. A Z generáció főleg a szexuális élettel, a milleniálok a testmozgással, az X generáció az alkoholfogyasztással, a baby boomer az étkezési szokásokkal kapcsolatban nem mond igazat.
A szakemberek szerint minderre van logikus magyarázat: a milleniálok, vagyis az Y generáció tagjai például abban az időszakban nőttek fel, amikor a testmozgás és az edzőtermek igazán népszerűvé váltak.
Miért hazudunk?
Vannak, akik kifejezetten kellemetlenül érzik magukat az orvosi vizsgálat ideje alatt. Létező jelenség például a fehérköpeny-szindróma, vagyis a feltehetően a vizsgálati szituáció okozta magas vérnyomás. Akadnak olyanok is, akik úgy érzik, hogy a szakember elítéli őket a szokásaik, egészségügyi állapotuk miatt, vagy mert a kelleténél később keresték fel őt. Mindebből pedig az következhet, hogy megpróbálják magukat jobb színben feltüntetni, amihez olykor füllentenek is – írja a Femina.hu.
A kutatás pontosan felfedte, hogy miért hazudnak a leggyakrabban a páciensek:
- nem akarják, hogy elítéljék őket,
- zavarukban,
- szégyenkeznek,
- egy korábbi egészségügyi szakember elítélte őket,
- tagadás vagy az igazság elkerülése érdekében.
A járvány óta még többen hazudnak
A felmérés eredményeiből az is kiderült, hogy az online konzultációk még nagyobb teret engedtek a füllentéseknek. Ebből világosan látszik, hogy az orvos-beteg kapcsolat, a személyes találkozó és az így kialakult bizalom kulcsfontosságú abban, hogy a páciensek mennyire tudnak megnyílni a szakember előtt és őszintén válaszolni a kérdéseire. Bárhogyan is, fontos hangsúlyozni, hogy az orvosok kérdései, még ha kellemetlenek is, mindig az adott probléma, panasz okának felderítésére irányulnak, az őszinte válasz pedig a beteg érdeke, hiszen csak így lehetséges pontos diagnózis felállítása és a megfelelő kezelés alkalmazása.
(Borítókép: Egy orvos és egy páciens. Illusztráció: Getty Images)