Április 11-én hivatalosan is bejelentették, hogy 2024-ben Válint Bence képviseli Magyarországot a profik között a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe kupasorozatban.
Természetesen a fiatal magyar versenyzőnek nem kell egyedül megbirkóznia a kihívásokkal, több tapasztalt pilóta is támogatja őt, köztük Vitantonio Liuzzi egykori Formula-1-es versenyző, aki 6 éven keresztül volt a száguldó cirkuszban és most a Velvetnek adott interjút.
Ön segíti a Ferrari Budapest – Rosso Corsa csapatát és Válint Bencét a Ferrari Challange sorozatban, emellett az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) versenybírójaként is dolgozik. Mit gondol az idei Formula-1 szezonról és a Ferrari teljesítményéről?
Ez egy igazán jó szezon eddig a Ferrarinak. Egyre erősebbek, jobb teljesítményt nyújtanak és kevesebbet hibáznak. Frédéric Vasseur vezetésével a csapat elkezdett egy erős alapot építeni, amire a jövőben lehet támaszkodni. Mind a két versenyző remek teljesítményt nyújt, az autók egyre gyorsabbak és gyorsabbak, és mindig, amikor a Red Bull meginog, akkor a Ferrari készen áll arra, hogy nyerjen, ahogy Ausztráliában is. Ez egy jó pozíció arra, hogy felkészüljenek 2025-re és 2026-ra. Eddig egy érdekes szezonunk volt, de szerintem jövőre vagy 2026-ra lesz igazán izgalmas a bajnokság, amikor a Ferrari lesz az a csapat, amely az élen van és amelyet a többi csapat le akar majd győzni.
Említette, hogy mind a két pilóta remek teljesítményt nyújt. Carlos Sainz azonban már nem fogja a Ferrari csapatát erősítani jövőre, hiszen Lewis Hamilton veszi át a helyét. Ön szerint jó döntés volt lecserélni az egyetlen pilótát, aki meg tudta törni a Red Bull és Max Verstappen dominanciáját?
Ez egy balszerencsés lépés, hiszen Carlos Sainz a karrierje csúcsán van. Ezt mutatja az ausztráliai verseny és a többi futam is, de mit tehet egy csapat, ha lehetősége van leigazolni Lewis Hamiltont? A Mercedes pilótája rengeteg tapasztalatot fog vinni a Ferrarihoz és még mindig egy nagyon gyors versenyző. Természetesen sokan kritizálják a Ferrarit, hogy Hamilton a karrierje végén van, de ez egy elképesztő lehetőség, amit nem szabad kihagyni. Természetesen nem szabad leírni Sainzot, még hatalmas karrier áll előtte, de Leclerc és Hamilton kettőse nagyon erős páros lesz jövőre és gondot okozhatnak a Red Bullnak.
Szégyen, hogy elengedi a Ferrari Sainzot, de Lewis Hamilton mégicsak Lewis Hamilton.
Ne feledkezzünk el a Ferrari új fiatal tehetségéről, Oliver Bearmanről, aki egykor Válint Bence csapattársa volt. Mit gondol az ő bemutatkozásáról és jövőjéről a Formula-1-ben?
Versenybíró voltam Dzsiddában, ahol bemutatkozott. Hihetetlen volt látni a teljesítményét. Válint Bence édesapjával beszélgettem is arról, hogy milyen furcsa most őt a Formula-1-ben látni, de biztos vagyok benne, hogy nem utoljára láttuk őt a nagyok között, mert megérdemel egy ülést. Pár évvel ezelőtt Válint Bence és Bearman egymás ellen versenyzett és ugyanolyan gyorsak voltak, úgyhogy azt gondolom, Bence előtt is nagy karrier áll, ahogyan Bearman előtt is.
Említette, hogy jelenleg mindenki csak üldözi a Red Bullt, de ez inkább a csapat érdeme, vagy Max Verstappen tudásának tudható be?
A kettő kombinációja. Ebben a szezonban Verstappen már bebizonyította, hogy mindenki csak mögötte kullog, de Perez mindig ott van mögötte. Verstappen egy vadállat, mindenben a toppon van. Perez legnagyobb hiányossága vele szemben az, hogy mentálisan gyengébb, nehezebben tud fókuszban maradni. Nem mondható azonban, hogy csak Verstappen miatt dominál a Red Bull, hiszen az egész csapat, az autók, pilóták és mérnökök együtt uralják a bajnokságot. Ez egy ilyen időszak, hasonló, mint Vettel ideje a Red Bullnál, Schumacheré a Ferrarinál, vagy Hamilton szériája a Mercedesnél. A RedBull időszaka még valószínűleg egy évig kitart, de 2026-tól jönnek az új szabályozások és mindenki tiszta lappal indulhat, de mindenkinek gratulálnia kell a Red Bullnak, mert elképesztően erősek.
Ausztráliában idén először nem Verstappen haladt át elsőként a célvonalon egy technikai hiba miatt, ám nem is az elsőként végző Sainz kapta a legnagyobb médiavisszhangot, hanem Alonso védekező megmozdulása, ami miatt Russel karambolozott. A versenybírók komoly büntetéssel sújtották ezért Aston Martin versenyzőjét. Ön is versenybíróként dolgozik, mit gondol az esetről?
Ezt nem kommentálhatom, mert azon a versenyen nem dolgoztam. A kollégáimnak minden eszköze megvolt arra, hogy elemezzék a helyzetet, nekem viszont nem állnak rendelkezésemre ezek az adatok, így nem mondhatom meg, hogy túl kemény volt-e a büntetés vagy sem. Természetesen a versenybírók ilyenkor nagyon sok információt kapnak a telemetria adatoktól kezdve a rádióbeszélgetéseken keresztül a kameraképekig, így azt gondolom, ha ők ezt a döntést hozták, akkor biztosan ez volt a helyes döntés.
Maradjunk egy kicsit Fernando Alonsónál és az Aston Martinnál, hiszen ön a Force India versenyzője volt, amelyből kinőtte magát az Aston Martin. Mit gondol arról, hogy a spanyol versenyző még mindig ott van a pályán?
Elképesztő. Nagyon jó látni, hogy még mindig éhes a győzelemre és meg is van hozzá a sebessége, hogy a dobogóért küzdjön a versenyeken. Az Aston Martinban hatalmas lehetőség rejlik, hiszen nagy büdzsé áll a rendelkezésükre és Alonsóval sok tapasztalatuk is van. Én azt vártam, hogy idén jobban fognak teljesíteni, úgyhogy nem tudom mi történhetett velük a szezon elején, de arra számítok, hogy versenyről versenyre egyre jobbak lesznek. Emellett nagyon kíváncsian várom, hogy mit tudnak letenni az asztalra 2025-ben, hiszen kicsit megingott a Red Bull a Horner-ügy miatt.
Lesz olyan verseny még idén, amelyben valaki le tudja győzni a Red Bullt?
Ez egyszer már megtörtént az idén, igaz amiatt, mert Verstappennek technikai gondjai akadtak. A szurkolók azonban nem bízhatnak mindig abban, hogy lesz valami hiba a Red Bullnál. Úgy látom, hogy a Ferrari jó irányba halad és a kínai futam egy jó helyszín lesz ahhoz, hogy megszorongassák Verstappent, a pálya karakterisztikája ugyanis fekszik az olasz csapatnak.
Tavaly egy kicsit egysíkú volt a verseny, de idén én több izgalomra számítok.
(Borítókép: Vitantonio Liuzzi. Fotó: GettyImages)