A Meta azt tervezi, hogy az Európai Unióban bevezeti az Instagram és a Facebook hirdetésmentes és fizetős változatát.

The Wall Street Journal amerikai napilap információi szerint a két közösségi oldal azok számára maradna továbbra is ingyenes, akik elfogadják, hogy ezért cserébe több hirdetést fognak látni. 

A lap értesülései szerint az asztali számítógépén futó Facebook vagy Instagram hirdetésmentes változatáért havi tíz eurót (3900 forintot) kérne el a Meta, míg a mobilokon futó applikációs esetében 13 eurót (5000 forintot) kérnének havonta egy fiókért.

A különbség abból adódik, hogy figyelembe vennék az Apple és Google alkalmazásboltjai által felszámított jutalékot is.

Valóságos háború zajlik az Európai Unió és a Meta között. Először az EU területén bevezetett általános adatvédelmi rendelet, vagyis a GDPR életbe lépése váltott ki heves vitákat, amely miatt a Metának is kötelező volt rákérdeznie, hogy akarjuk-e a hirdetési célú követést. Ezután az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvénynek (Digital Services Actnek, DSA) kellett megfelelnie a Metának, amely jelentős változást eredményezett az Instagramon és a Facebookon is.

Legutóbb pedig Olaszország, majd az Európai Ügyészség (EPPO) indított vizsgálatot a vállalat ellen, mivel szerintük a Facebookon és az Instagramon való regisztráció adóköteles tranzakciónak tekinthető. Ezért több száz millió euróra büntetnék Marc Zuckerberg vállalatát. Időközben 390 millió eurós (151 milliárd forintos) bírságot szabott ki az ír adatvédelmi hatóság is a Meta-ra.

A fentiek miatt a cégnek vélhetően szüksége van többletbevételekre, amelyet többek között az előfizetéses rendszerrel szeretne megszerezni.

A hírek szerint a Meta már fel is vette a kapcsolatot az európai szervekkel, hogy minél hamarabb bevezethesse az új, előfizetéses lehetőséget. 

(Borítókép: Férfi okostelefonnal a kezében. Illusztráció:  I going to make a greatest artwo/ Getty)