Van manapság olyan popsztár, aki legendás és/vagy kevésbé ismert kultfilmeket használ fel ahhoz, hogy mondanivalóját árnyalja? Nincs.
Volt egyáltalán ilyen valaha?
Meg fog lepődni, Madonnának mennyire jó ízlése van (volt) a filmek terén. Az igaz, hogy ha ő maga szerepelt egy filmben, akkor csak nagy ritkán jött neki össze a telitalálat, ha meg rendezett, akkor tényleg csak a keményvonalas rajongói tudták értékelni a munkáját. Viszont kedvenc filmjeiből Madonna néha itt-ott belecsempészett ezt-azt a munkájába, és van egy fogadásunk, hogy az alábbi utalások közül egypártól ön is csettinteni fog.
Íme 10 jó film, amiből Madonna látványt/jelenetet/szöveget nyúlt valami sajáthoz. A lista természetesen nem teljes, ha még többet szeretne, böngésszen rajongói fórumokat, az alábbiak közül párat mi is ott fedeztünk fel.
1.Fehér izzás
Az 1986-os True Blue albumról a számok fele világsláger lett és a mai napig emlékezetesek, a White Heat című szám azonban az albumnak a másik, kevésbé híres feléhez tartozik – belőle nem lett sláger. Ez a dal egy zene nélküli monológgal kezdődik, ami egy részlet a White Heat, azaz Fehér izzás című 1949-es film hanganyagából. A Fehér izzás ugyan nem különösebben ismert manapság, de a rajongói minden idők egyik legjobb gengszerfilmjének tartják. Fent látható a trailerje, a főszereplő James Cagney.
2. Metropolis
Nem maradhat ki ebből az összeállításból Fritz Langtól a Metropolis. Ez a világ egyik első sci-fije, 1927-es, úgyhogy már legálisan fel lehet tenni az egészet a Youtube-ra.
Kortárs kubista és futurista művészek alkotásaiból épített jövőbeni kalandot Fritz Lang a Metropolisban. Amikor az alkotás elkészült, minden idők addigi legdrágább filmje volt, és amikor Madonnának David Fincher rendező az Express Yourself című klipet elkészítette 1989-ben, az volt minden idők addigi legdrágább klipje. És igen, az Express Yourself a Metropolis világát kelti újra életre, csak sokkal több szexszel. Ugyanezt a világot élőben is színpadra állította Madonna egy évvel később, a Blond Ambition turnén.
3. Veszedelmes viszonyok
Madonnának annyira tetszett az 1988-as, Veszedelmes viszonyok című film, hogy úgy döntött, az 1990-es Video Music Awardson ennek a filmnek a világát kelti életre a Vogue előadásához. (Majdnem eléneklését írtam, de pont ez a performansz playbackről ment.) Annyira hűen idézte meg Madonna a film világát, hogy konkrétan ugyanaz a ruha volt rajta, amit Glenn Close visel a fenti jelenetben.
4. Mechanikus narancs
1990-ben volt Madonnának az a turnéja, ami azóta is a mintául szolgál minden nagyobb költségvetésű popturnénak. Ez volt a fent említett Blond Ambition című koncertkörút, aminek a zárószáma a Keep It Together című dal volt. Madonna és táncosai fekete keménykalapban léptek színpadra, az énekesnő brit akcentussal szólalt meg, és a koreográfia része volt egy kis verekedés. Ha ennyiből a közönségnek nem is esett le, hogy ezek a dolgok így együtt Stanley Kubrick 1971-es botrányfilmjére utalnak, az sem volt probléma, Madonna maga is nyilatkozott arról, hogy direkt hajazott az előadás a Mechanikus narancsra.
5. Trash
A Deeper and Deeper című számhoz 1992-ben készült videó Andy Warhol kultfilmjeit, a Flesht és a fenti Trasht idézik. Marha nagy túlzás lenne azt állítani, hogy a retrót is Madonna találta volna fel, de az kétségtelen, hogy a '90-es éveknek ennyire az elején még szokatlan volt ilyen konkrétan meríteni a '60-as és '70-es évek underground-kultúrájából.
A Trash azzal sokkolt 1970-ben, hogy drogoztak és meztelenkedtek benne, meg persze tele volt szexszel. A főszereplő, Joe Dallesandro hamarosan legendává is vált, az ő '90-es évekbeli megfelelője fel is tűnik a Deeper and Deeperben. A klip egyébként Udo Kier színészt és Sophia Coppola rendezőt is tartalmazza.
6. My Fair Lady
Fent azt a jelenetet nézheti meg a My Fair Lady című legendás musicalből, amiben Higgins professzor úgy érzi, tanítványát már sikerült annyira kikupálnia, hogy elviheti az ascoti derbyre. Ez az esemény ma már inkább csak a piálásról szól, de az 1964-es, Oscar-díjas, Audrey Hepburn főszereplésével készült film szerint még az előkelőség netovábbját jelentette. Mindenki puccos és kimért és steril és zárkózott és lényegtelenségekről bájcseveg hatalmas kalapban – kivéve persze Eliza Doolittle-t, aki jól beégeti Higgins professzort.
