A felmérések szerint a magyarok márkahűsége a legalacsonyabb a térségben. A Velvet szűk körű közvélemény-kutatásával árnyalta a képet. Eredményeink szerint a fehérnemű, és a cipő bizalmi termékek, de a póló lehet Adios a kínai hamisítórészlegből. A sportmárkák a mítoszukkal bombáznak, a ruhanosztalgia pedig még divatos.

"Tiltakozom a márkamultik ellen!" - jelentette ki lapunknak a belvárosban sétálva egy huszonéves fiú, aki a Puma logó betűtípusával írt Puli feliratú pólót viselt, amelynek betűire a macskaféle helyett a kutya ugrik. A hazai ruházati márkák valóban nehézkesen képviseltetik magukat itthon, de a nemzetközi márkákhoz sem igazán vagyunk hűek.

Bank, autó, hidratáló krém

Klikk a képre!
A témában végzett közvélemény-kutatások szerint a magyarok márkahűsége a legalacsonyabb a közép-kelet-európai térségben. Gfk Piackutató Intézet korábbi felmérése szerint a régióban a csehek és a szlovénok után nálunk a legmagasabb a relatív vásárlóerő, mégsem elsődlegesen fontos számunkra, hogy márkás cikkeket vásároljunk. A Szonda Ipsos kutatása szerint leginkább a banki szolgáltatás, az autók, és a kozmetikumok esetében ragaszkodunk a brandekhez. "A divatipari márkahűség inkább a fiatal korosztályra jellemző, amelyik szeret öltözködni, fogékony a divatra, és a reklámokra" - tudtuk meg Fekete Zoltántól, a Magyar Márkaszövetség főtitkárától, aki elmondta, a szövetség idén hatodik alkalommal indított kampányt a márkatudatosság és a márkahűség erősítése érdekében.

Az 55 tagvállalatot összefogó érdekképviseleti szervezet kampánya során tíz ismert, márkás terméket hirdetett óriásplakáton és sajtóhirdetésekben. A főtitkár tájékoztatása szerint évről évre önkéntes alapon jelennek meg a védjegyek, amelyek közt idén sem szerepeltek ruházati márkák. Ezek a márkaértékelő kutatásokban sem jellemzőek. A Young&Rubicam reklámügynökség korábbi felmérése szerint a magyar vásárlók körében a legnépszerűbb márkák a Harley Davidson, a Herendi, a Zsolnay, a HBO, és a Hollóházi, a legismertebb márkanevek között pedig az RTL Klubot, a Trappistát, és a Coca-Colát találjuk.

Pataki Ági, Görög Zita, Tisza reloaded

A kutatások eredményeivel ellentétben szűk körben, véletlen mintavétel alapján végzett kutatásunkból kiderül, a fővárosi lakosság 21-34 éves korosztálya márkatudatos, még a magyar termékek esetében is. Néhány héttel korábban a Velvet Pataki Ágival készült interjújának megjelenését követően egy olvasónk fejezte ki sajnálatát amiatt, hogy a producerré avanzsált egykori modell bezárta ruhaboltját. Olvasónk az üzlet kínálatához hasonló kollekciót azóta sem talált.

Hasonlóan vélekedtek azok a megkérdezettjeink, akiket arra kértünk, idézzék fel a kedvenc legendás vagy kortárs hazai magyar ruházati márkáikat. "Volt egy piros Méta garnitúrám, én voltam a legmenőbb a tornaórákon. Lassan azonban mindenkinek lett piros Métája, és a népszerűségem alábbhagyott" - emlékeztetett a nyolcvanas évek sportruházatára Gabriella. Kutatásunkban meglepő módon az újraértelmezett Tisza cipő nem szerepel, arról korábban Görög Zita mesélt lapunknak. "Tavasztól-őszig, akár szoknyával is hordhatom" - mondta a Megasztár műsorvezetője. Egy kollégánk hasonlóképp a tartósságra hivatkozott, de az Alföldi papucsot említette, és a Trapper farmert és a Vor zakót is etalonnak tartotta. A nosztalgiára mindössze ennyi nyilvánosságot szántunk, a retró divatirányzatot már minden márka kiaknázta. Annál érdekesebb, hogy többen úgy tartják, a konfekció túlkínálatában is nehéz választani.

