A környezetvédő Brad Pitt magánhelikopterrel jár dolgozni

2011.09.24. 10:01
A színész Angliában forgatta legutóbbi filmjének egy részét, de annyira elege lett a dugókból, hogy bérelt egy magánhelikoptert. A lelkes környezetvédő így csak alig három-négyszer annyi káros anyagot bocsátott ki, mint egy autó.

“Bradnek elege volt abból, hogy Londonban vacakol a dugóban, úgyhogy kibérelt egy helikoptert, hogy Billericaybe vigye a forgatásra. Aztán kiderült, hogy a gép, amit használ, izlandi. Sokat röhögtek ezen a forgatáson. Mindenki azt hitte, hogy Richard Branson valamelyik gépével érkezik majd” - mesélte szeptember közepén a Mirrornak egy névtelen forrás arról, hogy Brad Pitt helikoptert bérelt, hogy azzal járjon a World War Z forgatására.

Richard Branson neve azért merült fel, mert a stáb korábban tőle bérelt vonatot, hogy azzal menjenek egy glasgow-i forgatási helyszínre.

Brad Pitt azon hírességek közé tartozik, akikről az a kép él, hogy óvják a környezetüket, ő például Toyota Priusszal jár, ami tényleg az egyik leginkább környezetkímélő autó. Ha nem az autózásról van szó, Brad Pitt már nem is annyira zöldtudatos. Előszeretettel használ például magángépeket, amik nyilván nagyon kénylemesek, de nem lehet rájuk azt mondani, hogy túlságosan környezetkímélő módon működnének.

Az egyes szakoldalakon azt írják, hogy nehéz összehasonlítani a különféle közlekedési formákat, annyi tényező játszik közre abban, hogy egy jármű mennyire tekinhető környezetkímélőnek. Az autóknál például ott van a gumikopás, amit be kell számítani, az útfelület koptatása és hasonlók. Abban viszont megegyeztek, hogy az egy egész jó összehasonlítási alap, hogy az egyes járművek mennyi káros anyagot bocsátanak ki azalatt, hogy egy utast elszállítanak száz kilométer távolságba (kg/100pkm). Értelemszerűen minél több embert tud egy jármű minél kevesebb károsanyag-kibocsátással elszállítani száz kilométer távolságba, annál kevésbé terheli a környezetét.

Az egyes adatok persze konkrét járműtípuosonként változnak, de találtunk egy számítást, amiben azt nézték meg, hogy egy a reptértől 130 kilométerre lévő Belize-i ökonyaraló mennyire öko is valójában. Az ökonyaraló a tehetőseknek szólt, ezért a nyaraló üzemeltetői helikopterekkel szállították a nyaralókat a kis közép-amerikai ország felkapott nyaralóhelyére.

A számítások szerint legalább háromszor több káros anyag jutott így a légkörbe, mintha a reptér által biztosított kisbuszokat használták volna. Egy átlagos, a személyzeten kívül négy személy szállítására alkalmas helikopter nagyjából 50 kg káros anyagot bocsát ki minden száz megtett utaskilométeren. A belize-i helikopterekkel foglalkozó vizsgálat is erre jutott, valamint az angol rendőrség is ilyen eredményekre jutott , amikor egy lakossági kérésre összeírták, mennyibe is kerül egy helikopteres bevetés. Ez a szám nagyobb annál is, amennyi a Lufthansának jött ki még 2005-ben. Ők úgy számoltak, hogy átlagosan 30 kg/100pkm kibocsátása van a gépeiknek. Vagyis a helikopterezés átlagosan másfélszer nagyobb környezeti terhelést jelent, mint a repülőzés.

De az sem vall igazán alaposan végiggondolt környezettudatosságra, hogy a stáb magánvonattal utazott a forgatási helyszínre. Persze itt is szét kellene választani a dízelmozdonyokat, meg a villanyvonatokat, de annyi biztos, hogy a működéshez a vonatoknak rengeteg energiára van szükségük. A viszonylag kedvező környezeti terhelésről szóló számokat csak azzal érik el, hogy rengeteg utast képesek elszállítani. Vagyis ha egy vonatot kevés utassal küldünk el A-ból B-be, akkor hirtelen nagyon megugrik az a környezeti terhelés, amit a vonat okoz.

2011-09-09T203004Z 1470838627 GM1E79A0CP501 RTRMADP 3 FILM-TORON
Fotó: Mike Cassese

Mivel a számok nehezen összehasonlíthatóak, ráadásul a vonat és a légi közlekedés egymás konkurensei, így attól függően látunk eredményeket, hogy éppen melyik félnek kedvező összehasonlításokat olvasunk. A vonatos oldalakon azt írják, hogy a dízelmozdonyos vonatok átlagosan 80 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a repülők, egy másik összehasonlításban meg azt, hogy ma már csak a legkorszerűtlenebb utasszállító gépek működnek olyan rossz hatékonysággal, mint a dízeles vonatok, a modern gépek szinte olyan hatékonyak, mint egy Toyota Prius. Ahogy ez például abban a Wall Street Journalben megjelent grafikonon is látszik, ahol azt hasonlítják össze, hogy egy utas egy gallon üzemanyaggal hány mérföldet tud megtenni az adott járműben.

Egy alapvetően gumikeréken guruló járműveket összehasonlító táblázatból azt láthatjuk, hogy egy Boeing 747-es károsanyag-kibocsátása nagyjából azoknak a buszoknak felel meg, amelyek a repterekről szállítják be az utasokat, de például egy sima városi busz, ami csúcsidőn kívül utasok nélkül szaladgál, körülbelül háromszor olyan káros, mint a Boeing. Viszont a tömött busz meg sokkal kedvezőbb számokkal bír, így a sima, városi buszok végül valahol egy Boeing károsanyag-kibocsátása felett állnak meg valamivel.

De ha Brad Pitt igazán komolyan venné a környezetvédelmet, akkor, miután felbosszantotta magát a dugóban, nem helikoptert bérelt volna, hanem valamelyik szép motorja mellé még egyet. A motorok kibocsátása még a fő mumusnak tartott pick-upokénál, SUV-éknál is több, egyes számítások szerint akár a másfélszerese is lehet, mint amennyit egy nagy városi terepjáró kipöfög magából - mondjuk még így is jobban járna a bolygó, mint a helikopterrel. Viszont ha Brad Pitt bérelne egy elektromos motorkerképárt a körülbelül 50 km-es út megtételére, amire a helikoptert bérelte, akkor mindössze annyi káros anyagot bocsátana ki, mintha gyalog menne a forgatási helyszínre.

Persze nem az elektromos motorkerékpár a leggyorsabb közlekedési eszköz erre, Pitt kb. két óra alatt tudná megtenni az utat egy olyan verzióval, amit Angliában bérelni lehet. Valószínűleg a legjobban úgy tudná óvni a környezetét, ha szépen elmaszkírozná magát, és felpattanna egy távolsági buszra: az összes eddigi számítás nagyjából megegyezik abban, hogy arányaiban egy sok utast szállító busz a legjobb megoldás.  Ez ugyanis viszonylag gyors, és sok utassal számolva a legkörnyezetkímélőbb utazási forma is, ha nem kötött pályán akarunk mozogni, viszont belső égésű motorral szerelt járművet akarunk használni.