A retró a modernségtől, a futurizmustól való lefitymáló elfordulás, és régi idők eleganciájának és vicces-nevetséges különcségeinek imádata. A retró már a ’90-es években is dívott, amikor visszajött a ’60-es és ’70-es évek divatja (pl. kontyok és trapéznadrágok formájában), így mostanra már maga a retro-életérzés is retro. Viszont az utóbbi időben leginkább a ’80-as és a ’90-es évekből szokás nyúlni, így itt az ideje, hogy mindenki letehesse a voksát saját emlékek vagy egy utólag kialakult kép, illetve az alábbi rövid összefoglalók-emlékeztetők alapján: a két markánsan különböző évtized közül melyik volt a menőbb?
‘80-as évek ‘90-as évek
 Világ
A ’80-as évek a hidegháború utolsó évtizedét jelentették, de persze menet közben senki nem sejtette, hogy hamarosan az egész őrületnek vége lesz. Reagan elnök és Thatcher miniszterelnökasszony személyében két konzervatív politikus vált ikonná ebben az évtizedben, hozzájuk csapódott Gorbacsov kicsit nevetséges figurája az évtized végén. Az évtized fő pánikforrásai az AIDS-járvány és a csernobili katasztrófa voltak. A két évtized fordulóján a világ egy ideig a mi térségünkre figyelt, amikor viszonylag csendesen összeomlott a kommunizmus. Később azonban érdekesebb válságok akadtak az Öbölháború és a délszláv háborúk formájában, de az évtized második felére annyira eluralkodott a jólét a világon, hogy sokaknak nem maradt nagyobb gondjuk annál, mint hogy Bill Clintont tényleg leszopta-e Monica Lewinsky. A fő pánikforrás is mondvacsinált volt ebben az időben: mindenki attól tartott, hogy ezért vagy azért, így vagy úgy, de 2000-ben vége lesz a világnak.
 000 PAR2003100287627  000 SAWH990506592130
 Zene
A ’80-as évek az ízléstelenség és a mértéktelenség folyamatos ünneplését jelentette, legalábbis a popkultúra legtöbb megnyilvánulásában. Ennek új csatornája lett az MTV, új médiuma pedig a videóklip. A stadionokat megtöltő hajmetál és mindennél nagyobb popsztárok uralták ezt az évtizedet: Michael Jackson, Madonna, Prince, Boy George és a többiek, akik közül gyakorlatilag Madonna maradt már csak képes arra, hogy a retrókoncert-sorozatok bűvkörén kívül maradva a mai napig új produkcióval irányítsa magára a figyelmet. A fősodorral szemben a '80-as években olyan klasszikusok álltak és alkottak, mint a Depeche Mode, a Smiths vagy a Cure. A ’90-es évekre az MTV-nek olyan ereje lett, hogy megismertette és megszerettette az undergroundot a tömegekkel. A nagy, megcsinált popsztárok kimentek a divatból, és mindenki az autentikus zenecsinálókért rajongott, akik ideig-óráig fenn is tudták tartani azt a látszatot, hogy nekik igazából nem a sztárság és a meggazdagodás a céljuk, hanem pusztán a művészet és önkifejezés iránti elkötelezettségből zenélnek. Ez a hozzáállás Kurt Kobaintól Björkön és Enyán keresztül Fatboy Slimig egy sereg személyt és elvileg csak egy szűk szubkultúrának szánt irányzatot tett világszenzációvá. A most megint reneszánszát élő eurogagyi ennek megfelelően a '90-es években mindennél cikibbé vált, de közönsége akkor sem tűnt el, így aztán DJ Bobo és a Spice Girls nyugodtan röhöghetett a markába.
