A napokban a Reader’s Digest eredményt hirdetett az Európai Megbízható Márkák című felmérésre érkezett olvasói válaszok alapján. Mint kiderült, a magyar és a külföldi vásárlók szívesen ragaszkodnak egy-egy márkához. A Velvet nem reprezentatív közvélemény-kutatásában ömlöttenk ránk a közhelyek. Eszerint a termékekben és a szolgáltatókban tapasztalataink alapján bízunk meg, és talán az ár mellett egyre fontosabb a minőség.

A héten hirdették ki azokat a márkákat, amelyek a magyarországi Reader’s Digest olvasói szerint a legmegbízhatóbbak. Az Európai Megbízható Márkák című felmérést először 2001-ben végezték el a kontinens több országában. A magyar olvasók a márkákat négy szempont – minőség, ár, termékimázs és a fogyasztói igények kielégítése - alapján osztályozták. Mint megtudtuk, a kategóriák listáját igyekeznek az alapján összeállítani, hogy mely termékcsoportok „vannak velünk reggeltől estig.” A díjkiosztón ilyen gondolatok hangoztak el: "hiába változik olyan gyorsan a világ, hiába látunk naponta több tucat reklámot, bizonyos márkákhoz illetve szolgáltatókhoz ragaszkodnak a vásárlók". Szinte az összes kategóriában a korábbi győztesek taroltak ismét. Némi ingadozást csak a gyógyszerek, a hajápolási termékek és a gabonapelyhek kategóriájában figyeltünk meg.

Az idei felmérés győztesei:

Autó: Opel, konyhai nagygép: Zanussi, személyi számítógép: Lenovo, mobiltelefon: Nokia, fényképezőgép: Canon, televíziókészülék: Samsung, utazási iroda: Ibusz, bank: OTP, hitelkártya: MasterCard, biztosító: Allianz, internet szolgáltató: T-Online, mobilszolgáltató: T-Mobil, benzinkút: MOL, rádiócsatorna: Sláger Rádió, tévécsatorna: RTL Klub, ásványvíz: Szentkirályi, vitamin: Actival, fájdalomcsillapító: Algopyrin, köhögéscsillapító/megfázás elleni készítmény: Neo Citran, hajápolás: Schauma, bőrápolás: Nivea, dekorkozmetikum: Avon, babaápolás: Johnson’s Baby, mosópor: Ariel, tejtermék: Milli, kávé: Douwe Egberts Omnia, tea: Lipton, csokoládé: Milka, macskaeledel: Whiskas, kutyaeledel: Pedigree, sör: Borsodi, gabonapehely: Cerbona, üdítő: Coca-Cola, sportruházat: Adidas, ruházat: Adidas.

Forrás: Reader"s Digest Megbízható Márkák 2008.

Az esemény háziasszonyát, Erős Antóniát arról kérdeztük, mennyire tartja magát márkahű vásárlónak. Az RTL Klub híradósa elmondta, általában a szépségápolási termékek, a műszaki cikkek és az autók terén ragaszkodik egy-egy márkához. Ami például a járműveket illeti, a biztonság és a praktikum a legfontosabb számára, ezért jár általában kombival. „ A kozmetikumok esetében sokkal nehezebb felmérni a hosszú távú hatást. Vásárlásukkor főként arra ügyel az ember, hogy az adott termék mennyire illik a bőrszínéhez, illetve milyen könnyen szívódik fel. Én emellett persze szeretek minden háttér-információt elolvasni, például mennyire környezetbarát, tesztelték-e állatokon. Ha ruhákról van szó, akkor a márkanévnél sokkal fontosabb az, hogy mennyire áll jól és mennyibe kerül” – nyilatkozta a Velvetnek Erős Antónia, aki nem emlékszik arra, hogy valaha is csalódnia kellett egy márkában, bár nem is reklamál szívesen.

Klikk!

Nem szerettünk volna csupán a kiadvány favoritjait részletezni, ezért a díjkiosztót követően megkérdeztünk néhány járókelőt a városban arról, milyen márkákat kedvelnek, illetve milyen szempontokat vesznek figyelembe vásárláskor.

