horoszkóp

Visszavették a hatalmat a negyvenes szupermodellek

dns
2008.11.19. 19:05
A fiatalság-fasiszta divatipar az utóbbi években újra felfedezte magának a nyolcvanas, kilencvenes évek topmodelljeit. Cindy Crawford a francia Vogue címlaplánya lett, Eva Herzigovával a Paradis magazin bővítette az olvasótáborát, Linda Evangelista elérhetőségét pedig a francia Vogue kutatta fel a kartotékban. Claudia Schiffer tudni véli a jelenség okát: szerinte ma már a körülmények nem adottak arra, hogy felnőjön egy új szupermodell-nemzedék. Bezzeg a kilencvenes években.

Az utóbbi egy évben a legnagyobb nemzetközi divatmagazinok újra megkeresték a nyolcvanas, kilencvenes évek topmodelljeit, akikről úgy gondolták, kár lenne észrevétlenül hagyni, hogy csupán családanyai teendőikkel foglalkozzanak. Cindy Crawfordot a francia Vogue kérte fel legutóbb, a magazin divatsorozatában mutassa be, milyen eredményeket ért el az alakformálásra tervezett Power Plate-használat után. A modell fürdőruhában, miniszoknyában, mélyen kivágott felsőkben jelent meg, és megfelelő reklámot csinált az edzésformájának. Ugyanebben az időben a Michigan Avenue őszi számának a modellje is a 42 éves Cindy Crawford lett.

A korához képest remekül néz ki

Nézegessen egykori topmodelleket!

A legnépszerűbb, kortárs ellenutópiák egyike, hogy a nőket a munkaerőpiacon egyre inkább háttérbe szorítják már a harmincas éveikben, és ha idősebbek lesznek, még inkább illik szégyellniük magukat. Ennek a tendenciának némileg ellentmond, hogy éppen a fiatalságfasiszta divatipar fedezte fel magának ismét a harmincas, negyvenes éveikben járó, egykori topmodelleket. Azt azonban igyekeznek elkerülni, hogy csupán önmaguk érdekessége miatt mutassák be őket, hajlamosak a korához képest remekül néz ki és hasonló, lehangoló kliséket alkalmazni, ha széles körben szeretnének kampányolni velük. A divatfogyasztók is együttműködnek ebben, és az egykori címlaplányok divatsorozataiban rendre alázattal keresik a Photoshop eszközkészletét.

A Forbes évente megjelentetett, a legkeresettebb modellek nevét és éves bevételét tartalmazó lista legújabb szereplői átlagosan 16 éves korukban kezdték a divatszakmát, és 21-24 éves korukban lettek igazán sikeresek. A mai harmincas, negyvenes modellek esetében az aktív időszak jóval hosszabb volt, de ebben az is közrejátszik, hogy legtöbbjüket nemcsak a divatheteken készült fotógalériákban láthatjuk, hanem aktív bulvárszereplőként szórakoztatják a világot. Az összes alkalmazottját, és ismerőseinek egy részét látlelettel elbocsátó Naomi Campbell nemcsak a divatipar múzsája, és a Vogue fekete számának legnagyobb csillaga, de valószínű, hogy pszichoanalitikusok is álmodoznak róla, hogy rajta keresztül felfedezzék az emberi lélek mélységeit, és az idegrendszer rejtett csillagrendszerét.

Kate Moss a bulvár és stílusikon

Néhány éve még Kate Moss karrierjéről kevesen állították volna, hogy felfelé ível, amikor is sikerült egy nyilvános kokainozással visszadobni a nevét a köztudatba. Kate Moss bulvárszereplőként is megállja a helyét, de magánéleti válságain kívül az embereket az is kiemelten érdekli, mikor „tervez” új kollekciót a Topshop számára, hogy betörhessék érte az üzlet ajtaját nyitás előtt. Kate Moss nemcsak, hogy csúcsfizetést kap a kampányaiért, de neohanyag stílusáról könyvet is írt egy bizonyos Angela Buttolph, így karácsony előtt.

A kilencvenes évek topmodelljei között azonban jó néhányat felfedeztek, akik az imidzsüket nem lúgozták ki. Eva Herzigova divatsorozatával a Paradis magazin gyarapította az olvasóinak körét, amikor elsőként a várandósságát örökítette meg, majd néhány hónappal később kiadta a negyvenes évek vöröses színű, pin up-stílusában elkészített fotósorozatát Herzigovával.

Claudia Schiffer szerint ma már nincsenek emlékezetes modellek

Az olasz Vogue ezalatt Linda Evangelista elérhetőségeit kutatta az iktatószekrényeiben, és a jelek szerint megtalálták, mivel Steven Meisel elkészítette a modellel és három mopsszal a júniusi címlapot, amelynek a Hercegnő címet adták. A 37 éves Claudia Shifferről ugyanannak a lapnak a szerkesztői úgy gondolták, kamaszosabban ábrázolják. A fényűzést előszeretettel bemutató, Luxury Realists stílusú fotósok közé sorolt. Mario Testino a Sex című divatsorozatát készítette el Schifferrel, aki a címlapon csak egy maszkot és harisnyát visel. Claudia Schiffer egyébként megpróbálta megfejteni kortársainak sikerét a divatszakmában, és arra jutott, hogy a kilencvenes években még remek lehetőségek adódtak arra, hogy valaki szupermodell legyen, most azonban már nem keresik a meghatározó arcokat a modellszakmában.

Elle MacPherson, a Test nickkel elhíresült 44 éves modellt a közelmúltban a Revlon kereste meg, hogy legyen a terméknagykövete. Ez nem tekinthető nagy visszatérésnek, az ausztrált modellt az utóbbi években is rendszeresen foglalkoztatták, két éve például a Sports Illustrated Swimsuit Issue számára készült vele egy divatsorozat. MacPhersont nemrég minden idők legszebb modelljének választották a brit Debenhams divatszalon által hirdetett szavazáson. A felhívás sajtóreferense szerint a top tízes listán szereplő modellek azok, akiket a legtöbb nő ikonnak tart. A Debenhams listájának második helyén a 42 éves Cindy Crawford, míg a harmadikon az 58 éves Twiggy szerepel. A legjobbak között szerepel Kate Moss és Liz Hurley is.

Hol van Helena Christensen?

A kilencvenes években aktív Christy Turlington azonban nem jelenik meg gyakran kampányokban, az Sisley csapott le. A 39 éves modell személyiségében az értékeket felülbíráló kamaszlányt keresték meg a fotósorozat elkészülte előtt. A klasszikus modellek közt még várhatunk a bolygónk sorsa miatt aggódó, dán Helena Christensen, vagy a holland Karen Mulder felbukkanására, a szintén pályatárs Sarkozyné Carla Bruni valószínűleg nem tér vissza a divatszakmába, mert first lady-ként teljesen más felépítésű kampányban szerepel huzamosabb ideig.