Ön mennyire szeret olyan időben vezetni, amikor csak a gusztustalan jelző jut eszébe az időjárásról?
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Hát én sem!
Ezért is vert le először a víz, amikor jött a lehetőség, hogy a Groupama tanpályán tesztelhetem, milyen vészhelyzetekkel szembesülhetünk az utakon ősszel és télen.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Idén januárban Lagzi Lajcsi szabadulására igyekeztem Székesfehérvárra a tél egyetlen olyan napján, amikor havazott.
Ez csak azért fontos információ, mert úgy megprödültem az autóval, hogy kis híján több sofőrnek is sikerült feldobnom a napját.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Akkor túléltem. Ezúttal voltak kétségeim...
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Elsőként csak annyi volt a feladat, hogy 20-25 km/órás sebességnél izomból tapossak bele a fékbe, magyarul
vészfékezzek.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Száraz aszfalton?
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Sima ügy!
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Fellocsolt műgyantás pályán már kevésbé sima.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Szintén 20-25 km/órás sebességgel hajtottam rá a nehezített szakaszra és gyakorlatilag állva nyomtam a fékpedált, hogy az autó végre megálljon.
70 méter után meg is állt.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
De a cél pont ez volt: megérezni, milyen az, amikor tök feleslegesen fékezel, tehetetlen vagy.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Aztán jött a nehezítés:
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
egy kis vízfüggöny, ami előtt öt méterrel kellett megállni.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Kellett volna.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
De ha csak egy kicsivel több gázt adtam, és nem kezdtem időben fékezni, nem sok esélyem volt. Mázli, hogy a vízfüggönyt nem egy kamionnal helyettesítették.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Itthon az autósok muzeális, átlagosan 26 éves útburkolatokat koptathatnak. A kerekekkel találkozó aszfalt vagy beton átlagéletkora a főutakon 17, a mellékutakon 29 év, derült ki 2014-ben az Országos Közúti Adatbank statisztikájából.
Fotó: Rostás Bianka / Velvet
Szóval még akár önnel is megeshet, hogy belehajt egy kisebb kátyúba.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
A kátyút a Hungaroringen rántópaddal helyettesítették, ami már 30 km/órás sebességnél is durván kiránotta a kocsi hátulját valamelyik irányba.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Pánikolás helyett, inkább tekerje azonnal abba az irányba kormányt, amelyik irányba a kocsi hátulja elindult!
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Akkor anyáztam a legtöbbet, amikor a fellocsolt, csúszós aszfalton kellett feljutnom egy meredekebb részen.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Kicsit úgy éreztem magam, mintha valamelyik bevásárolóközpont parkolófeljárójából próbálnám felküzdeni magam. Nekem elhihetik, ez a nőknek komoly stresszfaktort jelent!
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
"Már túl sok a gáz"
– mondta századjára is a fülemre az egyébként lehetetlenül türelmes instruktor.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
Aztán csak sikerült, na persze van még, hova fejlődni.
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet
... és valószínű önnek is. Szóval, ha igazán felelősségteljes sofőr akar lenni, mindenképpen próbálja ki magát egy műgyantás pályán. Ártani biztos nem fog,
Fotó: Németh Sz. Péter / Velvet