Akár húsz év börtönt is kaphat a tavaly év elején elsüllyedt Costa Concordia kapitánya, ha valóban emberölés miatt emelnek vádat ellene. Először azonban negyven embert meghallgat a bíróság a bírósággá alakított színházteremben. Van olyan vádlott, akinek semmit sem tudnak a hollétéről.

Hétfőn elkezdődik a Costa Concordia kirándulóhajó balesetének pere Olaszországban – emlékeztet az Australian. A hajó 2012. január 13-án az olasz Giglio szigetének partjainál futott zátonyra, majd az oldalára dőlve félig elsüllyedt. 32 ember hunyt el a balesetben, köztük egy magyar férfi és egy ötéves kislány is. Negyven meghallgatást tartanak majd júliusig, az érdemi eljárás akkor kezdődik majd, addig dől el a pontos vádak sora. Az első meghallgatást hétfőn 8:30-kor tartották Grosseto városában.

Az ügyben hat vádlott van, köztük a hajót a partokhoz túl közel vezénylő, majd a süllyedő hajót azelsők közt elhagyó kapitány, Francesco Schettino. Az első tiszt Ciro Ambrosino is vádlott a perben. Az indonéz Jacob Rusli Bin kormányost pedig azzal vádolják, hogy félreértett egy parancsot, ezért navigálta rossz irányba a cirkálót. Rusli Bin hollétéről nem tudni, de felhatalmazott ügyvédje képviseli őt a tárgyaláson. Schettino ellenben részt vesz a peren, a bírósággá alakított színházterembe érkező kapitány nem válaszolt az újságírói kérdésekre. Ellenben változatlanul azzal azzal védekezik, hogy ő mentette meg a hajót, amikor közelebb navigálta a kikötőhöz. Ráadásul szerinte nem volt rajta a térképen a zátony. Ha emberölésért elítélik, Schettino 20 évet is kaphat.

Roberto Ferrarinit, a hajót tulajdonló Costa Crociere cég vészhelyzeti egységének vezetőjét is megvádolták azzal, hogy túl későn avatkozott be csapatával. Ha gyorsabb lett volna, életeket is megmenthetett volna. A 4229 utasból így is százak ugrottak a vízbe és úsztak partra, bár a többség a mentőcsónakokon elhagyta a fedélzetet. (A lenti térképen Giglio kikötője látható, a szövegbuborék alatt a hajóroncs is kivehető.)


Nagyobb térképre váltás

Több száz utas indított pert a sérülései vagy traumája miatt. Indultak ugyan tárgyalások az utasok kárpótlására, de a két fél messze áll egymástól. A Costa Crociere 27 ezer eurót (8 millió forintot) ajánlott fel utasonként, míg az áldozatok jogi képviselője egymillió eurót (295 millió forintot) kér fejenként. Az eddig tiszta tengeréről ismert Giglio - ahol most a monumentális felborult hajó uralja a látképet – 80 millió eurót (23,6 milliárd forintot) akar bevasalni a cégen, amelyik eleve 400 millió eurót (118 milliárd forintot) fog költeni a roncs kiemelésére, elszállítására és feldarabolására – írja az AP nyomán az ABC News.