Napi fétis: Budapest-imádatuk ihleti a magyar tervezőket

2008.09.02. 12:30
A Parlament és Halászbástya szép jelképei ugyan Budapestnek, de ezeken már régen túllendültek a magyar iparművészek. Táskáikon, pólóikon a panelházak szögletes unalma, az APEH szocialista pompában ragyogó épülete, és a járdákról elmaradhatatlan kutyaszar is megjelenik. Koós Daniella, Majoros Zita és Fehér Beatrix iparművészek ezekkel együtt rajonganak Budapestért. Műveiket a nyár utolsó Wampján fedeztük fel.

Az idei nyár utolsó Wamp-ját rendezték meg a hétvégén az Erzsébet térre. A gesztenyefák levelei ugyan sárgulnak már, a nap viszont még mindig kellemesen melengette a bőrünket. A női dj-k rendületlenül küldték a zenét, a tömeg pedig ezúttal is komótosan hömpölygött a nemrég második születésnapját ünneplő dizájnvásár standjai között. Ezúttal három fiatal tervező munkáit mutatjuk be, akik hozzánk hasonlóan rajonganak Budapestért, és mindez a terveikben is megjelenik. Koós Daniella, Majoros Zita és Fehér Beatrix amúgy nagyon különböző művészek.

Még a kutyaszar is része a budapesti atmoszférának

I love Budapest

Majoros Zita táskáin végigfutó grafikák új értelmezést adnak a Budapest térképeknek, mint azt felfedeztük a standján. Ezek a szubjektív Budapest-lenyomatok már messziről vonzzák a tekintetet, ahogyan azt a tervezőnő munkatársával Zala Györggyel megállapítottuk. A külföldiek számára legalább olyan izgalmasak, mint a magyar vásárlóknak. Megtudjuk, Budapest „szíve-lelke elevenedik meg”a fekete-fehér dizájnban, méghozzá „pszicho- és szocio-geografikus” formában. Egyrészt az került rá ezekre a táskákra, amiket a Szerbiában született, majd a Képzőművészeti Egyetemen folytatott tanulmányai során Budapestbe beleszeretett Majoros Zitának közel áll a szívéhez: a Kertész utcai Hummus Bár verhetetlen falafelje, a Szimpla hideg sörei, a Fészek Klub, a Liszt Ferenc téri ebédek, és a Kertész utcában működő saját boltja. Értelmezhetjük korrajzként is a táskákat, egyfajta látleletként napjaink Budapestjéről: helyet kap rajta az APEH, a szaporodó tetoválószalonok, és a budapesti utcák alaptartozéka, a kutyaszar is. Majoros Zita táskái, hímzett Budapest pólói, és a mindenhol megjelenő paprikamotívumok Zala György szerint azért is népszerűek, mert Budapest sokáig kiaknázatlan téma volt az iparművészek számára.

A pólókat 6000 forintért lehet megvásárolni, míg a táskák 8-12000 forintba kerülnek. Ez talán soknak tűnhet, a magyar vásárlóknak egyelőre még csak egy szűk rétege dönt amellett, hogy egyedi alkotást vegyen támogatva a magyar képző-és iparművészeket. Zala György azonban bízik a forgalom növekedésében, szerinte csak idő kérdése, hogy mikor követjük ebben is a külföldi példát.

K-híddal vagy panelházakkal a szoknyánkon

Mint arról már korábban is írtunk, a Fehér Beatrix által tervezett Camou Budapest szoknyákon, pólókon, táskákon a tervezőnő két szenvedélye, a fotózás és a nagyvárosok, így Budapest, fonódik össze egy színes és harsány kavalkádban. A szitanyomásos technikával készült ruhadarabokon olyan budapesti szimbólumok térnek vissza, mint a Hajógyári-sziget K-hídja, a panelházak szögletes unalma, a régi 4-6 villamosok sziluettje, vagy a pesti bérházak homlokzata. A Camou nagyjából egyidős a vasárnapi dizájnpiaccal, ezért egyre gyakrabban fordul elő Fehér Beatrixszel, hogy jártában-keltében nemcsak a fotókat inspiráló helyszínek, hanem már az általa tervezett ruhadarabok is szembejönnek vele Budapest utcáin. Ennél hízelgőbb visszajelzés nem is jöhetne egy fiatal tervezőnek. A Camou pólókat a város különböző dizájnboltjaiban lehet megvásárolni, 5-10000, a szoknyákat pedig 9-12000 forintért.

Most már mindent hordunk ékszerként

Ha egy nap szembejön velünk valaki az utcán egyik fülében Budával, másikban Pesttel, akkor tudjuk, járt már Koós Daniellánál. A fiatal tervező színes, tükrös, műanyag Buda és Pest feliratra csippentette rá a fülbevalókat, mialatt beszélgettünk vele az árnyékban. Mint elmondta, az egyetem öt éve alatt végérvényesen beleszeretett Budapestbe és nem is vágyik máshová, talán hébe-hóba Szentpétervárra. Igazi lokálpatriótaként a Duna másik oldalára is csak hetente egyszer merészkedik át, amikor az Iparművészeti Egyetemre megy. Az egyre népszerűbb Buda és Pest fülbevalókat Koós Daniella tavaly gondolta ki, amikor valamiféle turistacsalogatón gondolkozott. A négy-négy betű rögtön adta magát, szerencsére szimmetrikusan. A tervezőnő szerint ezeket a darabokat ugyanúgy veszik magyarok is, mint külföldiek, de garantált sikert aratunk akkor is, ha külföldre távozott ismerőseinket lepjük meg a himbálózó városrésszel. Budapest-témában a fülbevalók mellett Budapest-sziluettes gyűrűre és Budapest térképes kitűzőre is beújíthatunk Koós Daniella standján, az árak 1-2000 forint között vannak.

A műanyag ékszerekben utazó dizájner szerint az ékszerviselés terén egyre nyitottabbak vagyunk. „Most már gyakorlatilag bármit lehet hordani, nem csak az arany lehet ékszer, sőt, egyre inkább a forma az, ami dominál és az anyag másodlagos.” A Wamp egy különösen jó platform Koós Daniella szerint, a tervezők ugyanis állandó inspirációt nyújtanak egymásnak, a mára már hagyományos piacnak köszönhetően pedig egyre többen porolják le a divatról és egyáltalán, a magyar árukról alkotott elavult nézeteiket. Arról nem is beszélve, hogy a vásárnak megvan az a pozitívuma, hogy a bolti árnál olcsóbban és ráadásul egyenesen a készítőtől lehet vásárolni.