Van egy Joel Berghult nevű svéd zenész, aki évekkel ezelőtt azzal lett híres, hogy más énekeseket utánozott a Youtube-on. Ennél persze sokkal többet tud, képzett zeneszerző és producer, és bár a csatornáján a mai napig rengeteg, kizárólag a szórakozást szolgáló videót találni (például ezt itt), nagyrészt olyanokat készít, amelyek többé-kevésbé szakértelemmel foglalkoznak zenei témákkal. (Azért általában ezek is viccesek.)
A napokban töltött fel egy videót arról, milyen nagy különbségek vannak egy-egy befutott előadó első és legnépszerűbb számai között. Ő maga is kitér arra, hogy ezeket a kontrasztokat bőségesen indokolja, hogy az eltelt idő alatt mennyit fejlődtek az előadó képességei, és milyen sok gyakorlatot szerzett a művészetében. Ettől függetlenül nagyon vicces megnézni, milyen borzalmas számmal kezdte előadói karrierjét például Pharrell Williams, vagy hogy miben volt Katy Perry első dala sokkal jobb, mint a legnépszerűbb. (Angolul nem tudó olvasóink kedvéért: Berghult szerint sokkal érdekesebben, technikásabban használta az énekhangját, mert a legnagyobb slágereiben mintha mindig kiabálna.)
A videótól mi is kedvet kaptunk ahhoz, hogy megvizsgáljuk, mi a helyzet néhány ismertebb magyar előadónál. (Legnépszerűbb dalaikról egyébként már volt egy kvízünk itt, nézzék csak!) A tanulságokat mindenki vonja le maga – jelen sorok szerzője nem képzett zenész, sőt, semmilyen.
Zenekarok
Tankcsapda
Kezdjük a Tankcsapdával, mert ha Magyarországon könnyűzenéről beszélünk, akkor ők egyértelmű választásnak tűnnek. Tekintsünk el a demóktól (Berghult is eltekintett), és nevezzük ki az első lemeznek az 1989-es Punk&Rollt, amelyről a Félre a tréfát! szíveskedjenek meghallgatni.
A legnagyobb sikerüknek valószínűleg a Mennyország Touristot tekinthetjük, mert bár vannak olyan generációk, amelyeknek a Tankcsapdáról örökre a Legjobb méreg és a Rock'n'roll rugója lesznek A slágerek, de mégis a melyikajtónmenjekbe tette mainstream rádiós zenekarrá őket. (2020-ra ez ebben a projektben is kulminálódott, amelynek címe pont az alábbi dalra reflektál.)
Quimby
Ha meghatározó magyar zenekarokban gondolkozunk, akik a szélesebb köz számára is szívesen fogyasztott zenét produkáltak az elmúlt évtizedekben, akkor a Quimbyt is érdemes számításba venni. Történetesen az ő első két albumuk angol nyelvű volt, a legelső lemez a Sip Of Story címmel jelent meg, erről választottunk közepesen találomra egy dalt. (A közepesen találomra azt jelenti, hogy a lemez nyitódala egészen másmilyen, mint a többi, úgyhogy a második dal került ebbe a cikkbe.) Íme, a My dog Mojo.
Hogy melyik a legnépszerűbb daluk, azt talán még nehezebb eldönteni. A Most múlik pontosan ésszerű választás lehetne, a maga 3,7 millió YouTube-megtekintésével, de a számokra a mindenféle streamingszolgáltatások korában nagyon nehéz lenne támaszkodni, ráadásul a Quimby pont egy olyan zenekar, amely valószínűleg nagyon sok cd-t adott el, úgyhogy rengeteg tényezőt és adatot kéne számításba venni ahhoz, hogy csak számok alapján döntsünk. A dal 2005-ben jelent meg, és a Csík zenekar 2008-as feldolgozása tette igazán népszerűvé - nem úgy, mint az ugyancsak a Kilégzésen szereplő Autó egy szerpentinent, ami gigasláger volt, egy teljes nyárig nem lehetett kivakarni a rádiókból. (A most múlik pontosant pedig minden magyar teherségkutató összes válogatójából, de ez mindegy.)
Kispál és a Borz
Három magyar zenekarnál húzzuk meg a határt, a harmadik pedig a Kispál és a Borz. Első lemezük az 1991-ben megjelent Naphoz Holddal, amelynek ebbe a válogatásba jobb ötlet híján a nyitódala, a Lefekszem a hóba kerül be: jól jellemzi a zenekar akkori hangzásvilágát, és hát mégiscsak első.
