Mi történt?
2011. november 6-án kora este az egyiptomi Hurghadában egy magyar turistacsoport három autóbusszal tartott a repülőtérre, amikor a Palm Beach hotel és a repülőtér közti úton, az egyik kanyarban az első jármű negyvenhat utassal felborult. Tizenegyen meghaltak, huszonkilencen megsérültek, közülük sokan örökre megrokkantak.
Van, aki a fél szemére megvakult, sokaknak amputálni kellett valamelyik végtagját, és olyan gyerek is van, akit a 2011-es hurghadai buszbaleset után azért kellett még idén is megoperálni, hogy valahogy visszaépítsék a fülét. Öt éve ment a huzavona, hogy végre kiderüljön, a nyaralást szervező Best Reisen utazási irodának van-e egyáltalán kártérítési kötelezettsége.
A Kúria szerdán döntött: biztos, hogy az utazási irodának kártérítést kell fizetnie annak a nyolc utasnak, akik a 2011-es hurghadai buszbalesetben súlyosan megsérültek. Egy károsult eseteben viszont új eljárásra kötelezték a másodfokú bíróságot. Arról, hogy a túlélők havonta mennyi életjáradékot kaphatnak, az elsőfokú bíróságnak kell majd döntenie.
– mondta a döntés után Ikanov Gábor, a sérülteket képviselő egyik ügyvéd.
Zamecsnik Tamás, a Best Reisen utazási irodát képviselő ügyvéd a Velvetnek azt mondta, hogy a Kúria döntését elfogadjak, de nem értenek vele egyet.
Mi történt eddig?
Az egyiptomi utazási iroda biztosítója egy évvel a tragédia után, nagyjából 200 millió forint kártérítést fizetett az utasoknak, a Best Reisen viszont még semmit. Egy 2008-as kormányrendelettel takaróztak, ami szerint
Ez nagyjából 400 ezer forintot jelentene. Ikanov Gábor és Szentkláray Bence, a károsultak ügyvédei szerint viszont, egy 1990-es európai uniós irányelv alapján, a személyi sérüléssel járó baleseteknél a cégek ilyen könnyen nem bújhatnak ki a felelősségük alól.
A súlyosan megsérült utasok és rokonaik azért akartak életjáradékot kiharcolni az utazási irodától, mert a tragédia az egész életükre kihat. 2014-ben ezért kilencen indítottak kártérítési pert a Best Reisen ellen: a Pesti Központi Kerületi Bíróság 2015 februárjában már megállapította az egyik ügyben az utazási iroda teljes kártérítési felelősségét, tavaly decemberben pedig így döntött a Fővárosi Törvényszék is. A Kúria szerdán arról döntött, hogy ez szabályos volt-e.
A Best Reisen nem sokkal a baleset után, 2013 októberében csődvédelmet kért, csakhogy erről elfelejtettek szólni az utasoknak, akik így a kárigényüket sem jelentették be.