Már legalább száz éve hordanak melltartót a nők, amiből idén a kúpalakú, csipkés retró lesz menő, a szilikonpánt viszont végre megbukott. Ráaadásul a technika is odáig fejlődött, hogy Sebestyén Balázsnak sem kell öt percig tökölnie, amíg kikapcsolja. Amit a férfiak átverésére alkotott ruhadabról tudni érdemes.

Vannak olyan tervezők, akik kiaknázzák az intim ruhadarab korosodását és kollekciójukkal visszatérnek a klasszikus színekhez és formákhoz. A brit Damaris Turl idén például a Figleaves márka számára antik jellegű darabokat tervezett, amelyek barackszínű siffronból vagy selyemből, arany hímzőszállal és Swarovski kristályokkal készültek. Ártatlan bájuk eredeti ára 122 angol font (45000 forint), de a cikk írásakor éppen leárazták őket 35 fontra.

Konsánszky Dóra iparművész a Velvetnek elmondta, hogy a 2007 ősz/téli trend valóban a klasszikus, kúpszerű, "nagyon kivarrott, nagyanyáink divatja" formákat követi, valamint színekben is a kifinomult, antikos hatásokra törekednek. A szupermodellek közül elsősorban Kate Moss és Natalia Vodianova mutatta be ezeket a darabokat, mindannyiunk örömére. A kérdés persze az, hogy ami Párizsban, Milánóban és New Yorkban már divat, mikor ér el Magyarországra.

Láthatatlan, gyémánt és klasszikus melltartó a galériában

Bár már évezredek óta használták különféle elődjeit, 1907-ben foglalkoztak először a nyomtatásban a melltartóval, azaz a "bra"-val az amerikai Vogue hasábjain. A fűzőt felváltó ruhanemű neve a francia "brassiere" szóból ered és eredetileg a funkciójára, a támasztásra utalt. Ezennel a korábban keblüket bálnaszálkás fűzőbe gyömöszölő nők újra fellélegezhettek.

Több korabeli tervező, például a francia Paul Poiret is magáénak vallja az első melltartót, de valójában egy amerikai, Mary Phelps Jacob volt az, aki be is jegyeztette a találmányát 1914-ben. Ez állítólag két selyem zsebkendőből és némi maradék szalagból állt, és vélhetően nem emelt sokat a melleken. Viszont a 30-as években megszületett a maira jobban emlékeztető fajtája: a Kestos-féle melltartó azért volt különleges, mert elasztikus vállpánttal, plusz a háton átívelő kettős pánttal és merevítős kosárral is rendelkezett. Mindehhez az is kellett, hogy vegyészek rájöjjenek, hogyan lehet a gumit a textiliparban is használhatóvá tenni. Amikor piacra került a lasztex, le lehetett cserélni a kényelmetlen és egészségtelen csontszálka-fűzőket, és a rugalmas anyag miatt a dúskeblű nőknek sem volt szükségük öltöztetőnőre.

Fel a nyakba

Innentől fogva a ruhadarab folyamatos szabászati módosításokon esett át, a kor divatjának és persze a nők igényeinek megfelelően. A világháborúk alatt nyilván anyaghiány volt, ekkor a nők otthon készítették el az alsóneműt papírminták és magazintippek alapján, gyakran ejtőernyővászonból vagy nylonból. Az '50-es évek újabb textilipari reformokat hoztak, és ma már a lycrától a csipkéig, a sportostól a melleket az állakig feltoló push-up darabokon át egészen a pántnélküli változatig, mindenféle formában megtalálhatjuk. Magán-közvéleménykutatásunk szerint a férfiak egy dolgot tartanak elrettentőnek melltartó-téren: a szilikonpántot.

Maya Gold szerint a melltartó "melegben elég zavaró tud lenni, de minden szempontból hasznos dolognak tartom. Több vitát olvastam arról, hogy jót tesz-e a melleknek, vagy nem, de ezt mindenki el tudja dönteni saját tapasztalatból. Amiért szerintem a melltartó nagyon jó dolog, az az, hogy ez a bugyi után a második legszexisebb ruhadarab, ráadásul jól variálható."

Az utóbbival Sebestyén Balázs is egyetértett, különösen szexinek tartja a melltartót, ha hozzáillő bugyival és combfixszel együtt viselik. Fontosnak tarta, hogy "legyen könnyű kikapcsolni, régebben sokszor 4-5 percet is eltököltem vele, de most már könnyebben megy". Balázs észrevételének meglehetősen örülhetnek a tervezők, hiszen sokszor "elhitette velem, hogy szép, formás a mell," - mondja, "aztán hirtelen minden eltűnt. Furmányos találmány, de egy rutinos férfiszem persze hamar kiszúrja a trükköt." Hozzátette azt is, hogy szexi tud lenni, ha egy nő melltartó nélkül jár és "a szövet érintkezik a mellel. Ha picit lóg, az természetes, nem kell a mellnek mindig feszesen állni."

Az egyébként csak hiedelem, hogy az 1960-as években az egyenjogúságért küzdő nők nyilvánosan elégették a melltartójukat. Igaz, hogy tiltakoztak a viselése ellen, de az égő melltartó csak a szenzációhajhász média által gyártott legenda. A ruhadarab egyébként ma is képes sokkolni: nemcsak Madonna kúpszerű, '90-es évekbeli fellépőeszköze, de a Fantasy Bra névre hallgató, Victoria's Secret-féle gyémántmelltartó is képes döbbenetet okozni. A 2006-os modell például mintegy 2000 kör alakú drágakőt és a közepén egy 10 karátos gyémántbrossot tartalmazott, az értéke mintegy 1,4 milliárd forint. Kell ez nekünk?

A személyes észrevételünk az, hogy Budapest fülledt utcáira kezd visszatérni a melltartó nélküli pólódivat. Hajas László sztárfodrász mindenesetre imádja ezt a ruhadarabot a nőkön, függetlenül a típustól. "A szép fehérneműt nagyon szeretem, lehet az csipkés, szatén, pánt nélküli vagy bármilyen. Persze ezek az újak nagyon becsapósak tudnak lenni, de egy szép együttes ugyanúgy jellemzi viselőjét, mint egy szép haj."

Hajas komoly párhuzamot von az ápolt haj és a szép fehérnemű között: "Láttam már híres modellt, aki hagyott némi kívánnivalót maga után, mikor levetkőzött, és ez a fehérneműjén is meglátszott, jellemezte az ápolatlanságát. A két dolog minden esetben összefügg: ha valaki elhanyagolja önmagát belsőleg, az külsőleg is meglátszik." Hozzátette, hogy a melltartó viselése szerinte "inkább ruhától, helyzettől függ, például egy estélyit el se tudok képzelni melltartó nélkül, míg egy trikó jól tud kinézni, ha kellően feszes a kebel."