Tudósítónk két közkedvelt nyugati fővárosban, Berlinben és Párizsban figyelte meg az aktuális trendet. Kipécézte magának a feltörekvő kreatív fiatalok szubkultúráját, majd szubjektív, de helytálló véleményt alkotott: eleganciában a párizsiak, trendiségben a berliniek győztek. Trendspotting, melyből az is kiderül, ki a bobó.

Létezik egy kategória, aki megfigyeléseink szerint a világ bármely tetszőleges pontján bukkan föl, egy kevés helyi színezettől eltekintve nagyjából mindenütt ugyanúgy néz ki. Mivel magyar terminus technikusa e típusnak még nincs, a továbbiakban egy francia szót alkalmazunk rá: bobó. (Lehet, hogy a szót nem így kell leírni, de mivel francia divattanácsadóink sem tudták, maradunk a kiejtés szerinti írásmódnál.) Bobó az a fiatal nő vagy férfi, aki trendi, de egyidejűleg kicsit lepukkant, a róla alkotott összképet tudatosan megzavarja egy leszakadt gombbal, egy koszlott tornacipővel vagy egy lógó gallérral. Életvitelét a bohém lazaság jellemzi, odafigyel étkezésére, kerékpárral vagy olasz robogóval közlekedik. Életkorát tekintve 25 és 35 között mozog, és feltétlen valamilyen kreatív munkát végez.

Tekintse meg képeinket!

Budapesten a Tűzraktárban vagy a Szódában, Berlinben a Kastanienallee-n vagy a Bergmanstrassén, Párizsban pedig a Rue Oberkampfon, esetleg a Quartier Latinban lelhető fel. E szubkultúra külső jegyeit próbálta riporterünk összegezni, egy évtized budapesti, egy év berlini és egy hét párizsi tartózkodás után.

Berlinben az urbánusok

Teljességgel bizonyosak lehetünk abban, hogy a berlini bobó futártáskát és valamilyen vicces szöveggel és/vagy képpel feliratozott pólót visel. Budapesttel ellentétben Berlinben nem számít szubkulturális jelzésnek vagy különösebb hőstettnek kerékpárral és lepukkant robogóval közlekedni. A nagy távolságok és a várost behálózó kerékpárutak, valamint a drága tömegközlekedés mind-mind a biciklis közlekedés burjánzását serkentik. A kerékpárosok nem alkotnak külön kasztot, melyet a számos öltönyös-nyakkendős bicikliző hivatalnok városképbe való simulása is igazol. Az itthon folyó "kerékpáron izzadni/nem izzadni" vitát ez a kép tehát némileg árnyalhatja: a berlini kerékpáros mirigyei vagy másképp működnek vagy izzad ugyan ő is, de nem zavarja, ha nyolc órán át büdös.

A berlini trendi fiatal alapvetően a "minden mindenhez megy" elv alapján öltözködik, s ahogy Gryllus Dorka is megmondta, bármikor leugorhat pizsamában a közértbe. Egyszerre képes tehát magára ölteni szakadt pulóvert szőrmekabáttal, Dolce and Gabana topot és vintage farmert. Berlin kétségtelenül a városi (szub)kultúrák fellegvára, divat terén az urbanwear vonalban kiemelkedő. Berlinben ezért aztán már csak azért sem nehéz bobónak lenni, mert a város mágnesszerűen vonzza a fiatal dizájnereket és divattervezőket, és e bőségnek köszönhetően az árak sem kúsznak a csillagos égig, mint Párizsban.

Párizsban a könnyed elegancia

A francia főváros fiatalos közlekedéskultúrája inkább Budapesthez hasonlít, biciklis vagy nincs, vagy ha van, élete örökös veszélyben telik. Érdekes, hogy a robogósok (sokkal sikkesebb járműveken, mint a berliniek) eszeveszett iramban száguldoznak, nem beszélve a gördeszkásokról, akik nem csak ugrabugrálnak-akrobatikáznak, hanem közlekedési eszköznek használják deszkáikat és vérfagyasztóan száguldoznak a Montmartre lejtőin.

Klikk a képre!

Lehet, hogy másképp közlekedik, de fő vonásaiban nem nagyon tér el a párizsi bobó a berlinitől: valamivel színesebb ruhákban jár ugyan, de ő is preferálja az Adidas cipőt valamint a streatwear és urbanwear vonalat, igaz felhangnyi eltéréssel, mely leginkább a könnyed eleganciában mutatkozik meg. Magunk is érdekes kísérletet tehetünk a különbségek igazolására: helyezzünk nagymamánk elé egy öt fényképből álló párizsi és egy ugyanennyiből álló berlini albumot bobó fiatalokról, hogy válassza ki a neki tetszőt. A nagyi kétséget kizáróan a párizsira fog rábökni. Nem hiába Párizs még mindig a haute-couture és a pret-á-porter fővárosa, a nagy divatházak otthona. Párizsban különben még mindig menő a klasszikus kék-fehér csíkos minta és a legtöbb párizsi (bobó vagy nem bobó) részletekbe menően elegáns. Nem utolsó sorban: a párizsiak a berliniekkel szemben nem keverik olyan vadul a stílusokat.

A cipő és a zene, ami összeköt

Külön említésre méltó a Converse cipők reneszánsza. A tudósító megfigyelései szerint jelenleg a Converse cipő az, ami egységbe kovácsolja a nemzetek bobóit. Éppolyan titkos jelzéssé vált, mint a nyolcvanas évek rockerei között a magas szárú fehér Puma cipő. Feltűnő egyezéseket fedeztünk még fel az elektronikus zenei szubkultúra öltözködésében is (bár feltételezzük, hogy a blues zenei szubkultúrát szemlélve is hasonló eredményre jutottunk volna, de a blúzosok általában nem bobók): egy párizsi elektronikus zenei domboldalon eltöltött néhány óra alatt végig alatt az volt az érzésünk, hogy akár Berlinben vagy Budapesten is lehetnénk. A Converse cipő mellett tehát az elektronikus zene is összeköti a világ bobójait. Végezetül fontos, hogy az e szubkultúrába tartozók szeretnek parkokban ücsörögni és piknikezni. S míg a berlini bobó egy kreatív nap után sörrel öblíti le a currywurstos zsemléjét, a párizsi bobó vörösbort kortyol bagettje mellé.
Bohemian bourgeois vs. boheme et bourjois
Olvasóink felfedték előttünk a bobó szó etimológiáját. Bár figyelemreméltó, hogy három különféle olvasónk háromféleképp bontotta ki a mozaikszó jelentését: az első dühösen csapkodta a billentyűkbe ezt: "bohemian bourgeois", második olvasónk szerint az eredeti szó "boheme et bourjois", míg a harmadik levélben ez állt: "bourgoise boheme". A lényeg mégiscsak az, hogy az illető egyszerre bohém és burzsoá.

Mindenesetre aki többet szeretne tudni e szubkultúráról, infót itt talál róla franciául, itt pedig angolul a Guardian tolmácsolásában.