Pár hónappal ezelőtt, vagyis valamivel a divatiparban is mumusként kezelt gazdasági válság előtt, sorra nyíltak meg a nagy sportruházatot gyártó cégek utcai kollekcióit árusító üzletek a fővárosban. Talán kevesen tudják, de hazánkban már tíz éve létezik egy hasonló profilú márka, amit Lang Szonja jegyez. A tervezőnővel új kollekciójának bemutatóján beszélgettünk. "Nagyon érdekelt a gördeszkás, görkoris, breakes, graffitis nemzedék, velük lógtam. Nem voltam egy elegáns fiatal lány, hanem inkább a sportosabb ruhákat kedveltem" - nyilatkozta a Velvetnek Lang Szonja az indulásáról, majd rátért a ruháinak jellemzésére. "A kollekció lényege én vagyok. Azt gondolom, hogy nagyon sokat kiadtam magamból, ami a lelkemben volt az elmúlt félévben. A funkcionalitás mindig is jellemzi a terveimet. Most először estélyi ruhákkal is előrukkoltam, de itt is megnyilvánul ez az irányvonal."
A kollekció én vagyok- mindent én akartam felvenni
Ami a kezdeteket illeti, Lang Szonja a Hetzendorf Iparművészeti Főiskola elsőéves hallgatójaként alapította a céget. "Nem tudtam, hogy mibe vágom a fejszémet, ugyanis külföldön végeztem a tanulmányaimat, de Magyarországon kezdtem el az értékesítést. Nehezen indult, de nagyon gyorsan jobbnál jobb dolgok történtek velem. Mivel először az utcai viseletet képviseltem, és ez akkoriban olyan szegmense volt a piacnak, ami nem volt ennyire telített, ezért több eséllyel indultam, mint a többiek. Ezután folytattam a couture vonalat, ami igazán mára bontakozott ki. Mindig azt veszem alapul, hogy én mit vennék fel, vagy az általam ideálisnak gondolt férfi mit venne fel. Olyat nem tervezek, amit magam nem szeretek" - nyilatkozta a tervezőnő, aki eleinte csak férfiaknak tervezett ruhákat, majd 2005-ben előrukkolt a női kollekciójával. "Én akartam felvenni a ruhákat. Egy 34-es méretű farmernadrágot nehéz volt viselnem, hiszen szörnyen nézett ki. Így indítottam el a női vonalat, ami Magyarországon borzasztóan nehéz volt" - tette hozzá Lang Szonja, aki szerint az utcai viseletet gyártók azért figyelnek inkább a férfiakra, mert a nők vásárlási szokásai nagyon mások ebben a szegmensben.
Név nélkül egyszerűbb érvényesülni
A tíz év alatt felvetődött nehézségekről a Tyra Clothing alapítója kifejtette, Magyarországon még nem létezik az a réteg, amelyik a magyar tervezők munkáit részesítené előnyben. Elmondta, hosszú ideig nem vállalta fel a nevét, ugyanis úgy látta, ezzel jóval egyszerűbb volt érvényesülni a divat világában. "Életem első bemutatója négy évvel ezelőtt volt. Addig nem prezentáltuk a márkát ilyen fórumokon, mert az eladás serkentése miatt nem volt érdekünk. Akkoriban egyszerűbb volt érvényesülni. Nem mondtuk azt, hogy külföldi cég vagyunk, csupán nem hangsúlyoztuk, hogy én állok a cég mögött. Mivel most már más, elegánsabb dolgokat is tervezek, mint hat-hét évvel ezelőtt, ezért előtérbe helyeződik majd a személyem."
Végre egy celebmentes övezet
A hazai és külföldi márkák bemutatóin általában hemzsegnek a celebek, most megnyugvással vettük tudomásul, hogy a Trya Clothing legújabb kollekcióját felvonultató eseményen inkább a ruhákon, és nem a bulvárigényeken volt a hangsúly. A Petőfi-híd budai hídfőjénél található A38 hajón összegyűlt tömegben csupán Réz Andrást, Zoób Katit véltük felfedezni, és Zimány Linda is feltűnt a hátsó sorokban. Mint kiderült, a filmesztéta azért tette tiszteletét az eseményen, mivel Lang Szonja a Werk Akadémia egyik oktatója, vagyis Réz kolléganője, Zoób Kati pedig lelkes támogatója a tervezőnek. Mielőtt megtekinthettük volna a rövid bemutatkozó filmet és magukat a ruhákat, megtudtuk, hogy a kollekció színmeghatározásában fontos szerepet játszanak a következő szavak: fekete, fehér, föld, golf és farmer.
