Hitelbe verik magukat a magyarok a karácsonyi időszakban – derült ki egy új kutatásból. A nehezebb anyagi helyzetük ellenére ugyanakkor a tavalyihoz képest nőtt az emberek ajándékozási kedve.

Átfogó kutatást készített a magyarok ünnepi időszakra való felkészüléséről Cofidis Hitel Monitor. Az eredményekből többek között kiderült, hogy mekkora összeget tervezünk ajándékokra költeni, hogy ezt a pénzt milyen formában igyekszünk előteremteni, valamint hogy mennyire figyeljük a különböző akciókat.

Mint az kiderült, a tavalyi évhez képest 61-ről 70 százalékra növekedett nemzetünk tagjainak ajándékozási kedve, ehhez pedig nem félnek hitelhez vagy a megtakarításaikhoz nyúlni.

Átlagosan 46 ezer forintot tervezünk költeni legfeljebb hat személy meglepetéseire, míg magára az ünnepi időszakra összesen 102 ezer forintot. Az összeget a válaszadók 59 százaléka az aktuális havi jövedelméből fedezi, a lakosság egyharmada a megtakarításaihoz nyúl, míg 12 százalék hitelt vesz fel. Ez utóbbi arány az elmúlt 8 évben sosem volt ilyen magas.

Olyanok is akadnak, akik a munkahelyüktől plusz pénzt várnak karácsonyra, számszerűen 17 százalék számít pulykapénzre, átlagosan 71 ezer 500 forintra. Mindenesetre a magyarok felénél több pénztárcakímélő szokás is megjelent. Példának okáért mára csupán a családok negyedénél fordul elő, hogy a felnőttek is megajándékozzák egymást. A családok 37 százaléka csak a gyerekeket lepi meg, 29 százaléknál összegkorlát van, 17 százalék pedig közösen vesz nagyobb ajándékot.

A tervektől függetlenül az is kiderült a felmérésből, hogy a résztvevők 43 százaléka hajlamos túlköltekezni. Például 14 százalékuk annyira túllépi az előre megszabott keretét, hogy januárban fokozottan oda kell figyelnie a költéseire, még akkor is, ha az ajándékok beszerzését a lakosság fele már novemberben elvégzi. Ehhez hozzátartozik az e hónapban tartott Black Friday. Az akciós időszakra az emberek 37 százaléka időzíti a vásárlást, többekben azokban fenntartások vannak a kedvezményeket illetően.

A magyarok háromnegyede úgy véli, hogy a boltok sok esetben az eredeti árhoz képest nem valós kedvezményekkel tévesztik meg a vásárlókat.

Az ajándékokat egyébként a legtöbben (57%) ma már online rendelik meg, a top 3 legnépszerűbb tétel pedig a következő:

  1. szépségápolási termékek és illatszerek
  2. játékok
  3. ruházati cikkek

Ezen felül a praktikus ajándéktárgyak népszerűsége is nő: a múlt évhez képest többen tennének a karácsonyfa alá konyhai eszközöket (18 százalék), barkács- és kerti felszerelést (13 százalék), sporteszközöket (12 százalék), valamint háztartási gépeket (11 százalék).

Ami még jócskán képes megdobni az ünnepi költségeket, az a karácsonyfa és az ünnepi lakoma hozzávalóinak vétele. Akik az igazi fa mellett döntenek, ők idén 3 ezer forinttal hajlandók többet áldozni rá, átlagosan 13 ezer 800 forintot. A többség (54%) azonban műfenyőt díszít, a menühöz pedig 74 százalék a boltok saját márkás termékeiből választ, hogy a lehető legolcsóbban tudja finanszírozni a rokonok etetését.

(HáziPatika)

(Borítókép: Karácsonyi ajándékot csomagoló pár. Illusztráció: Getty Images)