A Hitachi elektromos dömpere a First Quantum Minerals Ltd. külszíni bányájában kezdte meg működését. Ez a bányászati jármű nemcsak akkumulátorral működik, hanem a trolikhoz hasonlóan elektromos felsővezetékhez is kapcsolódik, amely dinamikusan tölti az akkumulátorokat, így növelve a hatékonyságot. Ez az innováció lehetővé teszi, hogy a dömper versenyképes legyen a hagyományos dízelüzemű gépekkel szemben – írja a Rakéta.
A Kansanshi bánya, amely Afrika egyik legrégebbi és legnagyobb bányája, már régóta használ felsővezetékes munkagépeket. Az új elektromos dömper itt mutathatja meg, hogy teljes terhelés mellett is képes hatékonyan működni. A tesztek során elsőként az alapvető funkciókat, mint a fordulás és a megállás, valamint az akkumulátor kapacitását vizsgálják.
A Hitachi már 2022-ben bemutatott egy videót a gépről, amely akkor még csak egy terv volt. Most azonban az első tesztek zajlanak, hogy kiderüljön, valóban képes-e a jármű megfelelni az elvárásoknak.
A világ legnagyobb dömperei közül a legnagyobb teljesítménnyel jelenleg a fehérorosz Belaz vállalat 75710-es modellje rendelkezik.
Ez a monstrum 450 tonna teher szállítására képes, önsúlya pedig 360 tonna. A járművet két 2300 lóerős, 16 hengeres motor hajtja, és akár 65 km/h sebességre is képes.
A Belaz dömper jelenleg tesztelés alatt áll a szibériai Bachatsky külszíni szénbányában, ahol zord időjárási körülmények között próbálják ki – tudta meg a hírt a Best Machinery.
Az elektromos dömperek megjelenése a bányászatban jelentős lépés a környezetvédelmi szempontból, hiszen ezek a járművek nemcsak a kibocsátott káros anyagok csökkentésében, hanem az üzemanyag-fogyasztás optimalizálásában is fontos szerepet játszanak.
A Hitachi újítása reményt ad arra, hogy a bányászat is egyre fenntarthatóbbá válik, és hogy a jövőben egyre több ilyen környezetbarát jármű állhat szolgálatba.
(Borítókép: Az első akkumulátorral működő óriás dömper. Fotó: YouTube)