Na és ami a Tankcsapdának a Mennyország tourist, az a Kispálnak az 1998-ban megjelent Ha az életben: a rádiókból, a klubokban, a mindenhol szóló dal, ami tényleg mainstreamesítette a zenekart. Nem abban az értelemben, hogy Lovasiék átálltak a tömegesen fogyasztható lakossági popra, hanem hogy benne, demográfiai jellemzőkre való tekintet nélkül nem volt ember az országban, aki ne hallotta volna ezt a dalt az egyébként is fantasztikusan jó Holdfényexpresszről, és ne tudta volna, mikor jön benne a pöcsméregetős rész.
Szóló előadók
Majka
Térjünk át olyan illetők munkásságára, akiknek a személye nem egy többé-kevésbé változatlan felállású zenekarral, vagy olyasmivel vált ismertté. Kezdjük Majkával, aki 2003-ban jelentkezett első lemezével, Az ózdi hőssel. Erről az enumerációval indító, azonos című dalt emeljük most ki, úgyis ez az első a lemezen.
Kilenc évvel ezután jelent meg a Belehalok című album, és kevésbé a koncepció fenntartásáért, mint inkább a tények ismeretében kell idetenni most a Belehalokot, ami egy elképesztően népszerű dal lett, az alábbi feltöltése már 65 milliós nézettségnél jár, de a Magneotoné is összeszedett másfél milliót. Ahogy az egyik kommentelő is írja, „like aki 2020-ba is halgatsa”. Valószínűleg sokan tesznek így.
Péterfy Bori
Folytassuk végre egy nővel, aki Péterfy Bori. Persze színésznő, de 1999-től énekelt az Amorf Ördögökben, így szerepel a Betyár a Holdon című lemezen is. Jöjjön erről a nyitódal, a Betyár a Holdon, amelynek tilinkós dallam-részlete, kicsit lassabb és továbbgondolt változata mintha egy későbbi Péterfy Bori-dalban köszönne vissza.
Akárhogy is, az Amorf Ördögök utolsó felállásának zöme Love Bandként folytatta, a Péterfy Bori és a Love Band részeként. Senkit sem érhet meglepetésként, hogy a Hajolj bele a hajamba című dala került ebbe a válogatásba: Péterfy, mint önálló énekes entitás ezzel lett közismert és közkedvelt.
Tóth Gabi
Maradjunk a nőknél: hogy egy tehetségkutatóból indult énekesnőt is említsünk, jöjjön Tóth Gabi, aki először nem saját dalait énekelve szerepelt, hanem a Megasztárban. Az első saját albuma viszont a Fekete virág volt, erről itt a címadó dal, 2005-ből.
Mivel sok más magyar előadóhoz hasonlóan neki is van saját YouTube-csatornája, de a kiadója is feltölti egyik-másik klipjét magához, és történetesen az Eurovíziós Dalversenyen is indult, egy nagyon precíz könyvelőre lenne szükség ahhoz, hogy pontosan meghatározzuk, melyik a legnépszerűbb dala. Álljon hát itt tőle a Hosszú idők, amelyen relatíve és egyébként is elég sok megtekintés van minden hivatalos feltöltésen (és van neki vagy négy, a már emlegetett dalverseny miatt). Népzenei elemekkel a mai napig szívesen dolgozik, ezért is tekinthetjük jellemzőnek ezt a dalt. Ha pedig valaki ennél bővebben kíváncsi a zenei evolúciójára, annak érdemes ezt a videót megtekinteni.
Csordás Tibor/Fiesta
Végül nézzünk egy klasszikus példát a zenei útkeresésre: Csordás Tibor már egészen fiatalon, 14-15 évesen elkezdett zenélni, első zenekara a Junkies volt. Lehet, hogy az első lemezét ugyanannyira nem reklámozza, mint Berghult videójában Sam Smith a sajátját, de attól még sokaknak szerzett örömteli perceket a Rock'n'Roll, amelynek az őszinte című Csak a R'N'R támaszthat fel című dalát emeljük ki itt és most, annak ars poetica jellege miatt.
Csordás és a Junkies aztán szakítottak, előbbi pedig Knapik Tamással 1999-ben megalapította a Fiestát. 2012-ig együtt zenéltek, számtalan, magyarul latinosnak mondott popdalt kiadva. Idetehetnénk a 2002-ben megjelent Hola mi amort is, mert nem volt az domestos, ami kiszedte volna a rádiós játszási listákból 2002-ben, de még annál is nagyobb sláger lett egy évvel később az Aki elmegy, ugye hazatér.
Ki maradt ki? Mit felejtettünk el? Írják meg kommentben!
Egymás mellé tettük pl. Majka, a Tankcsapda, a Quimby, a Kispál és Tóth Gabi első, illetve legnépszerűbb dalát. Tanulságos összehasonlítani.
5 · Oct 24, 2020 12:00am Tovább a kommentekhez