Nem kell feltétlenül New Yorkig, Londonig vagy Párizsig mennünk ahhoz, hogy megérintsen egy profi divatbemutató hangulata – összegeztük a csütörtök estét vállalt elfogultsággal, miután a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, az Iparművészeti Múzeum és a Marie Claire Divatmozgalom közös szervezésében hat kortárs tervező, illetve tervezőcsoport látványos bemutatóján jártunk.
Milyen is a kortárs nő?
A nagy breakingek közepette megtudhattuk, milyen a független, városi nő és annak őszi-téli ruhatára: színes, feminin és maszkulin is, no meg vakmerő. Tóth András, a USE unused tervezőcsoport egyik tagja szerint a tervezőket ihlető nő az a „kortárs nő, aki a mában él, kozmopolita életmódot folytat, érdeklődik a képzőművészetek iránt, szereti a munkáját, erős, öntudatos, tudja, hogy mit akar, és mik a céljai az életben”.
A Kortárs Kifutó tervezői évről évre egymást váltják a Fashion Awards díjazottjai sorában. Az Év Divattervezője cím idén Konsánszky Dórának jutott, aki többek közt Franciaországban tanult. A tervezőnő rafinált fűzői, és a ruhák alól felsejlő, olykor pedig felettük lebegő hangsúlyos vállmegoldások üzenete a letisztult elegancia. Az másik idei díjazott az Év Fiatal Divattervezője Luu Anh Tuan lett. A vietnámi tervező - aki nemrég arról beszélt a Velvetnek, jól érzi magát Magyarországon, táskák hadával és fekete, szürke, arany és ezüst színű kreációival nyitotta az estét.
Nanusha bogyóit az érzelmek ihletik
A bemutató harmadik szóló dizájnerének, a Nanushkának, azaz Sándor Szandrának a kollekciója többször is spontán tapsot váltott ki a közönségből. A szemet gyönyörködtető oversized zsebek, az egymást erősítő rétegek, a bogyós kiegészítőkről a tervezőnő a Velvetnek elmondta, hogy amíg a legtöbb divattervező általában egy adott téma köré építi kollekcióját, őt leginkább az aktuális érzelmei, a pillanatnyi hatások ihletik. Emellett erős inspirációt jelent számára a Tolkien-regényekből ismerős tündenép. Amikor a szóló munka nehézségeiről kérdeztük, Sándor Szandra megjegyezte, hogy bár a magányos tervezést kifejezetten élvezi, annak azért nyilvánvaló hátulütői is vannak: „Néha nagyon irigylem azt, akinek van tervezőpárja, akivel meg tudja osztani a munkát”. A fiatal tervezőnő a legnehezebbnek nem is a tervezést, hanem az azt követő fázist, a kollekció összerakását érzi.
Az ősz divatszíne idén is a lila
A Je Suis Belle egyik tagja, Kiss Tibor szerint óriási könnyebbséget jelent csoportban dolgozni, még az idegesítő adminisztratív teendőkből adódó konfliktusok ellenére is. A Dévényi Dalmával közösen alkotott kollekcióban megjelenő nőkép fura keveréke lett Morticia Adamsnek és Mary Poppinsnak. A ruhákon visszaköszönő lila árnyalatok láttán az embernek már-már az az érzése, összebeszéltek tervezők. Kiss Tibor szerint azonban az, hogy ennyire egymásra rímelnek a bemutatott darabok, csupán a véletlen műve, hiszen a tervezési fázisban valójában fogalmuk sincs egymás munkájáról. Inkább arról van szó, hogy ugyanaz a közeg, a nemzetközi színtér és ugyanazok az anyagvásárok hatnak hasonló módon a különböző alkotókra. Egy biztos: az idei ősz divatszíne a lila, a hozzá csodásan passzoló hajszín pedig egyértelműen a vörös. Ezt Vámosi Viktória a Topmodell egykori műsorvezetője képviselte a kifutón meglehetősen látványos módon.
Az este második tervezőcsoportja, a Stampf Kati, Imre Kati, Rácz Nóra és Schön Edina alkotta Artista volt. A sötétkék, vörös és fekete bő ruhadarabokat és buggyos nadrágokat nagy valószínűséggel keleti utazások emléke ihlette, ezért is rezonálnak a divatbemutató helyszínéül szolgáló múzeum keleti motívumokkal díszített, szecessziós tereivel, Zsolnay kerámiás kupolájával.
Nüanszokon múlik, mi hordható és mi hordhatatlan
Amikor aktuális kollekciójukról faggattuk a USE unused tervezőtrió férfi tagjait, Godena-Juhász Attilát és Tóth Andrást, csak két szót mondtak: art deco. A húszas évek egyik jellemző irányzata maga is a szecesszióból táplálkozik, így a tervezők különösen megörültek a helyszínválasztásnak. A konfekció előtti időkhöz, a nők emancipálódásához, a szüfrazsett mozgalomhoz visszanyúló kollekciót a játékosság és a kontrasztok jellemzik: feminin és maszkulin, hordható és hordhatatlan. Amíg a két tervezővel beszélgettünk a bemutatót megelőzően, körülöttünk modellek siettek el, és a tervezőcsoport harmadik tagja, Füzes Eszter is megjelent.
Tóth András ekkor azt fejtegette, vékony a határvonal az ellentétes pólusok közöttt: „érdekes, hogy milyen apró módosításoktól lesz valami nőies vagy éppen férfias, hogy milyen apró nüanszokon, gyakran egy-egy gombon múlik, hogy valami hordható vagy már hordhatatlan lesz”. A túlnyomórészt hordható darabokból álló kollekció egésze annyira gondosan összeválogatott, hogy azt lehet mondani, ez egy komplett őszi-téli ruhatára lehet egy nőnek.