A hírnév és az anyagi haszon hajszolása sokak számára megkérdőjelezheti az etikai értékeket. Magyarországon néhány híresség olyan üdítőitalok reklámozásában vett részt, amelyek egy orvos szerint károsak lehetnek az emberi szervezetre.

Az aszpartám és a gyümölcscukor vitája

Az egyik energiagyártó cég aszpartám mentes Zero Colájának reklámozásával kezdődött a vita, amelyben számos hazai celeb is részt vett. Az orvosok és szakértők gyorsan reagáltak, elmagyarázva, mi az aszpartám, és miért nem kell tőle félni. Az energiaital reklámkampánya azonban hangosabb volt, mint az orvosi szakértők véleménye, mely a Promotions oldalán jelent meg.

A probléma tovább bonyolódott, amikor a celebek a gyümölcscukorral édesített üdítőitalát kezdték el reklámozni. Dr. Kulja András, sebész szakorvosjelöltként, nem tudta tovább szó nélkül hagyni a helyzetet, és felhívta a figyelmet arra, hogy a gyümölcscukor, ha nem természetes módon kerül be a szervezetbe, káros lehet a májra. 

Dr. Kulja András nem hagyta szó nélkül a történteket, és így fejezte ki aggályait:

„A gyümölcscukor vagyis a fruktóz igencsak káros. Egyfelől sem az agy, sem az izom nem képesek közvetlen felhasználni, ezért az energiaitalokban való alkalmazása teljesen értelmetlen!”

@andras.doktor A gyümölcscukor orvosi szemmel #orvos #egészség #edukáció #gyümölcscukor #fruktóz #érdekes #cukor ♬ eredeti hang - Dr. Kulja András

 A videójában elmagyarázza a gyümölcscukor lebontásának folyamatát, és kiemeli:

a túlzott fruktóz fogyasztás a májsejtekben energiahiányt és a májsejtek károsodását okozhatja." 

A társadalom és az egészségügyi szempont

Az egészségügyi hatások a társadalom szélesebb körében is kérdéseket vetnek fel. Vajon milyen felelősség terheli a hírességeket és a vállalatokat a potenciálisan káros termékek reklámozásában? Az ilyen reklámok betiltása vagy szigorítása lehet a megoldás?

Következtetés

A hazai celebek és a káros üdítőitalok ügye rámutat arra, hogy milyen fontos az etikai felelősség és a tájékozott döntéshozatal. Az embereknek joguk van tudni, mit fogyasztanak, és az influenszereknek és a vállalatoknak is felelősséggel kellene lennie az egészség és az etika iránt.

A celebek reakciója

Néhány hazai híresség, például Rácz Jenő, Vasvári Vivien és Kulcsár Edina eddig nem reagált a szakértői aggályokra. 

(Borítókép: Kulcsár Edina. Fotó: Szollár Edina/Index)