Május 9-én, az elődöntők első napjával indul a 62. Eurovíziós Dalfesztivál Kijevben, amin Magyarországot Pápai Joci képviseli majd, Origo című dalával (május 11-én lép majd színpadra, a második elődöntőn). Kijev gyakorlatilag készen áll a döntőre, ami az ígéretek szerint minden eddigi Eurovíziót felül fog múlni. Legalábbis látványban, hangzásban és technikai megoldásokban biztosan, az meg, hogy a románok rappelős jódlizása vagy a svédek adonisza, na meg Pápai Joci tökéletes férfikontya hogyan tetszik majd a közönségnek, hamarosan kiderül. A technikai részletekről az est két műsorvezetőjével beszélgettünk, és mutatunk néhány exkluzív fotót is az előkészületekről.
Idén először három műsorvezetője is lesz az eseménynek, mindannyian férfiak, és egyiküknek sem lesz egyszerű megjegyezni a nevét, de rajtunk ne múljon: Vlagyimir Osztyapcsuk (szinkronszínész és rádiós), Alekszand Szticsko (humorista, színész) és az igazi Eurovízió-szakértő, Timur Mirosnyicsenko. Ő az, aki már gyerekeknek szóló Eurovíziót is vezetett, és egyébként is Ukrajna legnagyobb szakértője, gyakorlatilag minden hasznos és haszontalan információ a fejében van, olyanok is, amikért még a Wikipédia is sírva könyörögne.
– mondta Mirosnyicsenko a Velvetnek. Egyébként ő egész évben az Eurovízióval foglalkozik Ukrajnában, ott ugyanis több háttér-és magazinműsor készül a versenyről, vagyis náluk ez tényleg egyfajta nemzeti ünnepé nőtte ki magát. „Szeretnénk megmutatni, hogy az Eurovízió a barátságról szól, egymás tiszteletéről; arról, hogy koncentráljunk a pozitív dolgokra, tartsunk össze, és éljünk együtt békében és szeretetben. Szeretnénk megmutatni a világnak, hogy itt vagyunk mi is, egy vendégszerető és nyitott szívű nép, akik alig várják, hogy egy olyan nagyszabású produkcióval szórakoztassák a világot, mint az Euróvízió” – így a műsorvezető, akin beszélgetésünk alatt gyakorlatilag az egész eurovíziós szuvenírboltot felfedezhettük, a karkötőjétől kezdve a pólóján át a telefontokig.
Kellett küldenem egy videós anyagot. Éppen nyaralni voltunk a családdal, telefonnal vettük fel, miközben a kisfiam a háttérben visongva rohangált. Ennek ellenére behívtak a személyes elbeszélgetésre, ott meg olyanokra kellett válaszolnom, hogy kutya lennék inkább vagy macska, meg hogy milyen étel vagyok. Életem legfurább állásinterjúja volt
– ezt már a másik műsorvezető, Vlagyimir Osztyapcsuk mondta arról, hogyan került ő a képbe és milyen HR-es politikát követ Stuart Barlow, az Eurovízió producere, amikor műsorvezetőket választ. Júniusban már tudták, hogy ők lesznek azok, akik az élő döntőt vezetik és nagyjából azóta erről szól az életük, na meg a titkolózásról, hiszen csak jóval később, február végén jelentették be kilétüket a nagyközönségnek.
Szövegírók, forgatókönyvek, vészforgatókönyvek és másodpercre kiszámolt adásmenet
Márciusban már Londonból érkezett egy csapat: vígjátékírók, tévés szakemberek és forgatókönyvírók, akik például James Corden showján is dolgoztak. Két napig ötleteltek a műsorvezetőkkel, hogy olyan szövegkönyvet rakjanak össze, ami szórakoztató, pörgős, egyedi, és közben a műsorvezetők személyisége is benne van. Amint meglett a forgatókönyv, összeültek egy olvasópróbára, hogy kiderüljön, mennyire áll rá a műsorvezetők szája a szövegre, vannak-e benne olyan szavak vagy szófordulatok, amikbe rizikós, hogy belebakiznak. Most pedig már a színpadon próbálnak, újra és újra, amíg minden rutinszerű, na meg persze tökéletes nem lesz.