 mode450  spicegirls
 Film-tévé
A VHS videókazetták aranykorában hatalmas népszerűségnek örvendtek az erotikus, a karatézós és a horrorfilmek, amikhez addig viszonylag nehéz volt hozzájutni (főleg itthon). Ebben az évtizedben teljesedett trilógiává a Csillagok háborúja, tarolt Steven Spielberg az ET-vel és a Cápával, Indiana Jones, Marty McFly, Krokodil Dundee és a Beverly Hills-i zsaru is ekkor kerültek a vászonra. A tévécsatornákon a Dallason és a Dinasztián kívül más nem is nagyon ment, legfeljebb a Muppet Show. A Titanichoz és a Függetlenség napjához hasonló monstrumokat leszámítva a ’90-es években a moziban is az elvileg szűk rétegnek szánt kultfilmek taroltak. Mennybe ment David Lynchtől Quentin Tarantinóig rengeteg olyan őrült, akikre korábban párezer dolláros költségvetésnél többet nem mertek volna bízni. A tévében két sorozat forgatott fel mindent fenekestől, a Twin Peaks és a Vészhelyzet, miközben Jerry Springer fogadtatta el a trash fogalmát a szélesebb közönségekkel. A világ női azonban a Jóbarátokból választottak kedvenc pasit és frizurát.
 A képen az Elliet átmenetileg helyettesító színésznő  friends.png
 Divat-életmód
Az általános ízléstelenség leginkább az öltözködés terén vált szinte sporttá a '80-as években. Extrém színű ruhák és smink, hatalmas, férfias válltömések a nőknek, hatalmas, nőies frizurák férfiaknak. Az ember olyan kegytárgyak segítségével áldozhatta fel szabadidejét az értelmetlen kikapcsolódás oltárán, mint például a gördeszka, Rubik-kocka, BMX vagy a Commodore és Spektrum számítógépek, amelyekre kazettáról töltődtek be akkoriban a játékok. A divatban a ’90-es évek nem volt más, mint reakció a ’80-as évek túlzásaira. Mindenki egyszínű, letisztult fazonú ruhákat/pólókat/kockás ingeket vett dauermentesen egyenes hajához, mégis ebben a kockás ingekkel kezdődő évtizedben volt, hogy a máig uralkodó divatházak (Versace, Armani, D&G, stb.) megszerezték máig megtartott hatalmukat. Sőt, ekkor termelődtek ki a szupermodellek is, akiknek kultusza az évtized végére valamelyest alábbhagyott. A ’90-es években vált közben hétköznapivá az internet, meg az egyéb olyan elektronikus kütyük mint a tamagocsi meg a mobiltelefon.
 urhoditok 16  stockfresh 457565 cell-phone sizeM
 Magyarország
A hazai viszonylagos jólét az elégedetlenséget beletörődő unottsággá szelídítette, amit az emberek a nyugatról becsempészett fogyasztási cikkekkel próbáltak megtörni. A moziban olyan magyar filmek arattak, mint az Idő urai, a Macskafogó, a Szerelem első vérig vagy az Egészséges erotika, és Szabó István is 1982-ben kapott Oscart a Mephistóért. Bár zenével általában a Neoton Família, az R-Go meg a Dolly Roll szórakoztatta a nagyérdeműt, kisebb csodákat termelt ki a magyar underground, amelynek ez az időszak az aranykora volt. Itthon a rendszerváltás eufóriáját brutális kiábrándulás követte, még szerencse, hogy Friderikusz show címmel legalább egy olyan műsor volt a tévében, ami feledtette azt a megemészthetetlen tényt, hogy most már dolgozni kell a fizetésért. A korábbi underground extrém figuráit felváltotta a Kispál és a Borz szomorkás szürkesége, míg a fősodor olyan produkciókkal próbálta meg elérni az elviselhetőség kategóriáját, mint a Rapülők, Ákos vagy az Ámokfutók. Nagy érv a ’90-es évek mellett, hogy ekkor született és sokak szerint volt a legjobb a Sziget fesztivál és az Index.
 capture1  09

Melyik menőbb?

Vegyen figyelembe mindent, tegyen mindent mérlegre, és döntsön felelősen! Melyik évtizedre emlékszik vissza szívesebben? Melyiknek a sztárjait látja szívesen a mai napig? Melyiknek divatját látja viszont szívesebben az utcán a retro jegyében? Melyiknek a zenéjét hallgatja a mai napig? Mikor készült több jó film? Melyik évtizedből szebbek az emlékek? Most eldől minden, várjuk a szavazatokat!