A jó, azaz a nézőket szórakoztató tehetségkutató nemcsak a műsor készítőin és a versenyzők tehetségén múlik. Ha a mentor képtelen kihozni a mentoráltjából a legjobbat, akkor a tévénézők unatkoznak és nyafognak. Márpedig az idei X-Faktoron mindenki csak nyafog, de vajon miért is? Lehet, hogy a mentorok miatt élvezhetetlen a műsor? Miért lehet jó mentor például Tóth Gabi, és miért nem? Szubjektív írás következik.

Mitől jó egy mentor? Ezt a kérdést kell megválaszolni ahhoz, hogy kiderüljön, mi az, ami miatt biztosan és egyértelműen állítható, ki a legrosszabb mentor az idei X-Faktorban. A jó mentor képes megtalálni a mentoráltjai személyiségéhez passzoló dalokat – hátratolva a saját egóját –, és azt olyan előadással, koreográfiával és háttérrel összhangba hozni, ami a leginkább eladható, azaz amivel megnyeri a nézőket. Ehhez pedig az az ismeret is szükséges, mit zabál a magyar nép, ami körülbelül annyira egyszerű, mint az egyszeregy: mivel eddig minden X-Faktort pasi nyert, így nagyjából sejthető, kik szavaznak. Ha a mentor jó, a műsor szerkesztői jók – profik, ehhez semmi kétség nem fér –, a versenyzők pedig tehetségesek (pipa), akkor a nézőnek annyi a dolga, hogy a tévé előtt ülve izguljon, nevessen, szomorkodjon, idegeskedjen, egyszóval lekösse őt a műsor.

A kritikákat olvasva és a műsort nézve ez elmarad, a kérdés az, hol, min is bukik el az idei X-Faktor, pontosabban kiken áll vagy bukik, hogy a nézők hogyan érzik magukat a tévé előtt, kik azok a versenyzők, mentorok, akiktől biztosan nem fog az ember arról beszélgetni a kanapén mellette ülőkkel, kinek ki volt meg a Piafban anno. 

Tóth Gabi

Tóth Gabi a fiúkat kapta, a leghálásabb csapatot, ha azt nézzük, hogy rendszeresen férfiak nyernek az RTL Klub tehetségkutatóiban: Tabáni István, Vastag Csaba, Kocsis Tibor, Oláh Gergő. Tóth Gabi vasárnap a második mentoráltját vesztette el, Szabó Ádám egy borzasztó és egy nagyon jó előadással próbálkozott. Tóth Gabi munkáját Szabó Ádám múlt szombati előadásain keresztül tökéletesen látni, Szabó bőrbe öltöztetett macsóként próbálkozott Personal Jesusszel és megkötözött nőkkel maga körül, amivel egyáltalán nem volt azonos. Tóth Gabi mindenkiből ki akarja hozni az állatot, vadállat dolgokat akar látni a színpadon, a kérdés az, hogy ez mennyire van összhangban a versenyzők személyiségével. 

A 21 éves Szabó Ádám második előadása az eddigi legjobb volt, a harmonikájával állt a színpadra, és a saját stílusában elénekelte a Pálinka dalt. Az, hogy ez volt az eddigi legjobb előadása, az azt takarja, hogy láthatóan ez állt hozzá a legközelebb, ezzel az előadással volt önazonos – az már más kérdés, hogy a Muzsika TV-n Lajsz Lajcsi mellett tudnánk elképzelni Szabó jövőjét. A Pálinka dal sem mentette meg, és kiesett a versenyből. 

Alföldi Róbert

Ezer oka van annak, hogy Alföldi Róbert miért tökéletes egy kereskedelmi csatorna tehetségkutatójában is, a legfőbb ok az, hogy alázatos, tudja, hogy ez nem róla szól. Alföldi nem modoros, nem sok, nem is tud sok lenni, bírálatai építőek. Tökéletes választás Malek Miklós helyére, aki szintén nagyon hasonlóan állt a mentoráltjaihoz, mint ahogyan Alföldi. A baj az, hogy ez úgy tűnik, kevés, a rajongói nyilvánvalóan többet várnak tőle, akik pedig utálják akármiért, azoknak sosem lesz elég, bármit is csinál. Talán pont a személye miatt van nehéz dolguk a versenyzőknek, vagyis volt, mert mostanra senki nem maradt a csapatából a döntőben. Mielőtt ebből bármilyen végkövetkeztetést levonnánk, hozzá kell tenni, fordult már elő, hogy a Lányok csapatából senki nem jutott a döntőig: az első évadban Király L. Norbi, Takács Nikolas és Vastag Csaba versengett.

Szikora és a csapatok

Szikora Róbert a csapatokkal az előző évadokhoz képest egészen ügyesen boldogul, bár sokat elárul a mentorról az, hogy úgy edzi a ByTheWay csapatát, hogy R-Go-t kell énekelniük. Szikora komolyan veszi magát, és a műsort is, a személyéből fakadó bájos naivitás pedig még szórakoztató is tud lenni. A kezdeti három bandából egy maradt nála, a ByTheWay, és ahhoz is az a húzás kellett, hogy Bozsek Márk visszalépett. Szikora mentorként odafigyelt arra, hogy a csapatai megtarthassák a személyiségüket, például a Fat Phoenix nagyjából azt adott elő a színpadon, amit csak akart, a mentor mindennek örült – a nézők kevésbé.

Geszti Péter

Geszti Péter az egyetlen a mentorok közül, aki az előző évadokban is mentor volt, nem ad annál sem többet, sem kevesebbet, mint amit eddig is. Geszti abban jó mentor, hogy látja, kit, mivel lehet eladni a népnek, és ehhez valamennyire a mentoráltjai személyiségét is figyelembe veszi. De csak valamennyire, mert pont az szól ellene, hogy a külsőségekre hajt, például Bozsek Márk esetében is, akit nagyjából azzal próbált eladni, hogy jóképű. Geszti idén a 25 év felettieket kapta, ami, fogalmazhatnánk úgy is, hogy a tuti befutók csapata. Amíg például az Államokban ez a legkevésbé nyertes csapat, itthon két győztest is kitermelt: Vastag Csabát és Kocsis Tibort. Gesztinél jelenleg Danics Dóra és Krasznai Tünde van, ő az egyetlen mentor, akinek két versenyzője is megmaradt a döntő előtti két hétben. 

A pro és kontra érveket végigjárva azt is érdemes viszonyításképpen megnézni, mi a helyzet külhonban, például a brit X-Faktornál. A tavaly téli X Factort James Arthur nyerte, aki tipikus brit srácként a mentorának köszönhetően feka énekesnők dalait is énekelte a versenyben. Nicole Scherzinger nem változtatott szinte semmit az énekesen, a kicsit esetlennek tűnő mozdulatait is megtartotta, a saját személyiségét tökéletesen tükrözte minden előadása, és ezzel nyert. Arthur a barbadosi Shontelle Impossible-jével nyerte meg az X Factort, a döntőben énekelt dala a YouTube-on jelenleg több mint 40 millió nézőt érdekel. Természetesen van minőségi különbség, mit termelhet ki magából egy 9 milliós ország az évi két-három tehetségkutatóival, és milyen tehetségeket például Nagy-Britannia. És hát innen következik is az elgondolkodtató kérdés, hogy Magyarországon ismert embernek lenni a tévéből az valami?

Ki a legrosszabb mentor?