A Mr. és Mrs. Smith című akciófilm nem csak annak köszönhette a sikerét, hogy Angelina Jolie és Brad Pitt voltak a főszereplői. A siker nagy részét a már a forgatás alatt felröppenő pletykák adták, ami szerint az akkor még Jennifer Aniston férjeként nagyon is foglalt Pitt és az örökbefogadott kambodzsai kisfiát szingli anyukaként nevelő Jolie közt több van, mint kollegiális kapcsolat. A pletykát az érintettek sokáig tagadták, de később igaznak bizonyult - a nézők pedig már nem is a filmre váltottak jegyet, mint inkább arra, hogy a forgatáskor még titkolt románc árulkodó jeleire vadásszanak a filmvásznon.
Ha pedig a valós és a megrendezett összemosása ekkora üzletnek bizonyult, miért ne lehetne ezt reklámkampányban, mondjuk videoklip forgatásánál is felhasználni? Sokkal érdekesebb, ha hírbe hozzuk Scarlett Johanssont és Justin Timberlake-et, aki vadul szexelnek az énekes legújabb videójában, vagy ha Carmen Electra az életben is meggyőzően alakítja a biszex és igen kicsapongó lányt, és ezért terjesztik ismeretlenek Marilyn Mansonról, hogy legújabb videójában élesben dug a csajával. És Manson nyilván ezért nem cáfolja.
Már január óta tudjuk, hogy Justin Timberlake új klipet forgat: ekkor kezdődtek ugyanis ügyesen adagolt pletykák kiszivárogni arról, hogy a színész direkt és csakis azért szerződtette főszereplőnek Scarlett Johanssont, mert fel akarja szedni. A színésznő természetesen partner volt az akcióhoz, és mivel mindketten szinglik, nem cáfolták egyértelműen a dolgot, sőt több helyen is megfordultak és kellően kétértelműen is viselkedtek ahhoz, hogy akár igaz is lehessen a történet. Mikor februárban végül kijött a What Goes Around... Comes Around című, komplett kisfilmbe ágyazott klip, már mindenki ugrásra készen várta, kiderül-e belőle bármi is. Nos, semmi: Timberlake és Johansson gyorsan rövidre zárták a "románcot", majd előbbi Jessica Biellel húzott el snowboardozni, utóbbi pedig már a sokadik pasinál tart azóta.
Hasonlóképp támogatta meg a korosodó rockénekesnő, Joan Jett karrierjét Carmen Electra, aki főszereplő Jett AC/DC című számának klipjében. A dal szövege egy biszex lányról szól, akinek sokmindenki megvolt már - az énekesnőt magát is beleértve -, a klip főszereplőjeként tündöklő Electra pedig a való életben is eljátszotta ezt a közvéleménynek, amikor hagyta, hogy rajtakapják őket Jettel a backstage-ben smárolva. Ezután még elutaztak édes kettesben nyaralni az egyik legmelegebb üdülőhelyre, míg ügynökeik vadul állították, mindez csak a barátság jele.
Marilyn Manson komolyan rákészült új, Eat Me című albumának médiakampányára. Először is elvált feleségétől, majd kiderült, hogy azért váltak, mert a rocker felszedett egy 19 éves színésznőt, Evan Rachel Woodot. Ezután még nyilatkozott egy kis önazonosat arról, hogy egy kicsit majdnem öngyilkos lett, de aztán mégis inkább lemezt írt lelki kínjaiból, most pedig itt az első videoklip az új albumhoz - nyitásképp vad szexjelenettel Manson és Wood szereplésével. Természetesen azonnal megindultak a feltételezések arról, hogy a szexjelenet valódi, Manson azonban nem hajlandó erről nyilatkozni. "Igen, volt pár prűdebb fazon a forgatáson, akik meglepődtek dolgokon, amik ott történtek. De hogy a klipen valódi szex van-e, azt sem cáfolni, sem megerősíteni nem fogom" - fogalmazta meg ügyesen a DigitalSpynak.
A videoklipek történetének a valósággal való ügyes összemosása azért nem új dolog. A Sonic Youth Sunday című klipje például 1998-as darab, főszerepben az akkor 17 éves Macaulay Culkinnel, aki akkoriban vette feleségül régi osztálytárnőjét, Rachel Minert. A pár két év múlva szétvált, de a klipen még meghitten csókolóznak, és mivel az egész filmecske meglehetősen homevideó-jellegű - ráadásul Miner nem is színész -, szintén kellően zavarbaejtő módon keveri a valóságost a megrendezettel.
