A Ryanair légitársaság idén is elkészített egy jótékonysági célokat szolgáló naptárt, amiben bikinis légikísérőik feszítenek. Reményeik szerint legalább 100 ezer eurónak megfelelő összeget (kb 30 millió forint) sikerül majd összegyűjteni a németországi Die Tafeln alapítványnak, ami a szegénység és alultápláltság ellen küzd. Michael O'Leary a cég vezérigazgatója elmondta, az alkalmazottai örültek, hogy ismét levetkőzhettek a jó úgy érdekében – írja a Telegraph. Hozzátette, azért esett a választásuk a Die Tafeln alapítványra, mert a 2010-es naptár nagy siker volt Németországban. „Köszönjük a Ryanairnak ötvenezer önkéntesünk nevében, akik nap mint nap étellel látják el a rászorulókat Németország-szerte” – reagált a gesztusra Gerd Häuser, a Die Tafeln vezetője. Az idei naptár tíz euróba kerül (kb 2700 Ft), és többek közt a Ryanair járatain, valamint a cég honlapján lehet megvásárolni.
Az idei képek Fuerteventura szigetén készültek, és négyszáz jelentkező közül válogathattak az illetékesek. Mint kiderült, összesen 382 nő és 18 férfi ajánlotta fel, hogy szívesen áll a kamerák elé. A naptárba végül 12 női alkalmazott került be. Összesen tízezer darabot nyomtattak ki a kiadványból, és reményeik szerint ebből hat és félezer majd az interneten keresztül talál gazdára.
A társaság először 2008-ban rukkolt elő saját naptárával, és tavalyig az eladásokból közel 300 ezer font (közel 100 millió forint) folyt be. A 2010-es naptárból eredő bevétel a fogyatékos gyermekeket és családjaikat segítő KIDS alapítványhoz került. Michael O'Leary gyorsan meg is vásárolt 100 darabot, és el is küldte azokat Mary Honeyball EP-képviselőnek. Honeyball korábban ugyanis azzal vádolta meg őket, hogy az alkalmazottakat rákényszerítik arra, hogy szerepeljenek a naptárban. „A Ryanair munkatársai természetesen önként jelentkeznek erre a feladatra. Idén a négyezer légikísérőnk közül összesen nyolcszázan szerettek volna bekerülni a naptárba” – nyilatkozta akkor O'Leary.
Nem a Ryanair jótékonysági naptára az egyetlen ilyen kezdeményezés, amit kritika ért azért, hogy személyzetüket modellként is reciklálják a céges anyagokban. A legnagyobb orosz légitársaság, az Aeroflot úgy döntött, hogy a kiemelt utasainak a légikisasszonyairól készült meztelen fotókkal kedveskedik majd egy ingyenes naptár keretében. Az ausztrál légikísérők jogvédő szervezete kifogásolta ezt az ötletet, szerintük ugyanis a cég az erotikus képekkel szexuális zaklatás veszélyének teszi ki a stewardesseket. "Ezek a reklámok azt sugallják, hogy a fedélzeti személyzet a termék része, káros üzeneteket közvetítenek, és a szexuális zaklatás és erőszak veszélyeinek teszik ki a fedélzeti személyzetet néhány dollárnyi bevételért cserébe. A fedélzeti személyzet megérdemli, hogy biztonságos környezetben dolgozzon, és hogy méltósággal, tisztelettel kezeljék" - nyilatkozta az ausztrál szervezet titkára, Jo-Ann Davidson.