horoszkóp

Újragondolt American Apparel-reklámok testi fogyatékos modellel

mm
2010.05.16. 12:56 Módosítva: 2010-05-16 13:46:37
Az American Apparel jellegzetes, hétköznapi külsejű modellekkel és erős szexualitással operáló plakátjait forgatta ki Holly Norris fotós, hogy olyan embereket mutasson be, akik teljesen láthatatlanok a tömegmédiában. Az American Able címmel készült sorozaton egy testi fogyatékos modell szerepel az American Apparel jól ismert reklámfotóinak pózaiban.

"Az American Able-nek az a célja, hogy egy fricskán keresztül megmutassa, milyen láthatatlanná teszi a fogyatékkal élő nőket a reklámipar és a tömegmédia. Nemcsak azért választottam az American Apparelt, mert nagyon jellegzetes a stílusuk, hanem azért is, mert azt mondják magukról, hogy a legtöbb modelljük hétköznapi nő, akik a cégnél dolgoznak, barátok vagy a márka kedvelői" - írja Holly Norris kanadai fotóművész az oldalán arról a sorozatról, amelyben testi fogyatékkal élő modelljével fotózta újra a provokatív reklámjairól ismert cég plakátjait.

Klikk a többi képért! (Forrás: Holly Norris)
Klikk a többi képért! (Forrás: Holly Norris)

Norris szerint abban a populáris kultúrában, ahol a szexualitásnak igen nagy szerepe van, és ezt újra és újra hangsúlyozzák, egy dolgot érnek csak el: kirekesztik a szexualitás fogalmából a testi fogyatékkal élőket, nem kívánatosként bélyegzik meg őket.

A fotóművésznő úgy véli, az az ideálkép, amit a tömegmédia közvetít, elnyomja azokat az embereket, akik ezen az ideálon kívül esnek, és tovább erősíti a kisebbségi komplexusukat, azt, hogy ők mindig a "mások" csoportjába tartoznak.

Ezen a hozzáálláson akart változtatni sorozatával, amihez Jes Sachse állt neki modellt. A képeket a napokban mutatták be a torontói busz- és metrómegállókban, összesen 270 helyen lehet találkozni a figyelemfelkeltő akcióval.

A képsorozatot nagyon jó időzítéssel készítette el a kanadai művész, mert ugyan az American Apparel szinte állandóan perben áll valamelyik reklámja miatt, és folyamatosan megosztó ötletekkel áll elő, most mégis úgy néz ki, saját csapdájába esett. Nemrég kiderült ugyanis, hogy az imázsát többek között az amatőr modellek köré felépítő cég rendszeresen alkalmaz reklámjaiban profikat.

A cég 2004-től kezdve hangoztatja, hogy nem alkalmaznak hivatásos modelleket. Ezt a kijelentést időről időre meg is erősítik, legutóbb áprilisban idézte egy lap a cég vezetőjét, amikor azt mondta, reklámjaik azért hatásosak, mert amatőr modellekkel dolgoznak.

Ehhez képest a Jezebel egyik cikke több hivatásos modellt is beazonosít - pl. Zanita Whittington, Mele Vasquez -, akik bizonyíthatóan megjelentek a cég különféle reklámjaiban, ahogy két pornószínésznőt, Aly Lee Roth-ot és Sasha Greyt, akik szintén pózoltak az American Apparelnek.