Nem biztos, hogy a drágább jobb

Eszter a ruhákat illetően hasonlóan gondolkozik, mint Erős Antónia, vagyis bármi jöhet, ami jól áll, és nem túl drága. Élelmiszer vásárlásakor elolvassa az összetevőket, szépségápolási termék esetén pedig azt, hogy tesztelték-e állatokon. Megkérdezettünket a márkanév nem nagyon érdekli. „Inkább az a fontos, hogy az adott termék árban jó legyen. Nem biztos, hogy egy drágább márka feltétlenül jobb is. Ha műszaki cikkekről van szó, akkor pedig mások véleménye számít, hiszen én nem igazán értek hozzá.”

Kedvencem a Szamba csoki

Peti (20) a Nivea termékeit kedveli, telefonban a Sharp ”viszi a prímet”, ha bank, akkor pedig csak az OTP jöhet szóba, mivel édesanyja is ott dolgozik – tette hozzá. Bár szereti a csokoládét, ezen a téren nem ragaszkodik a nagy márkákhoz. „Főként a régi, több évtizede ismert csokoládékat kedvelem, mint például a Szamba.” Erről közösen megállapítottuk, azt szeretjük, amit a gyermekkorunkban ismertünk meg, majd tovább latolgattuk a szempontokat. „Legtöbben bizonyára azt mondják, hogy az ár-érték arány a fontos. Nekem inkább az érték számít. Ha valami jó, és beválik, akkor hiába megy fel az ára, a legtöbben kitartanak az adott termék mellett. Persze ha valaminek már eleve túl magas az ára, akkor az ember nem szívesen kockáztatja meg azt, hogy kipróbálja és esetleg nem lesz jó.”

Zsófi az Aquanauta-fan

Zsófi (21) összesen négy, számára megbízható márkát említet: Nokia és Sony Ericsson – mivel tapasztalatai szerint ezen cégek készülékei soha nem romlanak el, ruházkodás terén pedig a Benetton és az a magyar Aquanuta tervezőcsoport a két kedvenc. „Fontos, hogy milyen hamar megy tönkre a ruha, hogy mennyire passzol hozzám, és hogy az adott márka milyen stílust képvisel. Vannak helyek, ahova szívesen járok, mert tudom, hogy általában találok az ízlésemnek megfelelő ruhát. Jobban szeretek úgy vásárolni, hogy tudom, mit veszek meg. A kisebb dolgoknál – mint mondjuk a só – nem annyira fontos a gyártó, viszont ha nagyobb pénzről van szó, akkor megfontolom, hogy mit veszek." Zsófi öntörvényűnek vallja magát, ás általában nem kérdezi meg mások véleményét egy-egy termékről. „Persze, ha meglátok egy lányon egy ruhát, ami nagyon tetszik, akkor megkérdezem, hogy hol vette.”

A férjem már nincs velem, de folytattam a hagyományt

Marica (69) az élelmiszerek vásárlásakor nem figyeli a márkákat, mivel általában a piacon szerzi be a főzéshez a friss hozzávalókat. „Mindennap főztem a férjemre. Bár ő már nincs velem, megfogadtam, hogy folytatom ezt a hagyományt.” Ha fehérneműkről van szó, más a helyzet, ugyanis Marica hűséges Triumph-vásárló.„Annak idején, amikor én ilyesmi holmikat kezdtem el hordani, és már saját keresetem is volt, szinte ez volt egyetlen márka, ami elfogadható áron kínált jó minőséget. Ez azóta sem változott.” És a szórakozás? „Televíziót ritkán nézek, ha mégis, akkor a királyi tévé és az ATV műsorait. Sokkal szívesebben olvasok. Nyaralni sem nagyon szoktam, hétvégeként lejárok a hajdúszoboszlói nyaralómba.” Az idei felmérés résztvevőit egyébként arról is megkérdezték, hogy szerintük melyik a legmegbízhatóbb úti célnak. A válaszadók többsége Ausztriára voksolt.

A Samsung meg a Mercedes bevált

Tamás (64) három márkában bízik meg legjobban: ha szolgáltató, akkor T-Mobil, ha műszaki cikk, akkor Samsung, ha autó, akkor pedig Mercedes. „Ezeket ismerem, és beváltak.” És hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, ha bármilyen más terméket szeretne vásárolni? „Természetesen fontos az ár és minőség aránya. Úgy látom, hogy egyre több ember számára kezd fontosabbá válni a minőség. Persze más a helyzet azoknak a termékeknek az esetében, amik eldobhatóak, amiket kevesebbet használunk, ilyenkor bátrabban veszük meg az olcsóbb terméket.”