Heti trend összeállításaink ezen a héten elérték a szakmai csúcsot, ahonnan már nincs tovább. Most ugyanis vérbeli, magyar fashion victimeket mutatunk be a The Room magazin partijáról, és a hóhérokat önök akasztják. Íme a magyar öltözködési tápláléklánc csúcsragadozói.

Múlt pénteken a The Roomdivatmagazin legújabb számát ünneplő partiján jártunk. A Merlin falairól Mihalik Enikő Burberry Prorsum-kabátos, hatalmas, kivetített fekete fotói voltak láthatók. A magyar divatszakma krémjétől kezdve, a stylistpalántákon és textilszakos diákokon keresztül, egészen a modellekig és a ruhaboltok eladóiig sokféle ember meglátogatta az eseményt. Ettől igazán belterjes is volt a parti. Ezt látva hirtelen felöltött bennünk, hogy a szokásos heti trend összeállításunk abban érné el a szakmai csúcsot, ha vérbeli fashion victimek szerepelnének az összeállításban, akiknek öltözékére önök szavazhatnak. De kérjük, legyenek türelemmel, a jelöltek bemutatása előtt értekezünk kicsit a kortárs divatról.

A The Room belterjes arányokon egyébként javított a vendégeknek azon rétege, akiknek az égvilágon semmi kapcsolatuk nincsen a divattal, mégis eljöttek. Olyanok mint, Geszti Péter reklámszakember vagy éppen Frenák Pál táncművész és koreográfus, akiket azonban ebben az összeállításban nem szerepeltetünk. Tóth Alit, a magazin főszerkesztőjét, a divatról, világtrendekről, és a magyarok öltözködéséről kérdeztük.

A kreativitás nem kerül pénzbe

A két héttel ezelőtti, emlékezetesen rongyrázó Gucci-parti után a Room-bulin látott ruhákat leginkább a magyarokra rendkívül jellemző leleményesség ihlette. Az átlagember aligha engedheti meg magának, hogy tetőtől-talpig luxusmárkákban járjon, a világválság idején különösen nem. A Room-partin mégis érezhető volt a divatházak hatása. Tóth Ali szerint a fiatal magyar generáció számára egyre fontosabb, hogy mit viselnek, és ötletesen öltözködnek.„Nem feltétlenül drága, ami rajtuk van. A kreativitás pedig nem kerül pénzbe”. Mióta nálunk is megjelentek a H&M, Zara, MNG és hasonló high street-márkák „copy kollekciói” az ember tényleg tud úgy kinézni, mintha Burberry-ben, Gucci-ban vagy Prada-ban lenne. Százezrek helyett azonban ezrekért. Ez a fiatal magyar generáció „nem követi az olasz divat lezserségét, a francia divat eleganciáját vagy az angol divat konzervativizmusát, hanem egy sokkal kreatívabb, skandináv vonalat képvisel”- tudtuk meg a talpig feketébe öltözött stylisttól.

Az est közhelye: Az vagy, amit viselsz

A kreativitás azonban ahogy jót, úgy rosszat is szülhet. Azt Tóth Ali sem szeretné, hogy a mára divateseménnyé vált Room-partik „majomkodássá” alakuljanak, és az emberek úgy jelenjenek meg, mint egy-egy „feldíszített karácsonyfa”. Persze mindig vannak olyanok, akik túllőnek a célon, de az ikonikus magazin főszerkesztője mégis optimista: „Egyre gyakrabban fordul elő velem az utcán, hogy melepődöm egy-egy összeállításon: Úristen, de jól néz ki!’”. Míg a korábbi generációk számára a divat elsősorban sznobéria volt vagy fölösleges pénzkidobás, luxus, ennek a fiatal korosztálynak önkifejezési forma lett, a hétköznapok szerves része: „ez a generáció érzi, hogy amit viselsz, te magad vagy. Azzal kommunikálsz először, ahogy kinézel. Ez adja az első benyomást.”

A világválság megöli a fast fashiont

Amikor a világválság divatra gyakorolt hatásáról kérdeztük, Tóth Ali a milánói divathét élményeiről beszélt: „azt vettük észre, egy biztonsági játék folyik a divatban. A gazdasági válság minden céget arra ösztönöz, hogy olyan ruhákat, olyan kollekciókat gyártsanak, amelyek eladhatóak”. Az egy szezonig tartó trendek, vagyis a fast fashion úgy tűnik, leáldozóban. A cégek ehelyett inkább arra törekednek, hogy olyan ruhákat és kiegészítőket készítsenek, amiket az emberek évek múltán is hordanak majd, Tóth Ali úgy véli, ezzel „picit visszájára fordítják a fogyasztói társadalmat, tükröt mutatnak neki”. A szeptember 11.-i terrrortámadásokat követően a divatot egyfajta „boldog békeidők” hangulat jellemezte. A Room főszerkesztője szerint ugyanez tapasztalható most is: „ma arról szól a divat, hogy öltözködjünk és hordjuk a ruhákat, és nem arról, hogy lapozgassuk a magazinokat és almodozzunk róluk. Elkezdett arról szólni a divat, hogy öltözködünk.”

