Szexuális zaklatáshoz vezethet a pucér légikísérős naptár

2010.07.04. 20:00
A legnagyobb orosz légitársaság, az Aeroflot a légikisasszonyairól készült meztelen fotókkal kedveskedik a kiemelt utasainak, amivel az ausztrál légikísérők jogvédő szervezete szerint szexuális zaklatásnak teszi ki a stewardesseket. A szervezet korábban még lenyelte egy másik orosz társaság, az Avianova erotikus reklámját, de most már tuladonképp azzal is bajai vannak. Az ausztrálokat kiakasztó két reklám az orosz piacon már fel se tűnik, az ottani trend szerint most minden terméket szexszel próbálnak meg eladni.

Az orosz Aeroflot légitársaság olyan naptárral tervezi meglepni leghűségesebb utasait, amiben meztelen légikisasszonyokat láthat a társasággal legtöbbet repülő közönség. A naptár ingyenes, ráadásul most már elég hírhedt is, mert a képek - az Aeroflot nagy bánatára - felkerültek az internetre, és az Ausztrál Légikísérők Jogvédő Szervezete is kikelt ellenük. Szerintük ugyanis felháborító, hogy a légitársaság ilyen reklámot vetett be, mivel tárgyiasítja és szexuális zaklatás célpontjaivá teheti az alkalmazottakat - írja a News.com.

Az egyébként ízléses fotókon értelemszerűen repülőgépeket vagy azok részeit, és meztelen, magukat finoman takaró légikisasszonyokat láthatunk. Az nem derül ki, hogy miért pont az ausztrál légikísérők szervezete érezte magát sértve az orosz reklám miatt, de nagyon határozottan kikeltek ellene. "Ez a típusú provokatív reklámozás, amiben a fedélzeti személyzetet ilyen színben tüntetik fel, Ausztráliában elfogadhatatlan, és annak kéne lennie az egész világon. Ezek a reklámok azt sugallják, hogy a fedélzeti személyzet a termék része, káros üzeneteket közvetítenek, a szexuális zaklatás és erőszak veszélyeinek teszik ki a fedélzeti személyzetet néhány dollárnyi bevételélt cserébe. A fedélzeti személyzet megérdemli, hogy biztonságos környezetben dolgozzon, és hogy méltósággal, tisztelettel kezeljék" - nyilatkozta az ausztrál szervezet titkára, Jo-Ann Davidson.

A Légikísérők Jogvédő Szervezete ezért szeretné elérni, hogy az orosz reklámmal a nemzetközi szövetség is foglalkozzon. Az Aeroflot részéről egyelőre nem reagáltak a kritikákra.

A naptár körüli balhé nem tesz jót a szintén orosz Avianova légitársaság pár nappal ezelőtt bemutatott reklámjának sem, amiben ugyan nincsenek meztelen légikisasszonyok, vannak viszont bikinisek, akik erotikusan mossák a nemrég indult társaság repülőit.

Az utóbbi időben megszaporodtak a repülést szexualitással hirdető reklámok, de vannak olyan esetek is, amikor a dolog rosszul sül el. Ilyen például a Spirit Airlines olajkatasztrófát parodizáló reklámja, amiben mexikói, floridai tengerparti üdülőhelyekre induló kedvezményes járataikat egy olajos testű modellel reklámozták a "Nézze meg az olajat a mi partjainkról" szlogen kíséretében. A reklám nagy felháborodást keltett, komoly netes tiltakozási hullámot váltva ki a Twitteren és a Facebookon is.

A Copyranter reklámblog szerint az Aeroflot mostani naptára mindössze az utóbbi idők orosz reklámtrendjének tipikus terméke, most mindent szexualitással akarnak eladni: a vízvezetékszerelő szerszámokat gyártóktól kezdve a biztosítókon és a sörön át a Burger Kingig mindenki szexszel hirdet.

A meztelen légikísérős naptár egyébként nem is igazán nevezhető újdonságnak, az erotikus reklámokból általában bevállalós Ryanair nemrégiben azzal keltette fel a figyelmet, hogy jótékonysági céllal készített hasonló naptárt. Igaz náluk csak félmeztelenül voltak a modellek. A légikisasszonyos szexuális asszociációk és fantáziák ellen meg hiába próbálna meg tenni bármelyik jogvédő szövetség, ha volt már példa arra, hogy egy légikisasszony ingyen és bérmentve is mutogatta a mellét munkatársának a pilótafülkében, repülés közben.