A cicanadrág tovább hódít
A divat örök körforgása alapján továbbra is a nyolcvanas évek hatása a legerősebb, ami Lang Szonja kollekcióján is érződik. Ez főként abban jelentkezett, hogy a szegélyek vagy a cipzárak több darabon is neonszínűek voltak, több variációt láttunk a szintén húsz évvel ezelőtt hódító kezeslábasokra, és a ferdén applikált cipzárral összezárható rövid dzsekik szintén nosztalgikus hatást keltettek. Ha már hatalmába kerített a retro, akkor természetesen nem szabad megfeledkeznünk a ceruzanadrágokról és a leggingsekről, amik továbbra sem kívánnak jobblétre szenderülni. Az időutazásban pedig segített az is, hogy olyan előadók számai csendültek fel a bemutató során, mint például David Bowie, a Eurythmics és a Depeche Mode. Dave Gahan zenekara stílszerűen a fekete ruháknak szolgált zenei aláfestésül.
Egyúttal azt is megállapítottuk, hogy a trendi férfi - legyen metro-, über- vagy neoszexuális, továbbra is felhajtja a gallérját. Az első pár modell után pedig az is feltűnt, hogy a vállalkozó szellemű párok akár össze is öltözhetnek, hiszen ugyanabból az anyagból például készült miniszoknya és nadrág nők számára, valamint rövidnadrág férfiaknak. Bár láthatóan valóban a funkcionalitáson volt a hangsúly, láttunk egy-két érdekes ötletet is. Ott van például a minket kalodára emlékeztető megoldás több női kabátnál, vagy a rövid uszállyal felszerelt virágos miniruha, vagy tárolóeszközként is funkcionáló széles övek, amik közül több akár miniszoknyának is beillene amennyiben túlteng bennünk az exhibicionizmus.
Magad ura
A beszélgetést a márka alapítójával egy nem túl könnyű témafelvetéssel zártuk. Jelesül azzal, hogy milyen lehetőségei vannak a magyar tervezőknek arra, hogy munkájukat megismertethessék a potenciális vásárlókkal, akiknek a száma, állítólag, ha kis mértékben is, de nő? "Vannak bizonyos rendezvények, versenyeken indulhatnak, és természetesen ott vannak a saját finanszírozású divatbemutatók is" - mesélte Lang Szonja, aki több díjat is nyert, de szerinte ez honi viszonylatban nem sokat jelent. "Mivel a díjakat Németországban nyertem, Magyarországon mindig a Tyra név mögé bújtam, ezért igazán nem volt hatással a márka sikerére" - nyilatkozta a tervezőnő. A 12. Lakástrend és Design Kiállítás sajtótájékoztatóján a Madeinhungary tárlat vezetője, Szigeti Szilvia elmondta, nem könnyű azoknak a helyzete, akik hazánkban egyedi dolgokat terveznek és készítenek, ugyanis a gyártást, a finanszírozást és a marketinget is a tervezők intézik. Lang Szonjának ugyan most már vannak munkatársai, akik leveszik az ilyen jellegű terhek többségét a válláról, de a márka elindításakor a legtöbb feladat rá hárult.
Lang Szonja élete és munkássága
1978. június 21-én született Sopronban. Első tanulmányait egy 8 osztályos, német nemzetiségi általános iskolában végezte. Majd egy osztrák ruhaipari középiskolában érettségizett 1997-ben, és az iskola elvégzése közben a soproni ruhagyárban és egy német cégnél volt szakmai gyakorlaton. Miután Ausztriában magyar-német-francia tolmács szakon végzett, beiratkozott a Hetzendorf Iparművészeti Főiskola kötöttáru-tervező szakára. Elsőévesként létrehozta a Tyra Clothing céget, majd 2001-ben a Chiemsee cég támogatásával elkészítette diplomamunkáját. 1998-2001 között különböző divatversenyeken vett részt. 2006-ban saját cége révén First-blue online díjat nyert style kategóriában, majd következett ISPO Brand New Award első helyezése. 2007-ben a Red Bull Formula Una ruhaszponzora volt a Tyra Clothing.