Hogy lássuk, mennyire mindennapos az ötletnyúlás a divatvilágban, elég egy kicsit visszakeresni a tejben-vajban blog hírei között. Nemrég arról számoltunk be, hogy a Victoria's Secretet beperelte az a nő, aki az átalakítható, hátpánt nélküli melltartót feltalálta, sőt, le is védte. Megírtuk, hogyan meszelték el a Dior-főnök John Gallianót, aki egy 79 éves fotós szintén védett technikáját alkalmazta anélkül, hogy az eljárás kiagyalójától engedélyt kért volna. Marc Jacobsot pedig gyors egymásutánban kétszer is befeketítették a lopás vádjával, egyszer egy kendőtulajdonos svéd, egyszer meg egy művészpornós, meleg orosz.
A lopóktól lopásból egész alvilági üzletágak élnek meg
Persze mindjárt kevésbé tűnnek gonosznak a divatpiramis csúcsán álló, és onnan lehajolva ezt-azt lopkodó gigadivatházak és excentrikus sztártervezők, ha arra gondolunk, hogy az ő ötleteik lenyúlására viszont egy egész iparág épül. Sőt, kettő. Ott van először is az ismert és kézenfekvő választ az alvilági (vagy nem alvilági) hamisítókkal, akik többé-kevésbé úgy tesznek, mintha az eredetit árulnák, és az eredeti Louis Vuitton darabokkal - azt árat leszámítva - egy az egyben megegyező táskákra még az eredeti logót is képesek feltenni (vagy azt épp csak annyira variálják meg, hogy első pillantásra összetéveszthető legyen). A hamisítás ezen formája annak ellenére is virágzik, hogy ilyesmit árusítani a világon elvileg mindenhol tilos. Sőt, Olaszországban nem csak a kínálás, a vétel is büntetendő.
Nagy tételben és törvényesen is folyik a nyúlás
Köztudomású tény továbbá, hogy a H&M, a Zara, a TopShop és a többi, elérhető árú divatot kínáló cég nem tesz mást, mint hogy olcsóbb, nagyszériás változatban lekopírozza a luxusdivatházak által az adott szezonra megálmodott darabokat. Mindez manapság nem különösebben nehéz, hiszen például a nyárra szánt trendeket a divatházak az azt megelőző ősz divathetein tartott bemutatókon már a világ elé tárják, így az utángyártó cégeknek bő fél éve van arra, hogy a látottakat feldolgozzák. Mindez a mai technikai feltételek mellett már kényelmesen elegendő a tömegszéria legyártásához, a Zara például büszkén állítja, hogy a tervezőasztalon megálmodott ruhák mindössze két héten belül nagy mennyiségben ott tudnak lenni a Zara üzletek polcain a világ bármely pontján. Mindezt ráadásul a törvény sem tiltja, hiszen a szellemi alkotások között sok mindent le lehet védeni, például logót, konkrét szabásmintát vagy textil egyedi mintáját (lásd pl. a Burberry-kockákat), puszta ötletet, "trendet", stílust azonban nem.
A kör bezárul
Mindezt már az ókorban is tudták
"Minden hiábavalóság!"
"A nap fölkel és a nap lenyugszik, a helyére siet, s ott újra fölkel.
A szél dél felé fúj, északra fordul; körbejár, megfordul, visszatér - így ismétli járását a szél."
"Ami volt, az lesz újra, és ami történt, az történik megint: semmi sem új a nap alatt.
Ha azt mondják valamire: "Lám, ez új", az is rég megvolt azokban az időkben, amelyek előttünk voltak."
Mindebből arra következtethetnénk, hogy az haute couture királyai és királynői ádáz ellenségei az őket nyúló mamutcégeknek. Ez azonban nyilvánvalóan nem így van, hiszen manapság a sztártervezők gyakran nevüket is adják az őket koppintó tömegdivathoz. Elég csak végignézni a H&M-mel az utóbbi időben szövetkezett dizájnerek névsorát: köztük volt Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli és legutóbb a Marimekko is. De vajon ők miért hajlandóak asszisztálni önnön meglopásukhoz? Az ok roppant egyszerű: azért, mert minél gyorsabban válnak a luxusdarabok tömegcikké, annál nagyobb lesz a kereslet az újabb és újabb elit trendekre. A divat körforgásának felgyorsulása így valamennyi szereplőnek jól jön, hiszen az exkluzív darabokat vásárló közönség nagyobb vehemenciával fogja beszerezni a legfrissebb luxusdivatot, ha az előző szezon a H&M és társai jóvoltából már régen közhelynek számít. Végső soron tehát a sztártervezőkön és a koppintó áruházláncokon keresztül a kisember zabálja fel a divatot, amitől az újra és újra megújulni kényszerül. Ehhez azonban a tervezők, mint láttuk, nem ritkán éppen egy-egy ilyen kisemberhez fordulnak ötletért.