Már régóta léteznek olyan okostelefonos appok, amik szerelmeseknek segítenek még szebbé, még jobbá tenni kapcsolatukat. Színesek, viccesek, jópofák és még a legelfoglaltabb menedzsereket is emlékeztetik emailezés közben, hogy ne feledkezzenek meg kedvesükről. A The Atlantic nevű lap egy roppant érdekes cikkben figyelmeztet azonban, hogy amíg a marketingben jól jön, ha mindenből játékot csinálnak, addig életünk legfontosabb kapcsolatát veszélyes lehet egy telefonos játékra bízni.
A szóban forgó, Amerikában legnépszerűbb ilyen app neve az, hogy Kahnoodle. Regisztrációkor meg kell jelölni, mit várunk a párunktól: szexet, romantikát, becézgetést, romantikus vacsorát, ajándékokat, stb. Aztán összekapcsoljuk a profilunkat kedvesünkével, és innentől kezdve az app jelezni fog, hogy nem szeretnénk-e valamivel partnerünk kedvében járni, és persze javasolja is, hogy mivel. Ha teljesítjük a feladatot, megtelik a virtuális szerelemtank, ha keveset foglalkozik egymással a pár két tagja, kiürül.
Ráadásul ha törődtünk a partnerünkkel és ő bejelöli az appban, hogy tényleg örült a dolognak, egy utalványt kapunk, amit később beválthatunk valamire, puszira, szexre, masszázsra, stb., arra, amire vágyunk a másiktól. Az ötlet tényleg remeknek tűnik: muszáj törődnünk a másikkal ahhoz, hogy a kapcsolat működőképes maradjon, és valószínűleg nincs semmi rossz abban, ha ehhez a két fél közötti, egyébként talán nehézkes vagy félreérthető kommunikációt egy program viccessé teszi és megkönnyíti. Feltehetőleg az app használata többet segít, mint amennyit árt.
De.
Az Atlantic által megkeresett pszichológusok, élükön bizonyos Eli Finkellel, arra figyelmeztetnek, hogy bár a játékosítás nagy trend manapság a marketingben, a kapcsolatokba nem biztos, hogy érdemes belekeverni. Arról van szó, hogy a cégek egy sor hétköznapi, nem túl izgalmas dolgot játékossá tesznek appokkal vagy akciókkal, hogy érdekesebbé váljanak. Ilyenek az áruházak pont- vagy matricagyűjtő akciói, de ilyenek azok az appok is, amikkel edzésünket követhetjük nyomon akár másokkal is összekapcsolódva. Sokkal szórakoztatóbb úgy futni járni, ha közben az okostelefonunk mér mindent, aztán felteszi az internetre és összehasonlítja a többiek teljesítményével – lehet versenyezni, lehet nyerni. Rögtön nem csak úgy magában egyedül izzad az ember.
A gyerekek számára gyakorlatilag mindenből játékot csinálnak valamilyen szinten, a tanítónéni piros és fekete pontokat adogat az iskolában, a fogmosáshoz van vicces fogkefe, stb. És a Facebook segítségével abból is játékot lehet csinálni, ahogy barátainkkal tartjuk a kapcsolatot. Ebben a blogban is mutattunk már flörtölő-szexképmutogató appot és álbarátnős alkalmazást is. Miért ne lehetne a szerelmet is érdekesebbé tenni egy ilyen játékkal, ami szórakoztatóbbá teszi a hétköznapokat? (A gamification kulcsszóra keressen rá, akit bővebben érdekel a téma.)
Azért ne, mondják a pszichológusok, mert „a másik iránti gondoskodás pontosan azért fejt ki jótékony hatást a kapcsolatra, mert ezek a gesztusok azt bizonyítják, hogy a másik őszintén törődik velünk és fáradozik értünk. Ha az őszinte törődés kiveszik a dologból, az egész elveszti az értelmét.” Azaz: ha váratlanul kapok a szerelmemtől egy csokor virágot, csak úgy, mert szeret, az nagyon jó érzés. Ha viszont tudom, hogy ezt a csokor virágot csak azért vette, mert ezt javasolta mára a telefonja, akkor hiába az, hogy vette az illető a fáradságot és elment a virágoshoz, a gesztus valahogy mégis kevésbé örvendezteti meg az embert.
Nem szerencsés az sem, hogy az ilyen játék azt a vetületét erősíti a kapcsolatnak, hogy a szívességekért jár valami. Ezt megcsináltam neked, akkor most te jössz nekem valamivel – a szerelem elvileg nem így működik. Más pszichológus azonban arra figyelmeztet, hogy csak elvileg. Egy kapcsolat kezdetén tényleg nagy szükség van a spontaneitásra, de évek múltával az ember inkább állandóságra és kényelemre vágyik, nem meglepetésekre. Ennek biztosítására pedig akár jó is lehet egy ilyen játék, de ha egy frissen összejött pár rögtön a telefonos appal bonyolítja a kapcsolatát, az valóban nem túl bíztató.