Van egy Joel Berghult nevű svéd zenész, aki évekkel ezelőtt azzal lett híres, hogy más énekeseket utánozott a Youtube-on. Ennél persze sokkal többet tud, képzett zeneszerző és producer, és bár a csatornáján a mai napig rengeteg, kizárólag a szórakozást szolgáló videót találni (például ezt itt), nagyrészt olyanokat készít, amelyek többé-kevésbé szakértelemmel foglalkoznak zenei témákkal. (Azért általában ezek is viccesek.)

A napokban töltött fel egy videót arról, milyen nagy különbségek vannak egy-egy befutott előadó első és legnépszerűbb számai között. Ő maga is kitér arra, hogy ezeket a kontrasztokat bőségesen indokolja, hogy az eltelt idő alatt mennyit fejlődtek az előadó képességei, és milyen sok gyakorlatot szerzett a művészetében. Ettől függetlenül nagyon vicces megnézni, milyen borzalmas számmal kezdte előadói karrierjét például Pharrell Williams, vagy hogy miben volt Katy Perry első dala sokkal jobb, mint a legnépszerűbb. (Angolul nem tudó olvasóink kedvéért: Berghult szerint sokkal érdekesebben, technikásabban használta az énekhangját, mert a legnagyobb slágereiben mintha mindig kiabálna.)

A videótól mi is kedvet kaptunk ahhoz, hogy megvizsgáljuk, mi a helyzet néhány ismertebb magyar előadónál. (Legnépszerűbb dalaikról egyébként már volt egy kvízünk itt, nézzék csak!) A tanulságokat mindenki vonja le maga – jelen sorok szerzője nem képzett zenész, sőt, semmilyen.

Zenekarok

Tankcsapda

Kezdjük a Tankcsapdával, mert ha Magyarországon könnyűzenéről beszélünk, akkor ők egyértelmű választásnak tűnnek. Tekintsünk el a demóktól (Berghult is eltekintett), és nevezzük ki az első lemeznek az 1989-es Punk&Rollt, amelyről a Félre a tréfát! szíveskedjenek meghallgatni.

A legnagyobb sikerüknek valószínűleg a Mennyország Touristot tekinthetjük, mert bár vannak olyan generációk, amelyeknek a Tankcsapdáról örökre a Legjobb méreg és a Rock'n'roll rugója lesznek A slágerek, de mégis a melyikajtónmenjekbe tette mainstream rádiós zenekarrá őket. (2020-ra ez ebben a projektben is kulminálódott, amelynek címe pont az alábbi dalra reflektál.)

Quimby

Ha meghatározó magyar zenekarokban gondolkozunk, akik a szélesebb köz számára is szívesen fogyasztott zenét produkáltak az elmúlt évtizedekben, akkor a Quimbyt is érdemes számításba venni. Történetesen az ő első két albumuk angol nyelvű volt, a legelső lemez a Sip Of Story címmel jelent meg, erről választottunk közepesen találomra egy dalt. (A közepesen találomra azt jelenti, hogy a lemez nyitódala egészen másmilyen, mint a többi, úgyhogy a második dal került ebbe a cikkbe.) Íme, a My dog Mojo.

Hogy melyik a legnépszerűbb daluk, azt talán még nehezebb eldönteni. A Most múlik pontosan ésszerű választás lehetne, a maga 3,7 millió YouTube-megtekintésével, de a számokra a mindenféle streamingszolgáltatások korában nagyon nehéz lenne támaszkodni, ráadásul a Quimby pont egy olyan zenekar, amely valószínűleg nagyon sok cd-t adott el, úgyhogy rengeteg tényezőt és adatot kéne számításba venni ahhoz, hogy csak számok alapján döntsünk. A dal 2005-ben jelent meg, és a Csík zenekar 2008-as feldolgozása tette igazán népszerűvé - nem úgy, mint az ugyancsak a Kilégzésen szereplő Autó egy szerpentinent, ami gigasláger volt, egy teljes nyárig nem lehetett kivakarni a rádiókból. (A most múlik pontosant pedig minden magyar teherségkutató összes válogatójából, de ez mindegy.)

Kispál és a Borz

Három magyar zenekarnál húzzuk meg a határt, a harmadik pedig a Kispál és a Borz. Első lemezük az 1991-ben megjelent Naphoz Holddal, amelynek ebbe a válogatásba jobb ötlet híján a nyitódala, a Lefekszem a hóba kerül be: jól jellemzi a zenekar akkori hangzásvilágát, és hát mégiscsak első.

