horoszkóp

A kamu szépülésért akár 150 millióra, a kamu fogyásért csak pár millióra bírságolt a GVH

nsz
2010.06.10. 14:57
A 2009. novemberi 150 milliós bírság után újabb pénzbüntetést szabhat ki a Gazdasági Versenyhivatal a L’Oréalra, ezúttal azért, mert négy terméke reklámjában több, vélhetően nem kellően megalapozott állítással élt. A versenyhivatal tavaly nem kímélte a kozmetikai cégeket: a Schobert Norbert tulajdonában álló Update Zrt., a Telemarketing Kft. három-hárommilliós, valamint a Gastroyal tíz-tízmilliós bírságával szemben 40, 70, 110 és 150 milliós büntetésekkel sújtotta az Avont, a Johnson&Johnsont, a Beiersdorf Kft.-t és a L’Oréalt.

Heteken belül lezárulhat a L'Oréal Magyarország Kft. ellen folytatott eljárás, amelyet 2009 szeptemberében indított a Gazdasági Versenyhivatal. A szervezet a kozmetikai cég négy termékének – Biotherm Aquasource Biosensitive hidratáló arcápoló, Vichy Cellu Metric narancsbőr elleni termék, Vichy Liftactiv CxP, Revitalift – reklámját vizsgálja, felmerült ugyanis a gyanú, hogy a cég a reklámokban túlzással élt, a GVH szavaival élve „szakmailag nem kellően megalapozott állítást alkalmazott” 2009. január elseje és 2009. május elseje között.

Duplán fizettek a reklámkampányért

A L'Oréalt tavaly százötvenmillió forintra büntette meg a versenyhivatal, amiért a kozmetikai cég megtévesztette a vásárlókat: a bevizsgálás során nem teljesültek az ígéreteik, például a termékek használatától számított néhány napon belül látható és jelentős változás. Az, hogy a GVH milyen összegre bünteti meg a cégeket, leginkább azon múlik, hogy azok mennyit költenek a termékek kampányára, azaz mekkora bevételt remélnek ettől. Minél nagyobb a reklámkampányra költött összeg, annál magasabb a bírság.

744253 109

Erős büntetéseket fizethetett 2009-ben a Johnson&Johnson Kft. és a többek között a Niveát is gyártó Beiersdorf Kft. Előbbi négy reklámja miatt kapott hetvenmilliós bírságot a versenyhivataltól, utóbbi három termékcsaládot népszerűsített helytelenül, amiért 110 milliót kellett fizetnie. A L'Oréalhoz hasonlóan ezek a cégek is főként az anti-ageing és ránctalanító termékek miatt kerültek bajba, amik – kis túlzással – örök fiatalságot ígértek, ám amint az a GVH vizsgálatai során kiderült, a Johnsons&Johnsons Retin-Ox+ termékcsaládja nem forgatja vissza az idő kerekét.

Ön is bedől a reklámoknak?

  • 313
    Szkeptikus vagyok, csak azt veszem, ami tudom, hogy működik
  • 80
    Előfordult, de nem lettem fiatalabb/nem fogytam le
  • 54
    Persze, mindenki elhiszi
  • 33
    Nem feladatom ellenőrizni a cégek állításait
  • 20
    Vettem már ilyen termékeket, és be is váltak

Míg a hetvenmillióra bírságolt Johnsons&Johnsons tíz évvel fiatalabb arcbőrt ígért, addig a Nivea Visage Q10 Plus terméket azzal a szlogennel hirdette a Beiersdorf Kft., hogy a krém állandó energiaellátást biztosít a bőrsejteknek, meggátolva ezzel a további ráncosodást, ám mint kiderült, ez épp annyira igaz, mint Stohl András józansága a balesete idején. A Zsédenyi Adriennel reklámozó AVON sem úszta meg pénzbüntetés nélkül, őket negyven millióra bírságolták meg, amiért szempillaspirálokról, ráncfeltöltő és narancsbőr elleni krémekről valótlanságokat állítottak. A cég a büntetés után hivatalos közleményt adott ki, melyben kifejtették, szerintük a döntés nem azt jelenti, hogy hazudtak a termékekről, hanem, hogy a GVH úgy vélte, egyes állításaik a fogyasztók megtévesztésére alkalmasak. A cég egyébként igyekezett korrekten eljárni: a vizsgált termékekből 100-100 darabot felajánlottak azoknak, akik maguk akarták tesztelni hatékonyságukat.

Fogyjon velünk!

