Van egy tápanyag, ami nagyon sok ember étrendjéből hiányzik.

Ha azt tapasztalja, hogy a bőre érdes, száraz és hámlik, a haja fénytelen és ritkul, az ízületei pedig gyakran fájnak vagy merevek, könnyen lehet, hogy nem jut elég omega–3 zsírsavhoz. Egy friss elemzés szerint ezzel nincs egyedül: a világ lakosságának körülbelül 76 százaléka nem éri el a javasolt omega–3 bevitelt.

Jó zsírok 

Az omega–3 zsírsavak úgynevezett „jó zsírok” – többszörösen telítetlen zsírsavak –, amelyekre a szervezetnek szüksége van a normális működéshez. Mivel a test ezeket nem tudja maga előállítani, kizárólag táplálkozással vagy étrend-kiegészítőkkel pótolhatók. Legfőbb forrásuk a zsíros halak, köztük a lazac, a makréla, a szardínia és a pisztráng, de kapszula formájában is elérhetők. A University of East Anglia, a University of Southampton és a Holland & Barrett szakértői világszintű ajánlásokat hasonlítottak össze, és azt találták, hogy a legtöbb országban az emberek jóval a javasolt szint alatt maradnak, pedig az omega-3 zsírsavak bizonyítottan: 

  • védik a szív- és érrendszert,
  • csökkenthetik a koraszülés kockázatát, és támogatják a magzat látásának és agyműködésének fejlődését,
  • mérsékelhetik az Alzheimer-kór, a kognitív hanyatlás és a depresszió kockázatát bizonyos vizsgálatok szerint.

Az omega-3 hiánya

Ezzel szemben az omega-3 hiánya eredményezheti a már említett száraz, hámló, irritált bőrt, hajhullást és ízületi fájdalmakat, emellett nem ritka a körmök töredezése, a levertség, a depressziós hangulat, az alvászavarok, és a koncentrációs nehézség sem. 

A szakértői útmutatások szerint a felnőtteknek a napi javasolt omega-3 bevitel minimum 250 mg, várandós nők esetében ehhez még nyugodtan hozzá lehet számolna plusz 100-200 mg-ot. A kutatások azonban azt mutatják, hogy az emberek jelentős részének omega-3 bevitele nem éri el a napi 250 mg-ot.

A már fentebb említett halakon túl remek omega-3 forrás például a kagyló vagy az osztriga is, de ha valaki nem fogyaszt állati eredetű élelmiszereket, akkor a növény forrásokra is lehet támaszkodni, mint például a lenmagra, a chia magra, a dióra vagy éppen a szójára.

Szakértők szerint az egészségügyi előnyök nagy része elsősorban a természetes forrásokból, ételekből származik, nem kizárólag a tablettákból. Ha azonban valakinek nehéz beépítenie a halat a mindennapi étrendjébe, egy megbízható, jó minőségű omega–3 készítmény segíthet áthidalni a hiányt. 

(The Sun)

(Borítókép: Freepik)