Az internetes reality játékot végre leleplezték. Mindenki megtudhatta, hogy a történet kitalált, a szereplők fiktívek, ám az egymillió forintos nyeremény nagyon is valós. A játékosok időt és pénzt sem sajnálva végül kiderítették az igazságot és megfejtettek minden rejtvényt.

A Reneszánsz Év szervező irodája még februárban hirdette meg Leona Miller játékát az interneten keresztül. Néhány oldalon megjelentették a bannerjeiket, így széles körben tudták terjeszteni az igét. A játékban résztvevők életkora, foglakozása és érdeklődési köre nagyon is különböző, egyvalami azonban mégis összeköti őket, mint azt elmondták az esemény sajtótájékoztatóján.

A játék története szerint Leona Miller tíz éves korában, egy tragikus autóbalesetben elveszítette szüleit. Az árvát egy közeli családi barát vette a szárnyai alá a lányt, aki nem mellesleg egy francia-svájci milliomos volt. Leona Miller nevelőapja, Bernard Miller halála előtt egy utolsó rejtvényt adott nevelt lányának, azzal a kiegészítéssel, csak akkor kaphatja meg az örökségét, ha ezt a rejtvényt sikeresen megfejti. Leona számára azonban túl nehéznek bizonyult ez a feladat, így a metszetek helyére utaló információs szálakat követve Magyarországra jött, hogy segítséget kérjen.

Erős zseblámpával a Citadella tövében

Klikk!

A lány felkereste Albertet, nevelőapja egyik legjobb barátját, és közösen a Mimóza Kommunikációs Kft-hez fordultak meghirdetni a játékot. "Fejtsd meg a kártyákat majd találd meg a metszeteket! Ha sikerül és te vagy az első, te és egy általad választott barátod egymillió forint értékben egy toszkánai luxuskörutazást kaptok jutalomként. Ha te vagy a leggyorsabb, aki megfejti a kártyák egy csoportját, akkor mobiltelefont vagy MP3 lejátszót kaphatsz."

Tíz metszetet kellett megtalálni úgy, hogy a játékos megfejtette a 100 darab rejtvénykártyát. Az egyik kártyát csak úgy lehetett megoldani, hogy a játékosok Budapest hét különböző pontjáról a Citadella felé irányítják erős fényű zseblámpáikat és rájönnek, hogy az így kapott alakzat a Göncöl szekeret ábrázolja. A keresés sikerrel járt, megvannak a metszetek és megvan a nyertes.

Hadilábon állok a történelemmel

Csütörtökön koraeste kezdődött volna a díjkiosztó a margitszigeti Holdudvarban, ha időben találtak volna mikrofont és a várt 150 ember helyett beérték volna azzal az ötvennel, amennyi megjelent.

A majdnem 13 ezer játékosból a 27 éves szegedi Bede István nyerte a fődíjat, aki egy szoftverfejlesztő cégnél dolgozik. A díjkiosztóra kedvesével érkezett. Mint elmondta, a játékra teljesen véletlenül akadt rá, és nem hitte, hogy a kerettörténet igaz. „A történelemmel mindig is hadilábon álltam, és nem érdeklődtem igazán a Reneszánsz Év iránt sem, de a játék már az elején megtetszett. Hallottam már hasonló fiktív játékokról, így nem volt újdonság számomra ez a kitaláció.”

A díjkiosztót egy rövidfilm vetítéssel kezdték, amelyik bemutatta az elmúlt hónapok történéseit. Ezután kiderült, hogy Leona Miller egy fiktív személy, és az eddig Leonát megtestesítő személyt Fekete Krisztinának hívják, anyanyelve a magyar és Erdélyből érkezett. A forgatókönyvet Beregi Tamás művészettörténész írta egy regény alapján. A megrendelő Mimóza Kft. létező iroda, és mint azt Györffy Róza projectvezetője elmondta, hogy a történet "akár igaz is lehetne" és több szálon kapcsolódik a valósághoz. „Bár a keresett metszetek napjainkban készültek, a kutatók mégis élvezettel játszották és 3 millió oldalletöltésünk volt.” Végül a játékosok már egymásnak adtak rejtvényeket a Leona.hu fórumán keresztül és találkozókat, felderítő akciókat szerveztek egymás megismerése végett.

Tavaly Mátyás királlyal nyomultak

A játék április 21-én indult és év végéig tartott volna, de több mint 10 ezren segítették Leonát a kutatásban, így sokkal hamarabb vége lett. "Ez egy webes alternatív reality játéknak kikiáltott gondolkodtató és képességfejlesztő játék a Reneszánsz év keretein belül"- mint megtudtuk. A Reneszánsz év szervező irodájának képviselője fontosnak tartotta megemlíteni, hogy egyéb akcióik is voltak. Tavaly például ellepték Budapest utcáit a Mátyás királynak öltözött emberek és néha még a villamoson is Mátyás király szólt az utasokhoz Süsü a sárkány helyett. A legújabb kezdeményezésük a Reneszánsz IWIW, melynek célja a "színvonalas ismeretterjesztés", és hogy a fiatalok megismerkedjenek az "elfeledett múlttal".

A Mimózának nem ez volt az első online játéka. Az 1996-ban létrehozott iroda csapata a kulturális programok szervezésén kívül azon ötletel, hogyan lehetne az unalmas internetfelhasználást hasznos időtöltéssé alakítani. A rejtvények a reneszánsz jegyében készültek. A játék alatt egy kisebb botrány is kerekedett, mert a résztvevők kíváncsiak voltak arra, hogy valóban létezett-e Bernard Miller és van-e valami köze Leona Millerhez. A játék szervezői állították, hogy igen, a kerettörtének abszolút mértékben igaz, bizonyíték az interneten található Wikipédiás oldal. Ez az oldal magyar és angol verzióban is megtalálható volt a weben, ám kis kutatás után rájöttek az érdeklődő játékosok, hogy mindkét oldalt egy helyről egy időben és azonos személy hozta létre, tehát az egész csak kitaláció. Ráadásul a fórumon közzétett Szépművészeti Múzeumnak történt adományozásról a múzeum megkérdezett munkatársai sohasem hallottak. Az internetezők fölháborodtak, így a játék szervezői nyilvános bocsánatkéréssel vetettek véget a találgatásoknak.