Nemcsak a kozmetikai cégeket, a fogyást ígérő vállalkozásokat is rendszeresen bünteti a GVH, igaz, Schobert Norbert cége, az Update Zrt., a Telemarketing Kft. és a Gastroyal kispályás a kozmetikai multikhoz képest, a vállalkozásokat ugyanis csak három-három, illetve tízmillióra büntette meg a versenyhivatal. Az újcukor fitneszatyja nem vitatta a GVH februári döntését, amely azért sújtotta pénzbírsággal cégét, mert az általa forgalmazott péksüteményeket testsúlycsökkentő – és megőrzőként reklámozta, és az sem tetszett nekik, hogy a szénhidrátmentesnek kikiáltott liszt tartalmazott szénhidrátot, és, hogy a reklámokban többször is feltüntették az „Egészség Világdíj 2009, Norbi Update” feliratot, pedig a díjat nem a módszer, hanem Schobert kapta. A fitneszceleb nem először akadt fönn a szabályokon: 2008 januárjában egymillióval csapolták meg a Norbi Update Worldwide Zrt.-t, mert 2007-ben kiadott könyvében valótlanul állította, hogy módszere tudományosan alátámasztott.

A Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft.-t áprilisban büntette meg a versenyhivatal, amiért egyes étrendjeiről azt állította, azok fogyókúrások, meghatározott testsúly-csökkenést eredményeznek, emellett lúgosítanak és méregtelenítenek, valamint minden idők legjobbjai közé tartoznak. A hivatalos megnevezés szerinti „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” miatt tízmilliót kellett fizetnie a cégnek, amelyet jelenleg Jakupcsek Gabriella arcával reklámoznak. Az ételszállító vállalkozást – amely azóta a Larabay Food nevet használja – júniusban ismét tízmillióra büntette a GVH, ezúttal azért, mert 2009. június közepe és október vége között megtévesztő tájékoztatást adott honlapján ételei árkedvezményéről. Az ételszállító cég egyebek közt olyan árakat is feltüntetett akció előtti összegként, amelyeket azelőtt sosem alkalmazott, illetve a ténylegesnél magasabbnak tüntette fel a korábbi, leszállított árat.

norbi igaz 20

Az Update Zrt.-hez hasonlóan hárommilliós bírságot kapott a Telemarketing Kft. is, ami Hollywood Patch nevű termékéről azt állította, hogy azzal mozgás, diétázás, fogyasztótabletták nélkül le lehet fogyni, akár 10 nap alatt álomalakot lehet elérni, ráadásul használói két nap alatt akár két ruhaméretnyit is leadhatnak. A versenyhivatal februári közleménye szerint a Telemarketing Kft. a reklám időpontjában nem tudta bizonyítani fenti állításait, ezért a valótlan állítások miatt hárommillió forint bírságot kellett fizetnie. Ráadásul a "bírság összegének meghatározásakor súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy bizalmi jellegű terméket hirdettek megtévesztő módon sérülékeny fogyasztói kör számára és ezek a hirdetések jelentős számú fogyasztót értek el" – áll a sajtóközleményben.

SMS-es majdnem-társkereső

Aligha illik a listába, de miután van randiblogunk, szinte kötelező megemlítenünk a Gold Sweet 2002. Kft. és a Digitania Zrt. összesen 48 milliós bírságát. A GVH azért sújtotta közel ötvenmilliós bírsággal a két céget, mert 2008-ban nemcsak megtévesztették a fogyasztókat, de tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal is éltek. A vállakozások társkereső szolgáltatásaikat – Flört vonal, Randi, Randi1 – csinos nőkkel hirdették az újságokban, illetve a televízióban, a nők képeihez olyan szövegeket mellékeltek, mint "Huszas éveit taposó vidám, kiegyensúlyozott lány kapcsolatot teremtene" vagy "Házasságban élő nő titkos, egzotikus újdonságokra vágyik".

A GVH indoklása szerint a hirdetések azt sugallták, hogy az SMS-küldők ezekkel a nőkkel léphetnek kapcsolatba, amennyiben 240 forint + Áfáért üzenetet küldenek a megadott telefonszámra. Természetesen ez nem így volt: az smsezők pusztán olyan nőkkel csetelhettek, akik munkavégzésszerűen, anyagi hasznonszerzés céljából beszéltek velük, nem pedig azért, hogy ténylegesen kapcsolatot alakítsanak ki vagy flörtöljenek. A versenyhivatal a már korábban is megbírságolt Digitaniát ezért negyven, a Gold Sweet 2002 Kft.-t nyolcmillióra büntette meg februárban.