Az idei nyár slágere a klasszikus pilótaszemüveg lesz, amelyen nem sokat variáltak ahhoz képest, ahogyan húsz évvel ezelőtt piacra dobták. A női szemüvegek közt a pornósztár-szemüveget végleg felváltotta a kevésbé közönséges címlaplány-szemüveg, és ismét látjuk a jampecnő-szemüvegeket is. Idén a tervezők a kreativitásuk javát a szárak hajlítatásába és a keret díszítésébe fektették. Körképünk egy celebpartiról és a városi megfigyeléseinkről.

„Az a jó a napszemüvegekben, hogy ha az ember egy évben csak egyszer vesz egyet, ugyanakkor nem költ ruhára, már akkor is trendi módon néz ki” - osztotta meg tapasztalatait Kapócs Zsóka alkalmi házigazda a Bognár szalon napszemüveg-bemutatóján. A budapesti üzlet megnyitója alkalmából szűk körű celebpartit rendeztek koradélután, ahol a színészi pályára törekvő modellen kívül Póka Angéla, Mc Ducky, Bíró Ica és az új popénekes, Ivan (aki nem Iván) volt jelen és a fotósok kedvéért az új szemüvegekben pózoltak.

Kreatív, arany és kristályos szárak

Ezt láttuk a Bognár szalonban

Örömmel láttuk, hogy a rózsaszín pornósztár-napszemüvegek már nem színesítik a készleteket, de néhány óriási méretű, fekete női szemüveget láttunk kristályos szárral, amelyek annak a stílusirányzatnak néhány hangulati elemét emelték át. Az idei modellek egy része szerencsére már kevésbé közönséges, ezért nevezhetjük ezeket inkább címlaplány-szemüvegnek. A kínálatból látható volt, hogy ha a szemüvegek fazonja és színe nem is rejteget túl sok újdonságot, a keretek és a szárak díszítése hangsúlyosabb, mint korábban.

A hajlított, csavart, vagy a szecessziós virágmintára emlékeztető, apró kristályokkal díszített szárak kialakításában élhették ki a kreativitásukat a szemüvegek tervezői. Egyszerű, fekete műanyagkeretekhez is szívesen toldottak aranyszínű szemüvegszárat, az ezüst most valahogyan kevesebbszer került a tervezők keze ügyébe.

Visszajönnek a kisebb keretek, a férfiaknál az aviátorszemüveg hódít

Bíró Ica láthatóan vonzódott a nagyméretű, sötét szemüvegekhez, Mc Ducky inkább a fehér, vagy világos keretes szemüvegeket választotta ki próbára, Póka Angéla pedig nem szívesen fotóztatta magát napszemüvegben. Ivan találomra rendszerint Prada szemüveget választott ki, mert mint elmondta, szereti a „letisztult” vonalat. Kapócs Zsókát az Angelina Jolie-n gyakran látható, női pilótaszemüvegek érdekelték, de a túl díszes szárakat nem kedvelte. „Idén még mindig divatosak a nagy méretű női szemüvegek, ugyanakkor kezdenek visszajönni a kisebb női fazonok is” - mondta Bognár Ágnes, a szalon tulajdonosának lánya.

Ami a férfi napszemüveget illeti, a húsz évvel ezelőtti klasszikus Ray-Ban-fazon tér vissza az idén, amelyet ők katonai szemüvegnek, mi pedig aviátorszemüvegnek hívunk. A fémkeretes szemüveg színe sem változott sokat a húsz évvel ezelőtti divathoz képest, a sötétkéken kívül a barna és a zöld lencse lesz divatos.

Mint azt a nemzetközi szemüvegtrendből már korábban láttuk, a harmincas évek óta többször divatba hozott pilótaszemüveg lesz a legnagyobb sláger, amelyet például Hunter S. Thompson mindenféle divatirányzattól függetlenül évtizedekig hordott. A Ray-Ban nemcsak a klasszikus, fémkeretes változatot dobta piacra ismét, hanem a színes keretes változatokat is, bár ez utóbbi keveseknek áll jól.

A városban kevés újítást láttunk

Ezt láttuk az áruházban

Néhány nappal a Bognár szalonban rendezett bemutató előtt javarészt a Westend City Centerben néztünk körül, milyen stílusú szemüvegek azok, amelyek az idén divatosak lesznek. Első látásra nem tűnt fel átütő újítás a tavalyi évhez képest, és erről két szalon eladóját is megkérdeztünk. „Általában ezeket a fazonokat szoktuk kapni” - mutatott a klasszikus keretekre a Sunglass Center munkatársa, és a Vision Express eladója is hasonlóan mutatta be a készletet. „Ezek már az idei modellek, úgyhogy az újdonságok ezek között vannak.”

Idén a hatalmas, szögletes, világos szemüvegek is divatosak, amelyek a hegesztőszemüveget juttatja sokaknak az eszébe. A női szemüvegek közül a Kishonti Ildikó által előszeretettel viselt, világos akvárium-szemüveg ugyanúgy divatos, mint az arc kisebb felületét takaró, sötétebb szemüveg. A szárak díszítésére szinte minden szalonban felfigyeltünk, és ami a giccset illeti, az előkelő márkák és a kommersz szemüvegek szárai közt nem mindig láttunk ordító különbséget. A Day by day ruhaboltban, vagy a Candy Bizsuban kapható 2500-3000 forintos szemüvegeken is hasonlóan részletgazdag a keret és a szár díszítése, mint például a Vigoss69-ben kapható jóval drágább modelleknél.

A nemzetközi trendekben a hatvanas évek nőiesebb, esetenként macskaszemüvegnek titulált fazonjai is visszatérnek, ezekre is láttunk példát. Ezeket a jampecnő-szemüvegeket főleg fehér vagy piros kerettel tervezték meg.