A Justify My Love című szám 1991-ben pornóba hajló videóklipjéről lett hírhedt, és a közönség nagyon kíváncsi volt arra, hogy Madonna hogyan adja majd elő ezt a dalt élőben. Sehogy nem adta elő, 1991-ben legalábbis nem, de 1993-ban igen, a Girlie Show című turnén. Nyilván mindenki egy orgiajelenetre számított, de az már korábban megvolt a Girlie Show-ban, úgyhogy ez a Justify My Love konkrétan a My Fair Lady derbijelenetében játszódik. Mindenki kimért és steril és puccos, de persze Madonna a szám csúcspontján kivetkőzik magából – de nem úgy, ahogy a videóklip alapján gondolná az ember.
7. Sztalker
Ez a film Bjöknek is tetszett
Björk kétféleképpen kapcsolódik ide. Egyrészt ő szerezte a Bedtime Story című számot, másrészt őt is megihlette a Sztalker utolsó jelenete. Ő azonban nem a látványt nyúlta le, hanem a jelenet alatt elhangzó verset zenésítette meg, ebből született a Dull Flame of Desire című szám. A verset egyébként Fjodor Ivanovics Tyutcsev költötte a XIX. században.
A Bedtime Story című számhoz készült, szintén minden idők legdrágább klipjei közé tartozó videó 1995 februárjában jelent meg. A rendezőt Mark Romaneknek hívják és ő egy mindenvivő, pszichedelikus vizuálorgiát rakott össze olyan elemekből, mint például Frida Kahlo festményei vagy Szergej Ioszifovics Paradzsanov örmény(/szovjet) filmrendezőtől A gránátalma színe című film.
Annyira sok minden van ebben a klipben, hogy sokan sokáig elemezték már, de azt ritkán szokás megemlíteni, hogy a Bedtime Story utolsó jelenetei Andrej Tarkovszkijtól a Sztalker utolsó jeleneteire rímelnek. A gyerek, aki olvas valamit, majd a tekintetével mozgat dolgokat az asztalon, amik közül az utolsó végül le is esik... Érdemes összehasonlítani a kettőt, fent a kérdéses jelenet látható.
8. Koyaanisqatsi
Nem nagyon szokás ismerni Godfrey Reggio Qatsi-trilógiáját, amelyből a fenti Koyaanisqatsi volt az első film 1982-ben. A Baraka című 1992-es mű nagyjából ugyanazt az ötletet adja elő még egyszer, csak sokkal nagyobb lett a sikere, és Madonna egyik leghíresebb klipje, a Ray of Light is egy olyan ötletre alapul, amit szintén ebből a filmből nyúlt Jonas Åkerlund rendező.
A fent teljes egészében, de visszafelé megtekinthető Koyaanisqatsi nem tartalmaz dialógust vagy megrendezett jeleneteket, csak látványos felvételeket városokról, tájakról, néha lelassítva, néha felgyorsítva. Ez utóbbi ötletet vették újra elő a Ray of Lighthoz, de ezúttal nem csak az ötletet, mint a Barakánál, hanem egyes beállítások konkrétan ugyanazok a Ray of Lightban, mint a Koyaanisqatsiban, ott van például a bowling-pálya vagy a fénylő padlójú diszkó. A fenti videót 20:38-hoz kell tekerni a releváns jelenetekért.
Ennél esetleg több eredetiséget is várhatnánk az év klipjétől, a Ray of Light mindenesetre ezt a díjat nyerte el az 1998-as VMA-kiosztón. Mellesleg Madonna következő klipje, a vészhelyzetes Kovač doktorral forgatott The Power of Goodbye is elég egyértelműen merít két filmből, az 1969-es A Thomas Crown-afférból és a Humoreszk című 1946-os Joan Crawford-filmből. Itt elég jó összehasonlító fotókat talál a klip és a két film viszonyáról.
9. Cementkert
A Cementkert című regényt 1978-ban írta Ian McEwan, 1993-ban készült belőle film Charlotte Gainsbourg főszereplésével. Az ő hangja hallható Madonna 2000-es Music albumának slágerében, a What It Feels Like for a Girlben. Sőt, maga a szám címe is ebből a filmből származik.
Egy szorgos Madonna-rajongó volt olyan kedves, és feltöltötte a dalba bevágott jelenetet a Youtube-ra, a fenti videó végén hangzik el a kérdéses okfejtés arról, hogy a nőknek miért szabad férfiruhában járni, de férfiaknak nőiben nem. Egy egészen különleges mű ez a Cementkert, Madonnának igaza van, érdemes elolvasni/megnézni az egészet.
10. Perfect Blue
Ha ön szereti a rajzfilmeket, akkor pedig Madonna a Perfect Blue című animehorrort ajánlja. A fent említett What It Feels Like for a Girl című számhoz ugyanis a Drowned World című 2001-es turnén a fenti pszichotrhriller felhasználásával vágtak össze egy borzalmasan erős montázst. Erre most csak felnőttek kattintsanak, de ők is kétszer gondolják meg, mert ugyan rajzolva van az egész, szexet és erőszakot is nagyon sokat tartalmaz.