George Michael Too Funky című videójában Linda Evangelistát és az akkor fénykorát élő Tyra Bankset tudtuk egyértelműen beazonosítani: mivel a történet maga egy divatbemutatón játszódik, még akár valósághűnek is tekinthető. Mi magunk is hajlanánk erre, mert szeretnénk elhinni, hogy a legszuperebbtestű szupermodellek is olyan agyatlan csirkeként hisztiznek és fújnak egymásra a színfalak mögött, mint ahogy itt ironikusan bemutatják.
A legnagyobb sztárparádét talán Michael Jackson rendezte, aki a Liberian Girl című videójához egy rakat celebritás-haverját terelte össze, akik látszólag mind egy klipforgatás kezdetére - és a főszereplő, Jackson megjelenésére - várnak. Bár nyilván szerepet játszanak - hiszen nyilvánvaló, hogy nem kandikamerás felvételekről, hanem ál-werkfilmszerűen felvett jelenetekről van szó -, a szereplők mind magukat, vagy az általuk filmekben-tévésorozatokban alakított jellegzetes karakterek tulajdonságait hozzák. Whoopi Goldberg malíciózus kommentárokat fűz mindenhez, Olivia Newton-John és John Travolta olvasópróba helyett Grease-beli kettősüket elevenítik fel, Spielberg egy rendezői székből figyeli a nyüzsgést, Paula Abdul táncosokat koreografál, David Copperfield lebegve relaxál, míg végül az egekből (operatőrként) alászáll Jacko, és ezen a kicsit sem direkt allegórián már nincs is mit magyarázni.
A híresemberségük miatt meghívottakkal szemben vannak olyan színészek, akiknek a nevéhez annyira erős alakítások vagy jellegzetes karakterek kötődnek, hogy a zenei videókban sem saját maguk, hanem ezeknek a bevallottan kitalált karaktereknek megidézésére szerepeltetik őket. Itt most nem a filmzenékhez készülő, a mozifilm jeleneteiből összevágott klipekre gondolunk - mint például a Terminátor-filmekhez készült AC/DC-videók -, hanem teljesen önálló, a megidézett filmtől teljesen független, de nyilvánvalóan és szándékosan ráutaló darabokra.
Rowan Atkinson például egyértelműen nem azonos azzal a Mr. Beannel, akit a Boyzone Picture Of You című számában is eljátszott. Sztori nincs, csak a megszokott bénázás és fintorok, de Mr. Bean új oldalát is megismerhetjük, amennyiben koreográfiát tanít a srácoknak. Hát, olyan is.
Tilda Swinton angol színésznő is egyértelműen a Sally Potter Orlando című filmjében játszott karakterét hozza az Orbital The Box című klipjében. A Virginia Woolf könyvéből készült filmben Swinton alakította a több száz évig élő főhőst, aki egyetlen állandóként kénytelen alkalmazkodni a világtörténelem menetéhez. Ebben a klipben azonban már csak térben és időben eltévedt idegen, aki feladta, hogy követni tudja az egyre gyorsabb változásokat.
Az sem kizárt, hogy Denis Lavant francia színész is egy korábbi filmszerepének, a Pont-Neuf szerelmeseinek hajléktalan fiúja miatt kapta Jonathan Glazer angol rendezőtől az U.N.K.L.E. Rabbit In Your Headlights című klipjének főszerepét. Az őrülten, magában beszélve az autók közt menetelő főszereplő szinte idősebb kiadása az 1991-es filmben látott szerelmes párizsi hajléktalannak, a kliptörténet egyik leghatásosabb befejezése pedig simán felül is múlja a régi film színvonalát.
Szintén Jonathan Glazerhez köthető Kovács Lajos, aki a magyar példa: az 1994-es Woyczek című film főszerepében nyújtott alakításának köszönheti, hogy a rendező őt választotta a Radiohead Karma Police című számához készülő klipbe. Glazer később elmondta: több mint kétszáz szereplőt végignézett már odahaza, teljesen hiába, míg véletlenül hozzá nem került Szász János filmje, főszerepben Kováccsal. Az első pillanatban tudta róla, hogy ő lesz az igazi, mert "ránézésre se nem agresszor, se nem áldozat". A színész hazai ismertségére jellemző, hogy mikor a klipet elkezdték játszani a zenecsatornák, a magyar közönség közül is csak kevesen tudták, hogy kit látnak benne (az énekes Thom Yorke-on kívül). Ezzel ma már nincs gond, bár Kovács esetében nem biztos, hogy ez jó irányba működött: a Kontroll című remek kis film után jött Árpa Attila Argó című "suttyó-trash-movie" műfajú darabja - amelyben Jáksó László például sültkrumplit alakít -, majd a Cseh Annamáriával kötött botrányos házasság és válás, melyeknek köszönhetően már végképp nem úszhatta meg a celebséget. Legközelebb talán egy Hooligans-klipben láthatjuk.