Szélesvásznú ondófröccs, autofelláció, erekció nagytotálban, fojtogatós szex - ezeket a címszavakat inkább hardcore pornóban használják. Pedig az alábbi válogatásban mindezek láthatóak, csakhogy a hozzájuk tartozó filmek megjárták a filmfesztiválokat, és függetlenül attól, hogy hatalmas botrány övezte őket, a jeleneteket szinte minden alkalommal vágatlanul vetítették. Összegyűjtöttük a leghíresebb műveket, amkiben a rendezők pornográf eszközöket felhasználva mutatják be az emberi kapcsolatokat, vagy épp a nemkapcsolatokat. Művészet vagy pornó? Kinek mi.

Kilenc dal

Michael Winterbottom brit rendező művét, a Kilenc dalt legelőször a 2004-es cannesi filmfesztiválon mutatták be, és egyből botrányt okozott. A produkcióban ugyanis a két főszereplő nem imitálja a szeretkezést, hanem valóban létrejött a kamerák előtt az aktus. A történet két fiatalról, az angol Mattről és amerikai barátnőjéről, Lisáról szól, akik közösüléseit a filmben kilenc bevágott koncertfelvétel követi, amelyekre a pár korábban ellátogatott. A fiút Kieran O'Brien alakítja, aki a Non-stop partiarcok-ban is szerepelt már, a fiatal lány (Margot Stilley) pedig egyetemista volt azokban az években. Neve saját kérésére nem szerepelt a stáblistán, hogy zavartalanul tudja folytatni a tanulmányait. Persze csak pár napig sikerült megőriznie inkognitóját.

Intimitás

Patrice Chereau 2001-es explicit jelenetekkel (közösülés, orális izgatás) teli filmje meglehetősen hajaz Bertolucci 1972-es Utolsó Tangó Párizsban című művére. Az alaptéma ugyanis ugyanaz: hogyan alakulnak ki az érzelmek egy „csak szex és más semmi” kapcsolatban, vagyis hogyan lesz a nyers dugásból szerelem. Jay (Mark Rylance) és Claire (Kerry Fox) heti egy alkalommal, szerdánként találkoznak egy lepukkant külvárosi lakásban, és kapcsolatuk hosszú ideig nem szól semmi másról, csak a szexről. Aztán a férfiban hirtelen felébred a vágy, hogy többet is megtudjon a nőről, és ezzel elkezdődnek a bonyodalmak.

Ellenséges vágyak

A Túl a barátságon című filmje után Ang Lee 2007-ben ismét a szexualitást vette elő. Akinek már a Heath Ledger főszereplésével készült, meleg szerelemről szóló produkció túl soknak bizonyult, azoknál az Ellenséges vágyak biztosan kicsapja a biztosítékot – függetlenül attól, hogy heteroszexuális kapcsolatról szól. A történet a II. Világháború környékén játszódik, és hiába a politikai vonatkozás, a történelmi háttérről leginkább a két főszereplő, Wong Chia Chi (Wei Tang) és Yee úr (Tony Leung Chiu Wai) kapcsolatának révén kapunk képet. Terítéken az érdekből eredő szex, a testi függőség, a fizikai szenvedély. Mindez 157 percben, szintén kendőzetlen, nyers szexjelenetekkel, valódi közösüléssel a kamerák előtt.

Románc

Catherine Breillat 1999-es filmje egy szexuálisan túlfűtött tanítónőről, Marie-ről (Caroline Ducey) szól, akit aszexuális pasija elhanyagol, így máshol keresi a kielégülést. A film egyik férfi főszereplője a híres olasz pornószínész, Rocco Siffredi, akinek erekcióját a Románcig csak pornófilmekben láthatták a nézők. Ez a produkció volt egyébként az első, amiben egy felálló farok töltötte be a képernyőt, volt is belőle botrány, ennek ellenére vágatlanul került a mozikba.

Ken Park

Erőszak, szex, gyűlölet, zavarodottság, őrület, gyilkosság, vér, düh – ezek lehetnének a címszavai Larry Clark 2002-es filmdrámájának. A történetben négy kamasz élete van terítéken, akik bár külön utakon járnak, ugyanabban a zsákutcában kötnek ki végül. Sokkoló jelenetei miatt a Ken Park nagy botrányt kavart a Velencei Filmfesztiválon, és több országban tiltólistára került. Az egyik fiú például úgy végez önkielégítést, hogy közben köntösének övével fojtogatja magát. Szintén erekciója lesz, amikor a konyhakéssel megöli a nagyanyját és a nagyapját, de van a filmben haver, akit saját barátnőjének igencsak MILF-kategóriás anyja ránt a lábai közé egy gyors orális aktusra.

Shortbus

John Cameron Mitchell második filmjében szintén a pornográfia eszközeit felhasználva mutatja be az emberek közötti kapcsolatteremtési nehézségeket: gruppenszex, hetero- és homoszexuális aktusok, maszturbálás, önszopás, saját nemi szervét csapkodó, elélvezni nem tudó nő kerül a képernyőre. A szereplők olyan természetességgel dugnak, mintha csak karácsonyfát díszítenének, és pont ez volt a rendező elképzelése is: hogy a néző ne érezze magát kínosan a jelenetektől, és a film végére már ne is gondoljon a szexre. Hiszen a 2006-os mű lényege sem ebben rejlik Mitchell szerint, hanem abban, hogy mennyire nehezen jut el egyik ember a másikig.

Brown Bunny

Vincent Gallo neve akkor vált igazán közismertté, amikor a 2004-es The Brow Bunny című, saját rendezésű filmjében a kamerák előtt szopatta meg akkori csaját. Maga a film nem hagyott mély nyomot a filmtörténetben, de az ominózus jelenet óta mindenki tudja, hogy a független filmes-zenész-festő nem panaszkodhat a farkának méretére (20,3 cm, igaz, ez saját bevallás), és hogy volt barátnője, Chloe Sevigny lenyeli – legalábbis, ha a forgatókönyv úgy kívánja. Gallo azóta 50 ezer dollárért (cirka 9 millió forintért) árulja is a farkát, egymillió dollárért (182 millió forintért) pedig akár a spermájával is hajlandó beszállni egy bababizniszbe.