Szinte minden magyar internetező használ hangulatjeleket, ám a felmérés alapján a különböző *generációk sokszor más jelentést tulajdonítanak egy-egy emojinak. Ebben a cikkben felfedjük, hogy mely emojik a legnépszerűbbek hazánkban!
Az emojik mára szerves részét képezik a kommunikációnak. Összesen több, mint 3500 emotikon színesíti a hétköznapi beszélgetéseinket és minden év július 17-én ünnepeljük a Nemzetközi Emoji Napot.
A Yettel friss hazai felmérés ealapján a leggyakrabban használt hangulatjelek a következők: a vörös szív, a mosolygó fej, a könnyesen nevető arc, a szíves mosolygó arc, illetve a puszit küldő fej.
Érdekesség, hogy világszinten a like jel és a síró arc is szerepel a top 5-ben, miközben itthon ezek kevésbé népszerűek a megkérdezettek válaszai alapján.
„Nemzetközi felmérések évek óta foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy mely hangulatjeleket használjuk a legtöbbször az online kommunikációban, illetve ezeknek hogyan változik a jelentése a különböző életkori csoportokban. A szimbólumok használata és a képiség egyre nagyobb szerepet kap az online térben, ez minden generációra jellemző, de különösen igaz a digitális trendszetternek tartott Z generáció esetében” – számolt be a kutatás apropójáról Guld Ádám médiakutató.
A kutatás alapján hazánkban is jól megfigyelhetők a generációs különbségek a hangulatjelek használatát tekintve: míg a könnyesen nevető arc például az egyik legnépszerűbb emotikon a Z generációsoknál, az X korosztályosok már jelentősen kevesebben használják. Ezzel szemben a felfelé mutató hüvelykujj és a szolidan mosolygó arc pedig sokkal inkább az X-esek körében kedvelt – a Z generáció tagjai az úgynevezett like jel használatát is inkább az idősebb korosztályhoz kötik. Továbbá az is kiderült, hogy minél idősebb felhasználóról beszélünk, annál kevésbé valószínű, hogy ugyanabból az emotikonból többet tesz egymás után.
A különböző generációk eltérő jelentéstartalmat adnak az emojiknak
Az egyes hangulatjelek különböző jelentést hordozhatnak a más-más generációhoz tartozók szemében. A legnagyobb eltérés többek között a like jelnél mutatkozott: míg a kitöltők háromnegyede (76 százalék) jóváhagyásként értelmezi, a Z generációsok 27 százaléka negatív értelemmel ruházza fel (például elutasítás, sértés vagy ironikus gratuláció). Hasonlóan kettős értelem jelenik meg a klasszikus mosolygó fej esetében:
míg az Y és az X kedves, vidám, pozitív jelzőként értelmezi, a Z generáció 45 százaléka passzív-agresszív vagy negatív jelentéssel használja.
A különbség azon is alapulhat, hogy bizonyos típusú emotikonokat főként a fiatalabb korcsoportok használnak. Például míg az X generációsok 19 százaléka még soha nem használta a tűz emojit és nem biztos a jelentésében, addig a Z-sek 60 százaléka legalább alkalmanként használja és a „menő” jelentést társítja hozzá. Szintén különbség van a barack emotikon értelmezésében:
az X és az Y elsősorban gyümölcsként gondol rá, ugyanakkor a Z generációsok jelentős többsége a női hátsó jelzéseként értelmezi.
„A legtöbb jelentéskülönbség abból adódik, hogy a Z generációsok olyan új jelentéseket társítanak már jól ismert szimbólumokhoz, amelyek az érettebb korosztályok számára nem ismertek. A jelenségnek az a kulturális logikája, hogy az ifjúság minden korszakban igyekszik olyan valós vagy szimbolikus tereket elfoglalni, ahova a felnőtt tekintet nem lát el, amit az érett korosztályok már nem értenek meg” – magyarázta Guld Ádám a generációk közötti képi kommunikációs szakadékot.
*Az egyes generációk kutatásban használt életkori meghatározás: Z: 16-24 évesek, Y: 25-44 évesek, X: 45-65 évesek
(Borítókép: Egy férfi emojikat használ a mobilján. Illusztráció: Uma Shankar sharma/Getty)