Bölcsész-Cottonfield, Családi GAP

"Budapesten kevés üzletet találtam, ahol olyan ruhára lehet bukkanni, ami félúton van a divatos és az egyedi között. Vagy túl trendi nekem egy bolt, vagy eredeti, de rossz minőségű ruhákat látok. Így maradtam a Cottonfieldnél, amelyik közvetíti a kockás inges, logó pulcsis bölcsész stílust, mégsem nézek ki szakadtan" - mondta Róbert, a politológus. A mintába bekerült indexes kollégánk azon kapta magát, hogy a ruhái nagy részét a Springfield üzleteiből szerezte be. "Azóta próbálok leszokni erről az addikciómról, de sajnos nincs reális alternatíva" - tette hozzá.

Néhány esetben előfordul, hogy a márkatudatosságot nem a fogyasztó alakítja ki. "A nővérem az Egyesült Államokban él, jól ismeri a méretemet, a színeimet, és amikor hazautazik, hoz magával néhány GAP-ruhát. Én pedig viselem, mert szerinte jól áll nekem" - mondta az informatikus Ádám, aki a saját stílus kialakítására és ruhavásárlásra költ a legkevesebbet. A lányoknál ez többnyire másképp alakul, és a stációkat is jobban élvezik. "Néha azon kapom magam, hogy ötvenezer forintos értékben gyűjtöttem össze bugyikat, és harisnyákat a Calzedoniából. Olyankor téblábolok egy kicsit, és lemondok egy türkiz neccharisnyáról, majd zokogva fizetek, és hónapokig elkerülöm az üzletet" - számolt be akaraterejének gyengeségéről Alexandra. Szerkesztőségünkben dolgozó egyik kontrollszemélyünk hasonlókép fehérneműfan, de vásárlásait ésszerűbben intézi. "A Womens' Secretben néha nagyon leviszik az árakat, és szuperek a nagy akcióik" - tudtuk meg.

A bugyi és a cipő a bizalmi termék

Klikk a képre!
Az érdekvédelmi szövetségek erőfeszítései gyakran épp az árleszállítások miatt sikertelenek. "Engem hidegen hagy, milyen márkájú ruhát veszek fel, az a lényeg, hogy minél többször tudjak venni magamnak valamit. Ezért inkább az a fontos, hogy olcsó cuccot vegyek. Ha éppen egy márkás felsőt áraznak le, annak csak örülök" - mondta Karola, aki a sale-konjuktúrára épít. A felmérések szerint a ruhák terén az ár az egyik leglényegesebb szempont, a márka inkább a kozmetikumok esetében fontos, mivel azok bizalmi termékek.

"A kozmetikum sem személyesebb, mint a fehérnemű, és a cipő" - mondta Tímea, aki szerint a márkahűség ezen a három területen követhető nyomon leginkább. Kutatásunk résztvevőinek körében is a cipő említésekor nőtt az aktivitás.

Everlast és Ronaldo, és Rubint Réka választása

"Everlast-rajongó vagyok, bár a márkanév kissé félrevezető, mivel három évnél tovább egyik cipőm se bírta. Gyalogoltam benne viszont londoni esőben, párizsi rakpartokon, kambodzsai templomok között, és sose törte fel a lábam" - mondta a Velvet munkatársa. Másik megkérdezettünk még a kényelmi szempontokat sem tartotta lényegesnek, cipői eleinte erősen törik a lábát. "Gimnazista korom óta mindig van egy fekete 1460-as Martensem, ha elromlik, veszek egy ugyanolyat. Eddig három vagy négy volt."

A Martens sok lány számára is alapviselet. "Levi's 501-es Martensszel: soha életemben nem vágytam annyira, termékre, mint erre a kettőre együtt kamasz koromban" - számolt be egy kolléganőnk. "Ha a pólóm Adios márkájú, ami a kínai piac hamisító részlegéből származik, nem ügy, de a cipőm csak Skechers lehet" - mondta Tamás. A márkát egy másik alanyunk is megemlítette, aki a feleségét is erre a brandre szoktatja.

"A sportruhákban márkafüggő vagyok, csak Adidas cuccokat hordok, mert már akkor szerettem a reklámjait, amikor még csak a német csatornákon láttam" - mondta Anna, aki nem sportoló. A sportmárkák reklámjának hatását ugyanakkor több forrásból is megerősítették. Csak éppen egy megkérdezettünket a Puma reklámok babonázták meg ugyanígy, másikuk pedig Ronaldo-rajongó lévén a focista által reklámozott Nike iránt érez elkötelezettséget.

"Reklámoktól függetlenül Adidas-fan vagyok. Amikor a legtöbb tini lány divatos holmit vásárolt magának, én azzal őrjítettem meg a mamámat, hogy megmutattam neki, milyen szép edzőcipőt vettem. Nagyon drága volt, de még ma is fel tudom venni" - mondta lapunknak Rubint Réka az edzőteremben a Fittnessnapon.