A magyar közösségi média felhasználók mindössze 13 százaléka használt már olyan alkalmazásokat, mint a ChatGPT és a DALL-E 2. A mesterséges intelligencia használatát óvatosság és félelem kíséri. A Sophos tanulmánya szerint 3 válaszadóból 2 úgy véli, hogy az MI programokba bevitt adatokkal visszaélhetnek az alkalmazások tulajdonosai vagy a kiberbűnözők. A felhasználók hasonló arányban aggódnak amiatt, hogy nem lesznek képesek megkülönböztetni az ember által létrehozott és az algoritmusok által írt tartalmakat.

A megkérdezett magyarok közül csupán 13 százalék került kapcsolatba a ChatGPT nyelvi modellel vagy a DALL-E 2 képgenerátorral, ami alacsonyabb eredmény, mint a csehországi (25%) és a lengyel (31%) válaszadók körében. A 18-24 éves korosztályba tartozó válaszadók közel egynegyede használt már mesterséges intelligencia eszközöket. A leggyakoribb felhasználók a felsőfokú végzettségűek (38%), a legnagyobb magyar városokban élők (40%), valamint az IT (54%), a média és reklám (50%) és a kultúra (46%) területén dolgozók. A legidősebb, 55 éves és idősebb válaszadók 6 százaléka használ mesterséges intelligenciát.

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy az életkor előrehaladtával csökken az érdeklődés a technológia iránt, míg az azzal kapcsolatos aggodalmak nőnek.

A közösségi médiát használó magyarok 67 százaléka aggódik amiatt, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásokba bevitt adatok rossz kezekbe kerülhetnek.

Különösen a közigazgatásban (85%), az egészségügyben (74%), az oktatásban (74%), valamint a pénzügyekben és a bankszektorban (72%) dolgozók mutatnak rá erre a veszélyre. A felhasználók bizalmas adatait feldolgozó mesterséges intelligencia veszélyeit a megkérdezett csehek 57 százaléka és a lengyelek 64 százaléka is érzékeli.

„A kiberbűnözők már most is milliókat keresnek rosszul megalkotott hamis szövegekkel. Ha egy mesterséges intelligenciával rendelkező bottal csevegnénk olyan azonnali üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül, mint a WhatsApp vagy a Microsoft Teams, vajon tudnánk-e egyáltalán, hogy nem egy emberrel beszélgetünk? Az ember által írt szöveges üzenetekhez megtévesztően hasonló szöveges üzenetek létrehozása csak egy az MI csalások által kínált lehetőségek közül” – mondta Chester Wisniewski, a Sophos technológiai igazgatója.

„Legyen gyanakvó, és ellenőrizzen minden sms-t és e-mailt, különösen azokat, amelyek bejelentkezési adatokat kérnek vagy pénzügyi ügyekkel kapcsolatosak. Érdemes néhány percet szánni arra, hogy meggyőződjön arról, hogy valójában mivel is van dolga, és ha kétségei vannak, kérjen segítséget. Ez nem paranoia, valóban a kiberbűnözők célpontjai vagyunk” – tette hozzá.

Ember vagy mesterséges intelligencia? A következő évek legnehezebb kérdése

A magyar válaszadók 37 százaléka úgy véli, hogy a következő három évben képes lesz megkülönböztetni az ember által készített és az MI által generált tartalmakat. A 18 és 34 év közötti válaszadók (átlagosan 41%), valamint a médiában és az informatikában dolgozók (átlagosan 51%) a legbiztosabbak az ítéletükben. Az 55 éves és idősebb válaszadók közül csak minden negyediknek van ilyen meggyőződése.

Ehhez képest a Cseh Köztársaságban a közösségi média felhasználóinak mindössze 13 százaléka véli úgy, hogy a közeljövőben különbséget fog tudni tenni az emberi és a mesterséges intelligencia termékei között. A megkérdezett lengyelek körében ez az arány 34 százalék.

A chatbot a telefonkagyló másik oldalán

A mesterséges intelligencia egyik formája, amellyel a magyarok is gyakran találkoznak, a többek között telemarketinges cégek által használt chatbotok. A Sophos által végzett felmérésben résztvevők 36 százaléka állítja, hogy felismerte már az őt hívó gépet. Ezt leggyakrabban (67%) a 18 és 24 év közötti válaszadók és a felsőfokú végzettségűek (65%) vallják, legkevésbé pedig az idősebbek (54%) és az alacsonyabb végzettségűek (50%).

A cseh válaszadók majdnem fele (48%) és a lengyelek 61 százaléka is kijelentette, hogy képes helyesen azonosítani, hogy emberrel vagy bottal beszélget. A magyar válaszadók 53 százaléka úgy véli, hogy a közeljövőben is képes lesz különbséget tenni aközött, hogy ki – vagy mi van a telefon másik végén. A válaszadók 34 százaléka nem tudott választ adni a kérdésre.

A mesterséges intelligencia gyors fejlődése a félretájékoztatás hatalmas lehetőségét is magában hordozza. A technológia által generált hamis tartalmakra leginkább azok lehetnek fogékonyak, akik meg vannak győződve arról, hogy különösebb gond nélkül meg tudják különböztetni a botokat az emberektől.

(Borítókép: Mesterséges intelligencia által vezérelt robot és egy ember keze. Illusztráció: Vithun Khamsong/Getty)