A fenti kép részlet a világ egyik leghíresebb fotójából, pontosan az ilyesmire szokták alkalmazni a magyarul kicsit bénán hangzó „ikonikus” szót. A felvétel pont a hétvégén volt kereken 70 éves, ugyanis 1945. augusztus 14-én készült, amikor is hatalmas tömeg ünnepelte New Yorkban a Times Square-en, hogy a japánokat sikerült pár atombombával jobb belátásra bírni, és a kapitulációval hat horrorisztikus év után véget ért a második világháború. A fotón a hagyományos értelmezés szerint egy katona és egy nővérke csókolózik, átadva magukat a győzelem és a béke eufóriájának, így aztán a képnek rengeteg a rajongója.

Pontosan ezek a rajongók gyűltek össze most a hétvégén egyet nosztalgiázni, hogy a hetvenedik évfordulón azzal tisztelegjenek a fotó és üzenete előtt, hogy 70 évvel később ők maguk is csókolóznak egyet a Times Square-en, lehetőleg megfelelő jelmezbe öltözve.

Az eseményen második világháborús veteránok is részt vettek, de hogy konkrétan kik láthatók az Alfred Eisenstaedt által készített, és először a Life magazinban megjelent képeken (négyet lőtt belőlük), azt nem lehet tudni. Az évek során többen is előálltak már azzal a sztorival, hogy az ő csókjukat örökítette meg Eisenstaedt, illetve a New York Times-nak dolgozó kollégája, Victor Jorgensen, de minden kétséget kizáró bizonyíték nincs a matróz és a nővérke kilétére.

Sőt, arra sincs, hogy pontosan mi is látható a képen.

Sokan ugyanis a posztmodern korban már teljesen mást látnak ebben a jelenetben, mint korábban. Amikor Eisenstaedt visszaemlékezésében a saját szavaival írta le a jelenetet, azt mondta, hogy egyszer csak arra lett figyelmes az ünneplés közepette, hogy egy matróz:

...elkap egy fehérruhás valamit. És én csak ott álltam, ők meg csókolóztak.

Ez a mondat is alátámasztja azt a gondolatot, hogy simán lehet, hogy mai fogalmaink szerint ez a kép alapvetően egy szexuális zaklatást ábrázol. A férfi az eufóriában elengedte magát, mert úgy érezte, hogy most neki mindent szabad, elkapta az első arra járó nőt, és lesmárolta.

Ahogyan azt ez a pár éves cikk is kiemeli, a férfi és a nő pozitúrájából is elég könnyű arra asszociálni, hogy itt aztán a nőnek nem sok beleszólása volt abba, hogy lesz-e csók vagy sem, egyszerűen elkapták és használták, mint ahogy az abban az időben szokásban volt. Bizonyos férfiak mindig találtak/találnak maguknak valami kifogást, hogy nekik ezt most miért szabad, hát ezúttal a történelmi pillanat volt az ürügy. Hogy a nőnek volt-e kedve smárolni az illetővel, az senkit nem érdekel – pedig kicsit tényleg úgy néz ki, mintha nem lett volna.

Jellemző, hogy a csókról készült 2005-ös, a mostani ünnepségre is odavitt szobor címe Feltétel nélküli kapituláció, amely cím egyértelmű párhuzamot von aközött, ahogy a nő elszenvedte ezt a csókot és aközött, ahogy a japánok kénytelenek voltak megadni magukat az amerikai túlerővel szembesülve.

Ön szerint mi van a képen?

Nyilván a Times Square-en 2015-ben csókolózással ünneplők nem random személyekre másztak rá előzetes bejelentés nélkül, és valószínűleg bennük fel sem merül az, hogy a kép esetleg igazából nem azt a szituációt ábrázolja, amit ők lelkesen ünnepelnek, mármint fiatalok felszabadultságát és boldogságát és szerelmét, hanem egy potenciális szexuális zaklatást, amiért ma már meghurcolás járna, nem nagyszabású tisztelgő ünnepély.

A képet ön is úgy értelmezi, ahogy szeretné, szavazzon itt bal oldalon arra a magyarázatra, amelyik önt jobban meggyőzi!