Na és ami a Tankcsapdának a Mennyország tourist, az a Kispálnak az 1998-ban megjelent Ha az életben: a rádiókból, a klubokban, a mindenhol szóló dal, ami tényleg mainstreamesítette a zenekart. Nem abban az értelemben, hogy Lovasiék átálltak a tömegesen fogyasztható lakossági popra, hanem hogy benne, demográfiai jellemzőkre való tekintet nélkül nem volt ember az országban, aki ne hallotta volna ezt a dalt az egyébként is fantasztikusan jó Holdfényexpresszről, és ne tudta volna, mikor jön benne a pöcsméregetős rész. 

Szóló előadók

Majka

Térjünk át olyan illetők munkásságára, akiknek a személye nem egy többé-kevésbé változatlan felállású zenekarral, vagy olyasmivel vált ismertté. Kezdjük Majkával, aki 2003-ban jelentkezett első lemezével, Az ózdi hőssel. Erről az enumerációval indító, azonos című dalt emeljük most ki, úgyis ez az első a lemezen.

Kilenc évvel ezután jelent meg a Belehalok című album, és kevésbé a koncepció fenntartásáért, mint inkább a tények ismeretében kell idetenni most a Belehalokot, ami egy elképesztően népszerű dal lett, az alábbi feltöltése már 65 milliós nézettségnél jár, de a Magneotoné is összeszedett másfél milliót. Ahogy az egyik kommentelő is írja, „like aki 2020-ba is halgatsa”. Valószínűleg sokan tesznek így.

Péterfy Bori

Folytassuk végre egy nővel, aki Péterfy Bori. Persze színésznő, de 1999-től énekelt az Amorf Ördögökben, így szerepel a Betyár a Holdon című lemezen is. Jöjjön erről a nyitódal, a Betyár a Holdon, amelynek tilinkós dallam-részlete, kicsit lassabb és továbbgondolt változata mintha egy későbbi Péterfy Bori-dalban köszönne vissza. 

Akárhogy is, az Amorf Ördögök utolsó felállásának zöme Love Bandként folytatta, a Péterfy Bori és a Love Band részeként. Senkit sem érhet meglepetésként, hogy a Hajolj bele a hajamba című dala került ebbe a válogatásba: Péterfy, mint önálló énekes entitás ezzel lett közismert és közkedvelt. 

Tóth Gabi

Maradjunk a nőknél: hogy egy tehetségkutatóból indult énekesnőt is említsünk, jöjjön Tóth Gabi, aki először nem saját dalait énekelve szerepelt, hanem a Megasztárban. Az első saját albuma viszont a Fekete virág volt, erről itt a címadó dal, 2005-ből.

Mivel sok más magyar előadóhoz hasonlóan neki is van saját YouTube-csatornája, de a kiadója is feltölti egyik-másik klipjét magához, és történetesen az Eurovíziós Dalversenyen is indult, egy nagyon precíz könyvelőre lenne szükség ahhoz, hogy pontosan meghatározzuk, melyik a legnépszerűbb dala. Álljon hát itt tőle a Hosszú idők, amelyen relatíve és egyébként is elég sok megtekintés van minden hivatalos feltöltésen (és van neki vagy négy, a már emlegetett dalverseny miatt). Népzenei elemekkel a mai napig szívesen dolgozik, ezért is tekinthetjük jellemzőnek ezt a dalt. Ha pedig valaki ennél bővebben kíváncsi a zenei evolúciójára, annak érdemes ezt a videót megtekinteni.

Csordás Tibor/Fiesta

Végül nézzünk egy klasszikus példát a zenei útkeresésre: Csordás Tibor már egészen fiatalon, 14-15 évesen elkezdett zenélni, első zenekara a Junkies volt. Lehet, hogy az első lemezét ugyanannyira nem reklámozza, mint Berghult videójában Sam Smith a sajátját, de attól még sokaknak szerzett örömteli perceket a Rock'n'Roll, amelynek az őszinte című Csak a R'N'R támaszthat fel című dalát emeljük ki itt és most, annak ars poetica jellege miatt.

Csordás és a Junkies aztán szakítottak, előbbi pedig Knapik Tamással 1999-ben megalapította a Fiestát. 2012-ig együtt zenéltek, számtalan, magyarul latinosnak mondott popdalt kiadva. Idetehetnénk a 2002-ben megjelent Hola mi amort is, mert nem volt az domestos, ami kiszedte volna a rádiós játszási listákból 2002-ben, de még annál is nagyobb sláger lett egy évvel később az Aki elmegy, ugye hazatér.

Ki maradt ki? Mit felejtettünk el? Írják meg kommentben!

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Magyar zenészek első és leghíresebb dalai – hasonlítsuk össze!

Egymás mellé tettük pl. Majka, a Tankcsapda, a Quimby, a Kispál és Tóth Gabi első, illetve legnépszerűbb dalát. Tanulságos összehasonlítani.

5 · Oct 24, 2020 12:00am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments