- Amikor valakit megkérdezek arról, hogy miért nem visel egyedi tervezésű, magyar dizájnruhát, általában az a válasza, hogy azért nem, mert nincs elég önbizalma hozzá. Mit kezdhet ezzel egy tervező?
- Sok divattervező szembesül ezzel. Az erre vonatkozó bátorság hiányzik a magyar emberekből. Ha elmész Londonba, az utcán szembejön veled iszonyú sok, különböző stílusú ember: a nyolcvanas évekből itt maradt punkoktól elkezdve a legújabb avantgarde vonalat képviselő fiatalokon át, az ötvenes évek klasszikus stílusában öltözködő nőkig. Azt látod, hogy az emberek többsége arra törekszik, hogy a külsejével kifejezze önmagát. Ezzel szemben mi olyan nemzet vagyunk, amelyik hasonulni szeretne. Ha valamiért nyáron megjelenik a fiúknál a rózsaszín póló, vagy a punkosan felnyírt haj, akkor azon a nyáron a legtöbben rózsaszín pólót viselnek és punkosan felnyírt hajat. Viszont látható már egy fejlődés: úgy látom, egyre népesebb az a generáció, amelyik utazik, érdeklődik az után, ami a világban zajlik és közelebb kerül sajátmagához is.
Az újságírók romantikus pólókban gondolkoznak
Miután Godena-Juhász Attilával, a USE unused tervezőcsoport egyik tagjával beszélgettünk, könnyen leszűrtük, hogy a mentális egészség és az egyedi ruhák iránti érdeklődés közt van valamiféle kapcsolat, de hogy egy kis szériás konfekciókban gondolkozó magyar tervezőcsoport és a Coca Cola Light közt hol vannak a biztos metszéspontok, már nehezebb kérdés volt. Az üdítőmulti olyan, fiatal nőknek szóló kezdeményezéssel készült az idei tavaszra, amelynek során bárki kipróbálhatja magát az online pólótervezésben.
Online pólótervezői verseny
Az üdítőmulti és a magyar tervezőcsapat április 6-án indította el az online divattervezési versenyt, amelyik május 31-ig tart. Eddig 17 000 pólóterv készült el, és a pályaművekre több mint 22 000 szavazatot adtak le. A legtöbb szavazatot elért pólótervek közül a USE unused divattervezői választják ki a legjobbakat, amelyeket júniusban divatshow-n mutatnak be, majd ősztől forgalomba kerülnek.
A programra ugyan folyamatosan jelentkeznek műkedvelők, de a cég a sajtót is be szerette volna vonni, ezért sajtóreggelit szervezett a Klassz étteremben. Minden asztalon egy laptopot helyeztek el, hogy az újságírók is megtervezzék a saját pólójukat. Aki nem akadt el a türelmet edző regisztrációnál, az több féle stílus közül választhatott a tervezőprogramban: készíthetett sportos, partira szánt, vagy avantgarde felsőt, és a fazont is megválaszthatta, épp csak a puffos ujjú parasztblúz fazonja nem szerepelt a kínálatban. A grafikai elemeket a programban részt vevő három divattervező tervezte meg, ahogy láttuk, népszerűek voltak a női sziluettek, a csillagok és a virágmotívumok is.
Colbert híd kísérlet
Mielőtt nekiálltunk volna megtervezni a Hello Velvet pólót, Péter Anna kolléganő Colbert híd kísérletnek nevezte el az akciónkat (a végleges és mai nevén Megyeri híd történetét, amelynek névadói között még Chuck Norris is felvetődött, itt olvashatják). A lényege, hogy a lehető legközönségesebb felsőt szerettük volna a szavazásba vonni arra, a minket leginkább foglalkoztató kérdésre keresve a választ, vajon mit fogad még el, és mit utasít el a közízlés.
A szomszéd asztaloknál többnyire igényesen összerakott, pasztellszínű, virágmintás, romantikus pólókat terveztek, mi ezt az elvet szándékosan nem követtük. Godena-Juhász Attilától próbáltuk megtudni, milyen lehet a befutó stílus, de úgy vélte, ezt a legnehezebb előre kiszámítani. Ő maga egyébként szinte sosem hord mintás pólót, mint elmondta, a praktikus öltözködés híve, és leginkább két színt kombinál: a feketét és a fehéret.
Tweed light alupalack
A USE unused palackot tervezett a Hello You collection program keretében. Erre a feladatra már nagy nevű nemzetközi tervezők is vállalkoztak korábban. A spanyol cipőtervező Manolo Blahnik tűsarkú-mintás, az olasz Roberto Cavalli a szokásainak megfelelően párduc- és zebramintás alupalackot tervezett, a francia Nathalie Rykiel pedig a védjegyévé vált, jellegzetes csíkos mintás palackot tervezte meg. A magyar alkotóközösség az ezüstös, tyúkláb-mintás Tweed light alupalackot készítette el.
A ruha ne legyen erőszakos
Az üdítőmulti és a tervezőcsoport kapcsolatát már bővebben kifejtette, elsőként arra tért rá, milyen nőtípusnak terveznek ők, ha a saját márkájukról van szó. „A húszas éveiket élő fiatal nőktől kezdődik a célközönségünk, akiknek a személyisége már kialakult – ez az egyetemista éveket jelentheti – és úgy alakítják az életüket, hogy pörgősek, aktívak, és életmódjukhoz az öltözéküknek is alkalmazkodniuk kell. Olyan ruhákban gondolkozunk, amelyek finom eszközök, nem megerőszakoltak. Arra szolgálnak, hogy kiemeljék a személyiséget, és nem pedig arra, hogy elnyomják azt, vagy más személyiséget kölcsönözzenek.”- mondta a ruhatervező, aki szerint a cukormentes kóla rajongói és a saját közönségük közt van átfedés.
„Kalóriamentes ital, de van benne koffein: ez egy olyan típusú életmódot feltételez, amelyik aktív, tartalmas, de a nő közben figyel is a testére, és figyel magára”- mondta Godena-Juhász Attila.
A tervező elmondta, a közös akció nem jelenti azt, hogy ők a tömegtermelés felé szeretnének elindulni. „Nem gondoljuk, hogy fel kellene vennünk a versenyt a high street márkákkal, amelyek több ezer darab ruhát gyártatnak a távol-keleten. A mi ruháink kis létszámmal működő varrodákban készülnek. Igazság szerint a célcsoport, amelyhez szólunk, nem a társadalomnak az iszonyú nagy többsége, de többen vannak, mint amennyi embert most elérünk.”