horoszkóp
4889

Rossz abroncsok miatt halt meg a debreceni házaspár

2015.09.23. 16:30
„Bűnösnek érzem magam és elismerem a felelősségemet″

– a tragikus baleset után szerdán állt bíróság elé és szólalt meg először az a szécsényi fiatalember, aki 2014 nyarán a 2-es számú főúton átsodródott a szembe jövő sávba és frontálisan ütközött egy Hondával. Az ügyészség halálos közúti baleset  gondatlan okozásával vádolja.

A totálkárosra törött autóban a Debreceni Egyetem Angol–Amerikai Intézetének docense és férje azonnal meghalt. A hátsó ülésen utazó 13 éves kislányukat, 12 éves barátnőjét és annak édesanyját a tűzoltók vágták ki a roncsból. Bár akkor több szemtanú is úgy látta, hogy a fiatal sofőr versenyzett és ezért csapódott a család autójának, az Audi egyik utasa a kórházban azt állította: ottalvós buliból mentek haza, és nem akartak lemaradni az előttük haladó barátaiktól.

különböző ABRONCSOK

Egy biztos, még ha Sz. Ákos nem is versenyzett senkivel, jóval túllépte a főúton megengedett 90 km/órás sebességet. Az igazságügyi szakértői vizsgálatból kiderült, hogy a szécsényi fiú legalább 120-szal ment, amikor kipördült és a 80-nal haladó Hondával karambolozott. A túl nagy sebesség mellett más is közrejátszott. Legelőször a Tortalcar szúrta ki, hogy az Audin más mintázatú, bordázatú és típusú gumik voltak.

A gumiabroncsok nem feleltek meg a törvényi előírásoknak. A jobb hátsó abroncs geometriai mérete, szerkezete és mintázata sem volt azonos a másik hárommal, holott mind a négynek egyeznie kellett volna. A jármű alkalmatlan volt a közúti forgalomban való részvételre. Az eltérő gumik pedig elősegíthették, hogy az autó átsodródjon a másik sávba

– részletezte a tárgyaláson Bell Márton, szakértő.

A szakvéleményből az viszont nem derült ki, hogy akkor is kipördült volna-e az Audi, ha Sz. Ákos betartja a sebességet, viszont különböző abroncsok vannak az autón? Mint, ahogy az sem, hogy a kocsi akkor is áttérhetett volna-e a másik sávba, ha a sofőr ugyanolyan kerekekkel lépi túl a sebességet? Ezekre a kérdésekre a szakértőnek a következő tárgyaláson kell válaszolnia.

MIT MOND A KRESZ?

Indulás előtt járjuk körbe az autót! Ön mindig megteszi? Nem? Valószínű Sz. Ákos sem tette meg. Ráadásul az Audit egyik barátjától kapta kölcsön, ezért állítása szerint nem is tudott arról, hogy az autón különböző abroncsok voltak. A bíró szerint a sofőrnek az viszont feltűnhetett volna, hogy az egyik felni más volt, mint a többi. A szakértő szerint azonban az eltérő felni nem jelent eltérő típusú gumit is.

Az autó egyszeri körbe járáskor a vezető nem veszi észre, hogy a gumi más mintázatú, mint ahogy azt sem, ha esetleg más felirat áll rajtuk

– tisztázta Sz. Ákos ügyvédjének kérdésére a szakértő.

Indulás előtt ezeket kéne megnézni

RENDSZÁMTÁBLÁT: Ellenőrizni kell, hogy elől-hátul megvannak és jól láthatók-e.

VILÁGÍTÓ- ÉS FÉNYBERENDEZÉST: A helyzetjelző lámpák, a tompított és távolsági fényszórók mellett, ellenőrizni kell az irányjelzők villogásainak számát (90±30/perc), és a féklámpát is.

GUMIABRONCSOKAT: Meg kell nézni, hogy az abroncs puha-e, van-e rajta kidudorodás,  szakadás, egyéb felületi sérülés. Ellenőrizni kell a futófelület barázdáinak mélységét, melynek 1,6 mm-nél nagyobbnak kell lenni.

KORMÁNYBERENDEZÉST: A kormánymű holtjátéka a kormánykeréken mérve akkor jó, ha centiméterben mérve 2 - 4 cm, szögben mérve 5 - 15° közé esik. Ezt a kormány jobbra-balra mozgatásával ellenőrizhetjük.

FÉKBERENDEZÉST: Értelemszerűen a fékpedál lenyomásával tesztelhetjük a féket. A fék akkor jó, ha a teljes pedálút felső harmadában felkeményedik.

Bocsánatot akart kérni

Egy 13 éves lány árván maradt, az autóban ülő felnőtt nőnek pedig az ütközéstől leszakadtak a belei, így már az elsődleges orvosszakértői vélemény szerint is maradandóak a sérülései. A baleset után egyébként a 24 éves sofőr pszichiátriára került és állítása szerint nehezen tudja feldolgozni a történteket.

Védencemet elképesztően megviselte a baleset – természetesen ez össze sem hasonlítható az áldozatok családtagjainak érzéseivel – éppen ezért mindent meg akart tenni azért, hogy enyhíthesse a sértettek fájdalmát

– mondta Czudar János, a sofőr ügyvédje.

Telefonon és levélben is próbálkozott, de nem jutott el hozzájuk. A következő tárgyaláson biztosan találkozhat velük, a bíróság legközelebb a szakértők mellett a tanúkat is kihallgatja.