Kevesen tudják, hogy a műsorvezetőknek összesen kilenc showra kell felkészülni. A két elődöntő és a döntő mellett vannak az úgynevezett zsűridöntők, amikor az országok által delegált zsűri adja le a szavazatait, hiszen a végső eredmény a zsűri és a nézők szavazatai alapján áll össze. És van egy olyan főpróba is, ami gyakorlatilag egy biztonsági felvétel, ha esetleg az élő műsorban történik valami, például beszáll egy lufi, tönkremegy a lámpa, vagy besétál Vincent Vega, akkor csak betolják a már felvett biztonsági felvételt és azt látják a közvetítés nézői, miközben a helyszínen mindenki rendezi a sorait.
Járunk beszédtechnika-, kérdezéstechnika-, hangképzéstechnika-és , mozgástechnika órákra, tanulunk angolul, meg kellett tanulnunk franciául is, vettünk ének-és és táncórákat is. Persze még ezek ellenére is elronthatom az egészet
- poénkodott Osztyapcsuk, majd elmesélte, hogy olyan szintű és mennyiségű vészforgatókönyvvel készültek a műsor rendezői minden lehetséges, és teljesen valószínűtlen élethelyzetre is, hogy igazából nem lehet olyan esemény, amire ne lenne egészen pontos megoldási tervük. A műsor rendezői mindig két lépéssel előrébb járnak és már az előtt tudják, hogy milyen gebasz lehet, mielőtt a műsorvezetők odaérnének addig a kábelig, amiben hasra eshetnének, vagy megszólítanák az enyhén már ittas zenekartagot, hiába szerepel az a forgatókönyvben, hogy vele kell másfél perc múlva beszélgetni. Azonnal és tűpontosan reagálnak mindenre, így a műsorvezetőknek csak annyi a dolguk, hogy engedjék magukat bábuként irányítani a műsor alatt, rezzenéstelen arccal.
Számok és újdonságok
Azt már írtuk, hogy ez az első olyan Eurovízió, ahol három férfi műsorvezető szórakoztatja majd a közönséget. Idén rekordhosszú lesz a vörös szőnyeg: 265 méter, ezen vonulnak be a versenyzők. Ez az első olyan Eurovízió, ahol a világítás teljes egészében előre programozott lesz: eddig általában a fejlámpák emberi vezérléssel működve követték, ahogyan az énekes ide-oda rohangál, és ugrál a színpadon. Most már olyan technika áll rendelkezésükre, ami automatikusan tudja követni a fellépőket.
Négy napig csak a fények beállítását próbálták, ami nem is csoda, hiszen 1816 lámpatestet kell majd vezérelni, ehhez pedig 61 km kábelt használnak, és összesen 40 fénytechnikus dolgozik majd az élő show alatt. A vetítés egy ezer négyzetméter felületű LED kijelzőn lesz majd, és 12 médiaszerver felügyeli az összes videós tartalmat. 258 hangfalat, 212 mikrofont, 13 keverőpultot és 152 fülmonitort állítanak szolgálatba. Hat füstgép, 48 lángcsóva-lövő és 50 pirotechnikai pont lesz a színpadon, ami egyébként 30 tonnát nyom. A színpadon 350 négyzetmétert táncolhatnak és énekelhetnek be a versenyzők a 70 méter széles, és 14 méter magas színpadon. Összesen 80 ezer munkaóra volt csak annak az előkészülete, hogy összeálljon a színpad. A közvetítést 40 kamerával oldják majd meg. A lelátó 450 tonnát nyom és 7573 férőhelyes. Az egész hóbelevancot pedig összesen 172 teherautónyi helyre lehet összepakolni, összesen 180 kilométernyi kábelt használtak fel hozzá, és csak az élő műsor lebonyolításán 220 ember dolgozik majd technikai oldalról.