Múlt hét vasárnap hajnali 1-2 órakor került ágyba, és csak 12 órával később, délután 13 órakor kelt fel. Túlaludta magát – innen kezdte ügyvédje annak a 25 éves egyetemistának a történetét, aki hétfőn délután elaludt a kormánynál, majd hat embert – közülük hárman életüket vesztették - elgázolt a Soroksári úton. „Kilenc éve van jogosítványa, évente körülbelül harmincezer kilométert vezet, és az autót is jól ismeri, hiszen négy éve szállít vele. A furgonnak nem volt műszaki hibája” – szögezte le már a beszélgetés elején a 25 éves gázoló ügyvédje, Hodula Attila közlekedési szakértő és szakjogász, majd tovább sorolta az eseményláncolatot.
Nem tudott aludni
„Miután délután egykor felkelt, tett-vett, majd este fél 11-kor lefeküdt, de mivel túlaludta magát, csak hánykolódott, 10 percenként felébredt” – cáfolta meg azt az információt az ügyvéd, amely szerint ügyfele egész éjszaka vezetett. A 25 éves Gy. Máté reggel negyed hétig próbálkozott az alvással, akkor felkelt, és hétre bement a munkahelyére, a Holnap Kiadóba, ahol aznap raktárköltöztetéssel bízták meg. „Megrakta könyvekkel az autót, és különböző helyekre vitte. Ez volt a negyedik útja, a baleset napján mindösszesen harminc kilométert vezetett” – részletezte dr. Hodula Attila, majd hozzátette: a laborvizsgálatok negatívak lettek, ügyfele sem aznap, sem a balesetet megelőző hétvégén nem fogyasztott sem alkoholt, sem más tudatmódosítót, hogy is tette volna, hiszen rendszeresen sportol, mondta.
További képek a Lánglovagok.hu tűzoltóportálon.
Filmszakadás, majd berobbant a szélvédő
Hodula Attila kedden délelőtt járt ügyfelénél a Gyorskocsi utcai börtönben, ahol pontról pontra átvették a történteket. „Arra emlékszik, hogy a Haller útról rákanyarodott a Soroksári útra, mert a Duna utcába akart menni. A külső sávban ment, és arra még jól emlékszik, hogy áthajt a Nemzeti Színháznál lévő kereszteződésnél, látja a Lágymányosi híd sziluettjét, majd filmszakadás, és a következő kép az, hogy berobbant a szélvédő és gyalogosok veszik körül az autót.” Ügyvédje állítja, amint a fiú magához tért, azonnal a sebesültek segítségére sietett. Hat embert ütött el, közülük hárman életüket vesztették.
Hodula Attila elmondása szerint a helyszínen egy 1,9 méteres és egy 2,7 méteres féknyomot mértek a rendőrök, ő pedig közlekedési szakértőként az autón lévő rongálódásokból arra következtet, Gy. Máté legfeljebb 50 km/h-val hajtott. „De akkora sebességgel is 17 métert tesz meg másodpercenként, ő pedig vélhetően körülbelül 5-10 másodpercig aludt a volánnál.” Arra a kérdésre, hogy ügyfele hogyan tudott alvás közben fékezni, Hodula Attila úgy felelt: a féknyomokat a járdán mérték a rendőrök, így valószínű, hogy Gy. Máté megérezte az első áldozat elütését, és azonnal a fékre taposott, de akkor már hiába. A helyzeten csak rontott, hogy a baleset idején 3-4 mázsa könyv volt a Volkswagen furgonban.
Az egyetemista mind a helyszínen, mind a nyomozóhatóságnak tett vallomásában elismerte a felelősségét, nem hivatkozott az autó műszaki hibájára, merthogy nem volt. „Ez egy gondatlan cselekmény, legfeljebb az enyhíthet az ítéleten, hogy büntetlen előéletű, hosszú ideje vezet, és még szabálysértés miatt sem indult ellene eljárás. A büntetési tétel 2-8 évig terjedő szabadságvesztés” – mondta Hodula Attila, aki már jelentette a balesetet a biztosítóknak, és a helyszíni szemle jegyzőkönyvét is elküldte, így az áldozatok kártalanítása már szerdán megkezdődhet.
Hét család tragédiája
Gy. Máté jelenleg őrizetben van, a rendőrség kezdeményezte előzetes letartóztatását, ám ügyvédje szerint erre nincsen szükség, hiszen elismerte a felelősségét, és nincs olyan bizonyíték, amit elsüllyeszthetne. „Az egész családja katasztrofális állapotban van, itt nem hat, hanem hét család tragédiájáról van szó. A munkahelyéről valószínűleg nem rúgják ki, raktárosként maradhat, hiszen egy szorgalmas fiatalember. Januárban volt a vizsgaidőszaka, azt a hónapot végigtanulta, majd februárban, az iskola mellett, havi nettó kilencvenezer forintért visszaállt dolgozni.”