1. Gyümölcsök és zöldségek a bejáratnál
Nem túl logikus, hogy a boltok zöldségeket, gyümölcsöket vagy virágokat helyeznek el a bejárat közelében, hiszen így a kosár vagy a bevásárlókocsi aljára kerülnek ezek a termékek, amivel nő az esélye annak, hogy összenyomódnak vagy összetörnek a később rákerülő, nehezebb áruktól. Nem véletlen azonban, hogy ahogy betoppanunk bármelyik boltba, azonnak zöldségekkel, gyümölcsökkel és virágokkal találjuk szembe magunkat.
Ezek a termékek a frissesség és az egészségesség illúzióját keltik, javítják a vásárlók hangulatát, akik így tovább fognak időzni az üzletben és nagyobb hajlandóságot mutatnak a költekezésre.
2. Az alapvető élelmiszereket külön tárolják
Látszólag teljesen összevissza vannak elhelyezve az alapvető élelmiszerek, mint a tojás, a csirkehús, a tej vagy a kenyér, azonban nem teljesen véletlenszerűen vannak elhelyezve ezek a termékek. Az üzletek szándékosan egymástól messze helyezik el a leggyakrabban vásárolt élelmiszereket, hogy sokat kelljen bolyongania a boltban a vásárlónak, aki így nagyobb eséllyel vesz meg valamit, amit eredetileg nem akart.
3. Lassú zenét játszanak
Az üzletekben még a zene is azt a célt szolgálja, hogy többet költsünk. Az élelmiszerboltokban szándékosan lassú zenéket játszanak, ami arra ösztönzi a vásárlókat, hogy lassabb tempóban sétáljanak. Ez lehetővé teszi, hogy jobban megnézzék az olyan termékeket is, amelyeket eredetileg nem akartak megvenni, illetve kutatások szerint 23 perc vásárlás után elkezdünk gyakorlatias, racionális döntések helyett érzelmek alapján vásárolni. Így tehát minél tovább tudják az üzletek a boltban tartani a vásárlókat, ők annál nagyobb eséllyel fognak valamilyen „felesleges” terméket megvásárolni.
4. Az olcsóbb termékeket a legalsó vagy a legfelső polcon találjuk
Valószínűleg sokaknak feltűnt már, hogy a legismertebb márkák termékei szemmagasságban találhatók a boltokban. Ezek a termékek általában a legdrágábbak is az adott élelmiszertípusból, így jellemzően több haszna van rajtuk az üzleteknek.
Annak érdekében, hogy a vásárlók nagyobbrészt ezeket a termékeket vásárolják meg, szemmagasságban helyezik el azokat, hogy kényelmesebb legyen a választás. Az olcsóbb termékeket nagyon alacsonyra, vagy nagyon magasra helyezik el, hogy plusz erőfeszítésbe kerüljön észrevenni és levenni azokat a polcról.
5. A gyermekeknek szánt termékeket alacsonyabbra helyezik
Amíg az élelmiszerek esetében általában a drágább termékek kerülnek a felnőttek szemmagasságába, addig az édességek és játékok esetében a nagyobb értékű áruk lejjebb találhatók, hogy a gyerekek észrevegyék azokat és rávegyék a szülőket a megvásárlásukra.
Hasonló a helyzet az újságoknál: a felnőttek szemmagasságában a politikai, gazdasági vagy bulvárlapok találhatók, míg valamivel lejjebb már gyerekeknek szánt magazinokat látni.
6. Nagyobbak a bevásárlókocsik és a kosarak
Megfigyelhető a trend, hogy az üzletek egyre nagyobb bevásárlókocsikat és kosarakat tartanak az üzletekben. Ez a változás nem azért kezdődött, hogy kényelmesebb legyen a vásárlás, hanem azért, hogy üresebbnek tűnjön a kosarunk, így azt érezzük, hogy még nem is vettünk olyan sok dolgot, ami további termékek megvásárlására ösztönözhet minket.
7. Nem helyeznek ki órákat
Elég egyszerű, de mégis működő trükk, hogy az üzletekben nem helyeznek ki órákat, így a vásárlók elveszítik az időérzéküket és fel sem tűnik nekik, mennyi időt töltenek a boltban. A legtöbb embernek napjainkban már van mobiltelefonja vagy órája, amelyen egyszerűen megnézheti az időt, de kevesen tekintenek ezekre az eszközökre bevásárlás közben.
8. Kettőt fizet, hármat kap akciók
Az élelmiszerüzletek egyik régi, de bevált taktikája, hogy olyan akciókat hirdetnek, amelyek megkövetelik a vásárlótól, hogy többet vásároljon ugyanabból a termékből. Elsőre jó befektetésnek tűnhetnek az ilyen lehetőségek, de a valóságban általában csak többet veszünk az adott termékből annál, mint amennyire valóban szükségünk van.
9. Külön ki- és bejárat
Szinte minden élelmiszerüzletben el van különítve egymástól a ki- és a bejárat. Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a bolti lopások lehetőségét szeretnék így csökkenteni az üzletek, de a valóságban ez is arról szól, hogy többet költsünk, ugyanis a külön ajtók azt jelentik, hogy senki sem tud beugrani egy boltba, majd ha nem találta meg azt, amiért jött, akkor távozni, hanem végig kell sétálnia az egész üzleten, azért, hogy kijusson.
10. Édességeket és kis üdítőket tárolnak a pénztáraknál
Minden boltban úgynevezett „impulzuscikkeket” találhatunk a pénztáraknál, legyen szó klasszikus vagy önkiszolgáló kasszáról. Nem véletlen, hogy nem konzerveket vagy teljes kiőrlésű termékeket, hanem csokit, üdítőt és más hasonló kívánatos dolgokat helyeznek el itt.
Ezek az impulzuscikkek nem csak arra késztetik az embereket, hogy többet költsenek a szupermarketben, hanem olyan termékek megvételére késztetik őket, amelyek általában a legkevésbé versenyképes értékű árucikkek közé tartoznak, ezért a sorok között bóklászva aligha választanánk ki azokat.
+1 Rendszeresen átvariálják az üzletek belső elrendezését
Amennyiben rendszeresen járunk ugyanabba az üzletbe, akkor feltűnhet, hogy időről időre áthelyeznek termékeket a megszokott helyükről. Az üzletek nem azért teszik ezt, hogy a lehető leginkább kihasználják a rendelkezésükre álló helyet, hanem azért, hogy összezavarják a vásárlókat, akiknek így be kell járniuk minden sort, hogy újra megtalálják az addig megszokott helyen fellelhető termékeket. Útközben pedig jó eséllyel észrevesznek valamit, amit eredetileg nem akartak megvásárolni.
(Borítókép: Férfi egy élelmiszerboltban. Fotó: Getty Images)