Lássuk, hogyan is öltözködik ez a kreatív, fiatal generáció.

Pálma és Gergő

"Ez az összeállítás nagyon fiatalos, az övéről pedig azt tudom mondani, hogy ő a kisöcsém, de egyáltalán nem öltöztünk egymáshoz. Mindketten a divatszakmában dolgozunk, így akaratlanul is befolyásol minket az éppen aktuális divat a ruhaválasztásnál. Én a Pull and Bear üzletvezetője vagyok, az öcsém pedig szintén itt dolgozik." Ha önöknek is tetszik az összetett Pull and Bear-stílus, szavazzon a Pálma és Gergő összeállításra, akik jelen esetben ketten képviselnek egy ügyet.

Koczka (Fashion Awards 2006: az Év Fodrásza)

"Nekem a londoni stílus jön be. Voltam most kinn négy napot, és legjobban az Old Street hangulata fogott meg. A szűk nadrág magasszárú cipővel most nagyon nagy trend szerintem. A szemüveget a Retrock-ban vettem. A hajam pedig afro-ihletésű. Mivel fodrász vagyok, ezért figyelem, hogy mi a divat, de sokkal fontosabb az, hogy én hogy érzem jól magam. Egy Room-bulin mindig meg kell jelenni, valahogy ki kell tűnni. Tavaly például kopaszon jöttem". Tanúsíthatjuk, hogy a fodrász minden alkalommal kreatív frizurát visel, amikor megjelenik a nyilvánosság előtt.

Áron

"Magam varrtam a kabátot, tisztelgésül a Brian Jonestown Massacre zenekar előtt. A cipőt is magam varrtam. A középiskolával párhuzamosan a népi bőrtárgy- és lószerszámkészítő szakot is elvégeztem. Ez nem westernes, hanem indiános öltözet. A kitűző: nagyon szeretem Jim Morrisont. Zsenge korom óta a film, meg a zene befolyásol az öltözködésben. Ma este például, amilyen ruhákat találtam a barátnőmnél, abból előkaptam a legszebb, ünnepnapi ruhámat." Áron ismert és kreatív modell, Király Tamás állandó modellje, de ha nem a kifutón látjuk, olyankor is úgy tűnik, saját divatshow-jának résztvevője.

Zsófi

"A póló kifejezi azt, amit én szeretek csinálni. A rókák és ez a város a kontextusa. A cipő szintén a rókaság miatt piros. A rókának többfajta jelentése van. Nekem például a street art-ban is megnyilvánul. Ez egyfajta énkeresés. Nekem például nem kutya, nem macska, hanem róka. A pólót én csináltam. Textilre járok az Iparon. Ilyet még nem is nagyon lehet kapni, de néhányan már kértek tőlem és nekik szívesen megcsinálom. Ez a póló az iheartny-pólók parafrázisa." Ha egyebet nem is, legalább ezt a szép zárómondatot értlékeljék nagyra!

Alexandra és Dorka

"Nagyon bejön a Gucci mostani őszi-téli kollekciója. Nagyon tetszik az új boltjuk, Mihalik Enikő pedig igazi hungarikum. Ez az összeállítás abszolút Gucci-style. A mellény, a szőr, az öv, a hippis, virágos minták és a földszínek: nekem ez a Gucci. Viszont ez az én egyéni verzióm: pont az a lényeg, hogy megihletett a Gucci, a ruhák viszont teljesen low-budget darabok: a ruhát és az övet ma vettem a Pimkie-ben, 3880-ért. A szőr Zara, a csizma a Leonardo-ban ezervalemennyi volt. Érdemes benézni néha ez ilyen boltokba is, mert nagyon jó dolgokat lehet halászni. Dorka: Egyébként mindketten stylistnak tanulunk a Kreában. Én ma este maradtam a klasszikus feketénél. Elnyűhetetlen PVC-nadrág és „a kis Louis” (Vuitton), ami a legjobb befektetés, mert mindenhez jó." ez már sokaknak eszébe jutott, mint azt láttuk a hatodik kerületben.

Norka aka „Mary”

"Ezt egy turkálóban szedtem össze négy éve és azóta várom az alkalmat, hogy felvehessem. Ma este kivettem a szekrényből és úgy éreztem, hogy ezt ma kell. Általában mindig kilógok, vagy túlöltözöm vagy alulöltözöm, nem nagyon érdekel, hogy hogy kéne. Mindig a kedvemtől függ, hogy mit veszek fel. Nem nagyon követem a divatot. "